Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-15, 10:20
  #6841
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laprikapaprika
Nu har jag börjat läsa deras bok, och jag börjar faktiskt begripa att de tolkades som att de var med terrorister. Jag är oinsatt och kanske inte begriper, men att slå sig i slang med skjutgalna vakter som skjuter hej vilt omkring sig, och som flyr hej vilt genom öknen från etiopiska soldater, är väl snudd på terrorister själva? Man ska väl inte slå sig i slang med sådana skjutgalna "vakter" oavsett?
Jag har bara kommit en bit in i romanen, men Johan verkar ha betett sig rätt temperamentsfullt och spydigt mot de som tillfångatagit honom. Var det särskilt smart om de vill bli fria snarare. Jag fattar inte allt det där. Om Johan eller Martin läser den här tråden på flashback får de gärna komma in och förklara för mig.

Jag har alltid haft bilden av att detta är äventyrare som hittat ett smart sätt att finansiera sin livsfarliga hobby genom att bli hjältar i journalistbranschen.
Citera
2016-06-15, 17:53
  #6842
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Jag har alltid haft bilden av att detta är äventyrare som hittat ett smart sätt att finansiera sin livsfarliga hobby genom att bli hjältar i journalistbranschen.

Johan är ju sjövild i boken. Det hymlar han inte med. Han är jätteobstinat, och folk ser honom som den galna terroristen. Jag visste inte det. Men lugnet har ju Martin visat. Det verkar ju som att alla blivit galna på Johan i boken och detta kanske ledde till att de fängslades? medan Martin stod för lugnet (kanske ledde till att de blev fria). De hymlar ju inte ens att framställa det så i boken.

I boken så är de också helt inställda på att kanske bli fängslade för att de tar sig in i Ogaden. På planet tänker Martin, citat: "Min fru Linnea har bett mig att vara försiktig. -Tänk inte bara med huvudet, Martin, sa hon. Om du känner i magen att något är fel så måste du ge upp och åka hem. Hon har rätt. Johan och jag tänker på samma sätt. Om vi blir gripna av poliser eller militärer i Ogaden då ska vi ge upp direkt.
Vi får säkert sitta inlåsta i några dagar. Sedan skickar de hem oss.
Så brukar Etiopien göra med journalister som smiter in i landet olagligt."

Alltså var de till och med inställda på att de skulle kunna fängslas i ett par dagar.

Och så kommer nästa kapitel med rubriken: "Jag älskar det farliga livet"

Jo, det kallar jag också äventyrare. Bildt hade fullständigt rätt där.
__________________
Senast redigerad av laprikapaprika 2016-06-15 kl. 17:57.
Citera
2016-11-12, 09:16
  #6843
Medlem
Skulle vara kul att fråga Bildt om hur det kändes att lösa ut två lirare från ett fängelse som torskat för att spionera på ett företag han sitter i styrelsen för. No bad feelings? 😄
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback