2013-07-21, 22:34
Medlem
Har en fråga Boze..
Det nämns ofta i sammanhanget Arbete/Privatliv att byråer försöker upprätthålla en god relation och vara tillmötesgående till medarbetarnas privatliv. Samtidigt har man hört att det inte är så lätt osv...

Men! Om en revisorsassistent inte är särskilt mån om just privatlivet av olika skäl, utan vill arbeta mycket, skulle du säga att möjligheten finns? Tar du någonsin jobb med dig hem, går det?
Citera
2013-07-21, 22:44
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sabrage
Under internutbildning på vardagar får du förstås lön på samma sätt som om du var på kontoret och arbetade. I övrigt kan det variera lite beroende på ditt avtal och överenskommelser mellan facket och arbetsgivaren, men vid utbildningsresor bör man kunna räkna med traktamente som ersättning för merkostnader. Det är nog dock inte speciellt vanligt att få övertidsersättning, vilket då även skulle omfatta helger, under internutbildningar (om du inte sitter på kvällen och jobbar med kundprojekt, vilket du inte gör första veckorna).

Om det är nån kickoff innan anställningen har kommit igång lär du inte få någon lön för medverkan.

Instämmer i det du säger, utom sista meningen.

Förr kunde man få igenom övertidstimmar för t.ex. restid till kurser och kurser som varade mer än 8 timmar per dag, men åtminstone min byrå har blivit mycket hårdare på med det och tvivlar på att det förekommer i särskilt stor utsträckning längre. Men skillnader kan finnas mellan kontor, ibland har du en kontorsledning som tycker att det inte är mer än rätt och är beredd att ta kostnaden för det - då kan det alltså förekomma.

Traktamente är standard. Dock är inkluderad frukost, lunch och middag under utbildningarna också standard, så det blir inte mycket kvar av det enormt snålt tilltagna skattefria traktamente som Skatteverket arbetat fram.

Hur som - din sista mening vill jag mena inte stämmer. Åkte du själv på en kickoff-utbildning / introutbildning utan att få betald lön för den veckan?! Jag har aldrig hört något liknande och skulle bli mycket förvånad om så var fallet. Om du inte redan haft några dagar på kontoret innan denna utbildning, så börjar din anställning den dag du åker på introutbildningen. Med andra ord, betald arbetstid.
Citera
2013-07-21, 22:51
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akvavit
Har en fråga Boze..
Det nämns ofta i sammanhanget Arbete/Privatliv att byråer försöker upprätthålla en god relation och vara tillmötesgående till medarbetarnas privatliv. Samtidigt har man hört att det inte är så lätt osv...

Men! Om en revisorsassistent inte är särskilt mån om just privatlivet av olika skäl, utan vill arbeta mycket, skulle du säga att möjligheten finns? Tar du någonsin jobb med dig hem, går det?

Ja, möjligheten finns att arbeta enormt mycket om man bara vill och visar framfötterna lite dvs. tackar ja vid förfrågan om att hoppa på uppdrag, samt har rätt timing på rätt kontor (med det menar jag att vissa kontor numer eftersträvar att minimera övertidstimmarna till varje pris, och då blir det lite svårare). Det krävs lite eget engagemang, att man är lite av en arbetsmyra och att man presterar bra för att det ska bli aktuellt med många timmar, men lever du upp till de kriterierna så kan du absolut plocka på dig mycket timmar.

