Citat:
Ursprungligen postat av
Thepokee
Jaha, då är det dags för mig att blåsa liv i tråden igen. Det är så att jag ska börja läsa min Master inom accounting på Handels i Göteborg inför hösten. Jag är faktiskt väldigt nervös inför framtiden, känns som att det är väldigt svårt för en person med utländsk bakgrund (andra generationens invandrare) att lösa ett jobb hos en revisionsbyrå.
OK, till att börja med ska du inte ta för hårt på det jag skrivit tidigare om att det är glest med första och andra generationens invandrare på Big 4. Så är fallet, men det innebär inte att det är "väldigt svårt" för dessa att bli anställda. Frågan är tvådelad - för det första finns det ett mindre urval - säg att vi har 10% invandrare i Sverige, då är det givetvis orimligt att 10% av de anställda hos Big 4 skulle vara invandrare eftersom andelen revisorsutbildade invandrare kan antas vara lägre än hos övrig del av befolkningen (om du vill att jag förklarar varför det är så kan jag göra det, men jag tror det är ganska givet om du tänker efter). Redan där är det alltså rimligt att en väldigt liten del av de anställda hos Big4 har invandrarbakgrund. För det andra, så finns det givetvis en fördomsfaktor som sänker intaget ytterligare något - denna fördomsfaktor vill jag inte mena är större än i andra branscher eller hos andra företag i ekonomibranschen. Jag vill alltså inte på något vis påskina att Big4 skulle vara "sämre" vad gäller multikult. Så om du tycker det är "väldigt svårt" för dig att få ett jobb hos Big4 pga. din invandrarbakgrund, kan du lika gärna tycka att det är "väldigt svårt" att få vilket kvalificerat jobb som helst.
Citat:
Ursprungligen postat av
Thepokee
Jag bryter enligt mina nära vänner väldigt lite, dvs. ett och annat ord. Jag har fått den bilden att om man inte talar ren och färsk svenska så är det helt kört att kunna landa ett jobb hos big4 byråerna, även om man brinner för sitt yrke. Hur tror ni alla som jobbar i en revisionsbyrå, oavsett om det är hos big4 eller inte, att mina chanser rent hypotetiskt ser ut?
Sorry grabben, men hur i helvete har du fått den bilden? Det är absolut inte helt kör, och inte ens i närheten av helt kört. Du är ung och har hela ditt liv framför dig. Framförallt har du en studietid framför dig som du inte ens påbörjat, och där du har möjligheten att lära känna massa folk, få bra betyg, involvera dig i massa betyg, insupa en mängd kunskaper osv. - allt sådant som kommer ha påverkan på hur goda dina chanser kommer vara att landa det jobb du vill ha i framtiden. Inser du hur bortskämd du framstår som står på tröskeln till allt detta och säger att du fått intrycket att det är "helt kört"?
Jag vet flera personer som har invandrarbakgrund som arbetar på Big4. Några av dessa har inte hundraprocentig svenska. Det dessa personer har gemensamt är a) att de har invandrarbakgrund och b) att det är förbannat driftiga människor som tog sig dit de ville. Jag skulle bli mycket förvånad om någon av dessa någonsin trodde att det var "helt kört". Jag är ledsen om det är det intrycker jag gett dig i denna tråd, men om så är fallet så bör du tänka om och kanske ta inspiration från någon annan med invandrarbakgrund som tog sig dit han/hon ville, med eller mot alla odds.
I slutändan är det så att det är individer som blir anställda. Om det, teoretiskt, är så att det är svårare för en invandrare att få ett kvalificerat jobb (vilket jag tror är fallet inom många akademiska yrkesgrupper), så är det i praktiken så att en enskild invandrare kan knocka ut det motståndet genom sina egna prestationer. Vad spelar det för roll om jag säger till dig att du har 30% sämre möjligheter än en helsvensk? Om du gör rätt val och presterar bättre än genomsnittliga helsvensken, så kommer du ju fortfarande ligga bättre till. Det du behöver intala dig själv är att du kan prestera så pass bra att du slår ut konkurrenterna, oavsett om de är invandrare eller helsvenskar. Se till att maximera under dina studieår och gör så bra ifrån dig som du kan. Gör du det, så kommer du bli anställd där du vill. Och om du inte blir det, så kommer det inte bero på din invandrarbakgrund.
Lycka till!