Citat:
Ursprungligen postat av
Barzog
Hej Boze,
Jag vill passa på att tacka för en underbar tråd, med massa nyttig information om revisorsyrket.
Jag är en av de som ska börja på en Big 4 firma till september 2014 och har några funderingar (vet att du redan svarat på några, men eftersom det är ett par år sedan så kanske du fått nya perspektiv på saker och ting).
Dels undrar jag om du tycker man ska läsa in sig på något speciellt, jag tänkter allt från IFRS till lagboken. Jag tycker det är skönt att vara påläst när man börjar nytt så jag har redan betat igenom min gamla redovisningsbok. Vad har du för tips på läsning som kan ge ett försprång, om än minimalt, när man börjar.
Excel har jag läst att du tycker är bra att kunna när man börjar, men jag undrar hur man arbetar i excel som revisor? Är det mest enkla formler eller är det stora komplexa modeller (som man ändå inte kan läsa in sig på? Hur skulle du förfinat dina kunskaper om du var i mina skor, medden erfarenheten du besitter idag?
Sen är det den gamla klyschiga -"Vad önskar du att du hade vetat när du var i min situation en gång i tiden, och började som rookie på din avdelning"?
Det är en elak fråga, och jag tänker på allt mellan himel och jord
Jag hoppas du förstår att all information man kan få tag på är bra information (nåja..).
Tack än en gång för en förbannat informativ tråd! Jag hoppas du förstår att du fyller en kunskapslucka (om än smal sådan) här i Sverige!
Tackar för din uppmuntran, och visst är jag medveten om att frågorna är många från er som ännu inte gett sig in i branschen (eller befinner sig precis i början av karriären). De officiella kanalerna är ju något limiterade och det är inte alltid självklart att du får just dina frågor besvarade, eller att din fråga ens yttras. Dessutom är det ju så att det finns en ganska hög grad "sälj" i alla sådana officiella kanaler, vilket innebär att du inte nödvändigtvis får hela sanningen. Även om denna tråd givetvis är starkt färgad av min egen bild av hur saker och ting förhåller sig, så försöker jag åtminstone att köra med så raka rör som möjligt - utan något annat intresse än att svara på era frågor, och ibland få "skriva av mig lite" i en anonym kanal.
Skulle i övrigt vara intressant att veta hur många läsare tråden har, med tanke på att inläggen är ganska frekvent och jag antar att det finns en hel del läsare som inte vill "outa" sig med ett inlägg.
Vad gäller förberedelser i form av böcker så anser jag att nyexade i regel har läst tillräckligt på ett tag framöver. Har du följt med hyfsat på kurserna i redovisning och affärsrätt så är du redan bra förberedd, och har ett antal böcker i främst redovisning som du eventuellt kan få nytta av första tiden (spara då läsandet tills dess det kommer upp en konkret situation där du vill kunna briljera med dina kunskaper i en viss redovisningsmetod eller dylikt). Om du inte alls följt med hyfsat på dessa kurser, så är det inte fel att köpa "Redovisa rätt" och ha den som handbok första tiden för att förstå vad en anläggningstillgång är per definition, hur moms vanligen konteras, eller vilken typ av kostnader som för närvarande är skattemässigt avdragsgilla. Med den boken kan du snabbt slå upp sådana saker, och läsa några rader och förstå hyfsat. Om du inte har koll riktigt på vad en revisor gör - t.ex. inte har varit med på någon av Big 4:s "introprogram" innan du blev anställd, eller inte har läst någon kurs i revision - så kan det vara en idé att läsa någon (mycket) övergripande bok om revision. När jag började fick jag låna en bok av en kollega (som jag för övrigt inte lämnade tillbaks förrän 3 år senare), som heter "Revision - en praktisk beskrivning". Den är extremt grundläggande, nästan på en löjlig nivå, och du plöjer igenom den på några timmar. Men det är värt det om du känner dig helt lost. Om du ska arbeta med större bolag, kan det också vara en idé att hitta något liknande om intern kontroll - här har jag inget tips, men det finns nog gott om grundläggande böcker på det området. Det skulle kunna ge dig en bra bas i din förståelse av hur vi revisorer ser på intern kontroll, och varför det är viktigt i företags drift.
Djupare läsning en ovan avråder jag från - det blir lätt att du slösar bort tiden, eftersom det kommer vara mängder av saker i de böckerna som du absolut inte kommer komma i kontakt med de första åren. Dessutom är risken att du blir besviken när du börjar arbeta, och inser just att du inte kommer sitta och tolka IAS 36 eller bedöma brott mot aktiebolagslagen. Att läsa igenom alla ISA-, alla BFN- eller alla IFRS-standarder är förvisso nyttigt, men spar det till om 3 år när du ska skriva provet. Det tar tid och är krävande, och det mesta kommer inte sitta kvar 3 veckor senare när du är djupt i träsket av fakturagranskning och kontospecifikationer.
Du nämner även Excel - och ja, det är bra att kunna. Om du inte kan det alls, så kommer du lära dig. Det handlar inte om särskilt komplexa funktioner och dylikt, utan snarare om en ganska allmän förståelse för verktyget (att man kan formattera, använda flikar, infoga textrutor, använda färger, dra pilar, etc.) samt lite enklare funktioner (LETARAD, LETAKOLUMN, SUMMA, OM, SUMMA.OM, =, +, -, *, /, etc.). Om du har tid att lära dig pivot-tabeller så tryck in det med, kan alltid komma ett tillfälle där det blir användbart, och villkorsstyrd formattering - då ligger du redan där en bra bit före de flesta som börjar. Hade jag varit i din sist skulle jag sitta några timmar med ett Excel-blad och leta lite bland funktionerna, därefter kanske följt någon nybörjarguide på nätet som omfattar ytterligare några timmar. Det är svårt att ge några konkreta exempel på revisorsuppgifter i Excel, men det handlar i regel mycket om att gallra ut ur större datamängder, jämföra kolumner/rader, och formatera så att datan blir läsbar. Att läsa en stor bok i Excel eller dylikt rekommenderar jag inte alls, då du som revisor inte kommer använda i närheten av Excels fulla funktionalitet. Makrofunktioner och sådant behöver du inte kunna. Så kort sagt - vill du se till att ligga i framkanten, så se till att du har koll på de vanligaste, grundläggande funktioerna, och vet hur du tar dig runt i Excel.
"Vad önskar du att du hade vetat när du var i min situation en gång i tiden, och började som rookie på din avdelning"?
När jag tänker tillbaks på mitt första år, så önskar jag att jag hade vetat
- mer om grundläggande redovisning (på nivå i "Redovisa rätt"-boken)
- mer om vad revision är för något, i synnerhet av mindre bolag
- att jag inte var låg efter i utvecklingen år 1, jämfört med mina jämnåriga på kontoret
- att det inte är OK att "bjuda på tid"
- att mina frågor inte var dumma, även om de var många, frekventa och ibland för snabbt ställda
- att det är extremt viktigt att inte vara "slarvig" i början, inte ens när det är tight budget
- att det är viktigt att lära känna sina kolleger
- att man bör vara presigelös första åren, på alla plan
- att en kund alltid är en kund, oavsett storlek, prestige, arvode, intelligens, kontorsläge osv.