Jag tar inte med mig så mycket arbete hem längre, trots allt är det så att jag är 30+ nu, har stabilt förhållande och har tagit mig till en position inom byrån där mina hundår är över, så jag försöker verkligen hålla arbetet till kontoret och inte tänka på det när jag är ledig. Men det är en svår balansgång under vissa tider om året. Förr var jag dessutom mindre dålig på att hålla den balansen, samt att jag var yngre, hungrigare och mitt uppe i hundårs-perioden... då hände det ganska ofta att jag tog med mig jobb hem på kvällen eller helgerna, för att "jobba ifatt" och, ibland, visa framfötterna genom att vara en arbetsmyra. Detta var väl främst under 2-5 som jag höll på så, och jag var ganska trött på det i slutet. Även om jag drevs av att göra bra ifrån mig på mina kunduppdrag, så drevs jag också till stor del av den rent ekonomiska kompensationen av detta och det var väl det som fick mig att hålla på så pass länge. I backspegeln är det inget jag ångrar - jag tog mig framåt i karriären ganska snabbt (vilket dock givetvis inte enbart hade med antalet timmar att göra, långtifrån), jag tog mig igenom hundåren, och jag höjde min månadslön ganska rejält. Idag finns inte samma incitament längre, vilket är skönt.
Citera
2013-07-21, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boze
Hur som - din sista mening vill jag mena inte stämmer. Åkte du själv på en kickoff-utbildning / introutbildning utan att få betald lön för den veckan?! Jag har aldrig hört något liknande och skulle bli mycket förvånad om så var fallet. Om du inte redan haft några dagar på kontoret innan denna utbildning, så börjar din anställning den dag du åker på introutbildningen. Med andra ord, betald arbetstid.
Nja, jag var nog bara otydlig där. Vad jag menade var om kontoret/gruppen anordnar nått socialt event innan själva anställningen börjar, typ en middag, som förstås inte är obligatorisk att närvara vid. Kickoffer av typen "första dagen på jobbet" är förstås betald arbetstid precis som du säger.
Citera
2013-08-05, 02:50
Medlem
Jaha, då är det dags för mig att blåsa liv i tråden igen. Det är så att jag ska börja läsa min Master inom accounting på Handels i Göteborg inför hösten. Jag är faktiskt väldigt nervös inför framtiden, känns som att det är väldigt svårt för en person med utländsk bakgrund (andra generationens invandrare) att lösa ett jobb hos en revisionsbyrå. Jag bryter enligt mina nära vänner väldigt lite, dvs. ett och annat ord. Jag har fått den bilden att om man inte talar ren och färsk svenska så är det helt kört att kunna landa ett jobb hos big4 byråerna, även om man brinner för sitt yrke. Hur tror ni alla som jobbar i en revisionsbyrå, oavsett om det är hos big4 eller inte, att mina chanser rent hypotetiskt ser ut?

Känns verkligen som att man kommer kasta bort 5 år av studier om det är en sådan liten sak som försvårar det för en. Visst, detta kommer inte stoppa mig och mina drömmar, jag har kommit väldigt långt och ska fan ta mig lyckas hela vägen, men det är verkligen något som sänker ens självförtroende.

Observera att jag skriver väldigt sent och har inte lagt så stor vikt på min svenska just nu, dvs. mitt inlägg avspeglar inte mina svenskkunskaper! Ha en trevlig kväll/dag.
Citera
2013-08-07, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thepokee
Jaha, då är det dags för mig att blåsa liv i tråden igen. Det är så att jag ska börja läsa min Master inom accounting på Handels i Göteborg inför hösten. Jag är faktiskt väldigt nervös inför framtiden, känns som att det är väldigt svårt för en person med utländsk bakgrund (andra generationens invandrare) att lösa ett jobb hos en revisionsbyrå. Jag bryter enligt mina nära vänner väldigt lite, dvs. ett och annat ord. Jag har fått den bilden att om man inte talar ren och färsk svenska så är det helt kört att kunna landa ett jobb hos big4 byråerna, även om man brinner för sitt yrke. Hur tror ni alla som jobbar i en revisionsbyrå, oavsett om det är hos big4 eller inte, att mina chanser rent hypotetiskt ser ut?

Känns verkligen som att man kommer kasta bort 5 år av studier om det är en sådan liten sak som försvårar det för en. Visst, detta kommer inte stoppa mig och mina drömmar, jag har kommit väldigt långt och ska fan ta mig lyckas hela vägen, men det är verkligen något som sänker ens självförtroende.

Observera att jag skriver väldigt sent och har inte lagt så stor vikt på min svenska just nu, dvs. mitt inlägg avspeglar inte mina svenskkunskaper! Ha en trevlig kväll/dag.

Jag kan inte gå i god för hur det ser ut på samtliga Big4 eller övriga revisionsbyråer. Men jag kan säga med heder och samvete att jag sett individer med utländsk bakgrund anställda på revisionsbyråer. Personer med mörk hy, ursprung i Mellanöstern, tom någon som bryter i sin svenska. Det som jag skulle påstå hindrar dig i din framtida karriär är inte ditt etniska urpsrung utan din dåliga självbild. För det första, skulle du vilja jobba på en arbetsplats där de inte vill ha dig på grund av ditt urpsrung? För det andra finns det en uppsjö kvalificerade och attraktiva arbeten för ekonomer med redovisningsbakgrund som du kan söka till. För det tredje kan jag sitta och leta och skriva ner exempel på framgångsrika personer inom industri som har invandrarbakgrund, men det tänker jag inte göra. Var dig själv, att du har en annan bakgrund är ingen nackdel, utan en fördel! Utnyttja den! Om du själv tycker din bakgrund är jobbig, hur ska någon annan då se det positiva? Jobba på ditt självförtroende och du kommer garanterat klara dig betydligt mycket bättre då än att gå runt och illa dig över huruvida DET KAN HÄNDA att du blir nominellt mindre attraktiv att anställa på grund av ditt ursprung. Kolla de största advokatbyråernas hemsidor över deras personal, en hel del utländska namn. Då är Revisionsbyråer till skillnad från advokatbyråerna, oftast internationella nätverk, som kanske arbetar mer progressivt med mänskliga värden. Revision kanske är ett ämne som många invandrare inte har erfarenhet från i sina hemländer, då det kanske kan betraktas som en tämligen västerländsk företeelse. Dessutom är det kanske mindre sexigt än andra akademiska yrken som jurist, läkare, ingenjör osv. yrken som invandrare i sverige kanske redan hade med sig bakgrund inom och är yrkesverksamma i redan idag och på så vis ännu mer underlättar vägen. Sedan kan vi ju inte trolla, om invandringsvågen med utomeuropeisk invandring har pågått 15-20år kanske det inte är allt för orimligt att det inte finns så många "invandrarrevisorer" med tanke på de omständigheter och krav som inbegriper i att bli kvalificerad revisor. Ta dagen i akt och gör det bästa du kan för att uppnå dina mål, sök relevanta extrajobb, eller extrajobb överhuvudtaget, kårintressen osv. osv. bättra på betygen. Ingen vet vad framtiden utvisar, så se till att bli en av de revisorerna med invandrarbakgrund och visa dig själv och alla andra vad du går för! Bara att kämpa på! Din etniska härkomst har så jäkla liten roll, om ens någon, i det stora hela, i slutändan är du egentligen bara en uppskattning om kvalitet och kronor och ören. Lycka till!
Citera
2013-08-08, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akvavit
Jag kan inte gå i god för hur det ser ut på samtliga Big4 eller övriga revisionsbyråer. Men jag kan säga med heder och samvete att jag sett individer med utländsk bakgrund anställda på revisionsbyråer. Personer med mörk hy, ursprung i Mellanöstern, tom någon som bryter i sin svenska. Det som jag skulle påstå hindrar dig i din framtida karriär är inte ditt etniska urpsrung utan din dåliga självbild. För det första, skulle du vilja jobba på en arbetsplats där de inte vill ha dig på grund av ditt urpsrung? För det andra finns det en uppsjö kvalificerade och attraktiva arbeten för ekonomer med redovisningsbakgrund som du kan söka till. För det tredje kan jag sitta och leta och skriva ner exempel på framgångsrika personer inom industri som har invandrarbakgrund, men det tänker jag inte göra. Var dig själv, att du har en annan bakgrund är ingen nackdel, utan en fördel! Utnyttja den! Om du själv tycker din bakgrund är jobbig, hur ska någon annan då se det positiva? Jobba på ditt självförtroende och du kommer garanterat klara dig betydligt mycket bättre då än att gå runt och illa dig över huruvida DET KAN HÄNDA att du blir nominellt mindre attraktiv att anställa på grund av ditt ursprung. Kolla de största advokatbyråernas hemsidor över deras personal, en hel del utländska namn. Då är Revisionsbyråer till skillnad från advokatbyråerna, oftast internationella nätverk, som kanske arbetar mer progressivt med mänskliga värden. Revision kanske är ett ämne som många invandrare inte har erfarenhet från i sina hemländer, då det kanske kan betraktas som en tämligen västerländsk företeelse. Dessutom är det kanske mindre sexigt än andra akademiska yrken som jurist, läkare, ingenjör osv. yrken som invandrare i sverige kanske redan hade med sig bakgrund inom och är yrkesverksamma i redan idag och på så vis ännu mer underlättar vägen. Sedan kan vi ju inte trolla, om invandringsvågen med utomeuropeisk invandring har pågått 15-20år kanske det inte är allt för orimligt att det inte finns så många "invandrarrevisorer" med tanke på de omständigheter och krav som inbegriper i att bli kvalificerad revisor. Ta dagen i akt och gör det bästa du kan för att uppnå dina mål, sök relevanta extrajobb, eller extrajobb överhuvudtaget, kårintressen osv. osv. bättra på betygen. Ingen vet vad framtiden utvisar, så se till att bli en av de revisorerna med invandrarbakgrund och visa dig själv och alla andra vad du går för! Bara att kämpa på! Din etniska härkomst har så jäkla liten roll, om ens någon, i det stora hela, i slutändan är du egentligen bara en uppskattning om kvalitet och kronor och ören. Lycka till!

Jag vill inte säga att jag lider av dåligt självförtroende, men det är självklart lite nervöst att söka sig in till yrken som i Sverige oftast består av en homogen miljö. Jag har och kommer aldrig låta min etnicitet komma i vägen för mina drömmar, men jag håller med dig till 100 % när du säger att det inte hjälper mig att tänka i dessa negativa banor utan bara förstör för mig. Jag har själv lagt märke till min onödiga negativa inställning som senare har visat sig vara obefogad.

Egentligen är det bara jag som är onödigt orolig inför framtiden, får helt enkelt göra mitt bästa och jag vet att det i slutändan kommer leda till något bra. Men jag vill tacka dig för dina ord, för en liten stund blev jag lite svag i psyket. Är född och uppväxt i en liten mer tuffare stadsdel och brukar normalt aldrig ge upp på grund av en hypotetisk möjlighet, men min tid på universitet bland "normalt" folk har mjuknat till mig på både gott och ont. Min bakgrund är och kommer alltid att vara till min fördel, så länge jag spelar mina kort rätt!
Citera
2013-08-09, 01:21
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Jaha, då är det dags för mig att blåsa liv i tråden igen. Det är så att jag ska börja läsa min Master inom accounting på Handels i Göteborg inför hösten. Jag är faktiskt väldigt nervös inför framtiden, känns som att det är väldigt svårt för en person med utländsk bakgrund (andra generationens invandrare) att lösa ett jobb hos en revisionsbyrå.

OK, till att börja med ska du inte ta för hårt på det jag skrivit tidigare om att det är glest med första och andra generationens invandrare på Big 4. Så är fallet, men det innebär inte att det är "väldigt svårt" för dessa att bli anställda. Frågan är tvådelad - för det första finns det ett mindre urval - säg att vi har 10% invandrare i Sverige, då är det givetvis orimligt att 10% av de anställda hos Big 4 skulle vara invandrare eftersom andelen revisorsutbildade invandrare kan antas vara lägre än hos övrig del av befolkningen (om du vill att jag förklarar varför det är så kan jag göra det, men jag tror det är ganska givet om du tänker efter). Redan där är det alltså rimligt att en väldigt liten del av de anställda hos Big4 har invandrarbakgrund. För det andra, så finns det givetvis en fördomsfaktor som sänker intaget ytterligare något - denna fördomsfaktor vill jag inte mena är större än i andra branscher eller hos andra företag i ekonomibranschen. Jag vill alltså inte på något vis påskina att Big4 skulle vara "sämre" vad gäller multikult. Så om du tycker det är "väldigt svårt" för dig att få ett jobb hos Big4 pga. din invandrarbakgrund, kan du lika gärna tycka att det är "väldigt svårt" att få vilket kvalificerat jobb som helst.

Citat:
Jag bryter enligt mina nära vänner väldigt lite, dvs. ett och annat ord. Jag har fått den bilden att om man inte talar ren och färsk svenska så är det helt kört att kunna landa ett jobb hos big4 byråerna, även om man brinner för sitt yrke. Hur tror ni alla som jobbar i en revisionsbyrå, oavsett om det är hos big4 eller inte, att mina chanser rent hypotetiskt ser ut?

Sorry grabben, men hur i helvete har du fått den bilden? Det är absolut inte helt kör, och inte ens i närheten av helt kört. Du är ung och har hela ditt liv framför dig. Framförallt har du en studietid framför dig som du inte ens påbörjat, och där du har möjligheten att lära känna massa folk, få bra betyg, involvera dig i massa betyg, insupa en mängd kunskaper osv. - allt sådant som kommer ha påverkan på hur goda dina chanser kommer vara att landa det jobb du vill ha i framtiden. Inser du hur bortskämd du framstår som står på tröskeln till allt detta och säger att du fått intrycket att det är "helt kört"?

Jag vet flera personer som har invandrarbakgrund som arbetar på Big4. Några av dessa har inte hundraprocentig svenska. Det dessa personer har gemensamt är a) att de har invandrarbakgrund och b) att det är förbannat driftiga människor som tog sig dit de ville. Jag skulle bli mycket förvånad om någon av dessa någonsin trodde att det var "helt kört". Jag är ledsen om det är det intrycker jag gett dig i denna tråd, men om så är fallet så bör du tänka om och kanske ta inspiration från någon annan med invandrarbakgrund som tog sig dit han/hon ville, med eller mot alla odds.

I slutändan är det så att det är individer som blir anställda. Om det, teoretiskt, är så att det är svårare för en invandrare att få ett kvalificerat jobb (vilket jag tror är fallet inom många akademiska yrkesgrupper), så är det i praktiken så att en enskild invandrare kan knocka ut det motståndet genom sina egna prestationer. Vad spelar det för roll om jag säger till dig att du har 30% sämre möjligheter än en helsvensk? Om du gör rätt val och presterar bättre än genomsnittliga helsvensken, så kommer du ju fortfarande ligga bättre till. Det du behöver intala dig själv är att du kan prestera så pass bra att du slår ut konkurrenterna, oavsett om de är invandrare eller helsvenskar. Se till att maximera under dina studieår och gör så bra ifrån dig som du kan. Gör du det, så kommer du bli anställd där du vill. Och om du inte blir det, så kommer det inte bero på din invandrarbakgrund.

Lycka till!
Citera
2013-08-14, 14:06
Medlem
Zander_s avatar
Tack för att du tar dig tid att svara på våra funderingar Boze.

Jag har en fråga. Jag har fått uppfattningen att yrket revisor är ett ganska socialt jobb med kundmöten och arbete i team. Säg att man som en ganska så introvert person ska jobba som revisor. Man kanske behöver stunder där man arbetar enskilt emellanåt helt enkelt. Ges denna möjligheten? Eller jobbar man konstant i team? Kan det vara så att man delar upp arbetet inom teamet för att sedan jobba på egen hand, och därefter följa upp med teamet?

Min fundering kanske är lite luddig, hoppas du förstår. Kanske skiljer det sig också beroende på vilken typ av företag man jobbar med.

Tack på förhand.
Citera
2013-08-15, 14:32
Medlem
Intressant med Prosolvia-domen som föll idag. Är på tok för dåligt insatt för att ha några synpunkter på om revisionen var misskött eller inte, men att hålla revisorn ansvarig för negativ mediauppmärksamhet känns lätt bisarrt.

Tidigare i veckan framgick också att diverse företagare blir blåsta för att de tror att årsredovisningar som skickas in till Bolagsverket har granskats av dem. Eventuell koppling till revisorspliktens avskaffande för mindre bolag verkar inte ha slagit någon av de tidningar som tog upp problemet.

Ska man summera ovanstående med tidigare års mediarapportering om revisorsplikt och arvoden kan man väl bara konstatera att pöbeln har bestämt sig för att man alltid ska kunna lita på redovisning, men man ska absolut inte behöva betala något för det utan all kontroll ska ske automatiskt och riskfritt av "nån annan". Om nu någon har betalat för kontrollen så vore det klädsamt om personen som har fått (hutlöst mycket!) betalt avrättas vid eventuella fel.
Citera
2013-08-15, 15:44
Medlem
Boze, med anledning av dagens prosolvia-dom mot pwc, vet du om big4 byråerna har ansvarsförsäkringar som täcker miljardbelopp utan självrisker? Eller tror du att pwc-delägarna får skjuta in nytt kapital i bolaget för att täcka delar av skadeståndet?
Citera
2013-08-15, 21:32
Medlem
V-Kints avatar
Revisionsbyråerna har ansvarsförsäkringar och för revisionen måste dessa vara obegränsade, men givetvis så håller man nere premierna genom höga självrisker och försöker reducera risken för skador genom noggrann kvalitetskontroll och fyra ögonsprincip. Det kan inte uteslutas att det blir negativ utdelning (dvs kapitaltillskott) för delägarna på Torsgatan i år. Speciellt som de förefaller varit säkra på en positiv utgång i hovrätten.

Kursen på HQ borde tagit ett större kliv än ett öre idag till följd av nyheten om Prosolviadomen. Bristerna i revisionen är likartade: I Prosolviafallet rörde det sig om felaktigt redovisad försäljning till special purpose companies som egentligen borde konsoliderats och eliminerats medan det i HQ rör sig om värderingsprinciper som är helt uppåt väggarna. I ÅR2007 anger HQ att man värderat tradinglagret utifrån principen att alla priser som avviker från långsiktigt genomsnitt är felaktiga. Crafoord kunder därför täcka förluster i sneda positioner genom att utfärda nya positioner med hög implicit volatilitet och framtagande av s k dag-ett-vinst.

Lägg till detta att KPMG:s avdelningar för såväl Financial Risk Management och IFRS-redovisningar uttryckte oro för värderingen och att ansvarige revisorn skrev under [den rena] revisionsberättelsen utan fyra ögon-principen.

Sannolikheten för positivt utfall i TR (och HR) även i HQ-målen bör därför ha ökat då HR-domen kan ge vägledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in