Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-01, 23:21
  #433
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamela
Vilka kurser är bra att läsa om man vill ha bättre inblick och mer kunskaper inom revision?


Först och främst de kurserna som revisorsnämnden kräver för auktorisering.
http://www.revisorsnamnden.se/rn/sho...ifter/96_1.pdf

I övrigt tror jag det är lite skralt med kurser som ger en inblick inom just revision bland landets universitet. Kurser inom redovisning finns det ju givetvis gott om, men mig veterligen är det enbart ett fåtal universitet som har kurser som speciellt inriktar sig på revision.
Jag läste själv en 7,5-poängskurs inom revision som ingick i redovisning på D-nivå. Huruvida den gav något som jag kommer ha nytta av senare vet jag dock inte ännu.
Citera
2012-08-01, 23:26
  #434
Medlem
Tjena_67s avatar
Bäste revisor!

Jag håller själv på att studera ekonomi med inriktning redovisning i Lund och undrar vilka datorprogram du rekommenderar att jag lär mig vid sidan om mina studier?

Finns det andra saker jag bör satsa på vid sidan om mina studier enligt dig för att förbättra mina jobbchanser?

Tack för din tid!
Citera
2012-08-02, 00:19
  #435
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67
Bäste revisor!

Jag håller själv på att studera ekonomi med inriktning redovisning i Lund och undrar vilka datorprogram du rekommenderar att jag lär mig vid sidan om mina studier?

Finns det andra saker jag bör satsa på vid sidan om mina studier enligt dig för att förbättra mina jobbchanser?

Tack för din tid!

Generellt sett så finns det inga datorprogram du bör lägga någon djupare fokus i för att öka dina jobbchanser. Det finns alltid undantag men generellt sett så är det en talang och kunskap så pass svår att kvantifiera och bedöma att den väger in svagt vid rekrytering. Självklart är det aldrig en nackdel av att ha bra erfarenheter av ekonomisystem från anställningar eller att du vet hur bokföring fungerar i praktiken men det är inget jag någonsin skulle lägga tid på rent privat.

Undantaget är excell, att kunna arbeta snabbt i excell kan absolut hjälpa dig.
Citera
2012-08-02, 10:32
  #436
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roland16
Generellt sett så finns det inga datorprogram du bör lägga någon djupare fokus i för att öka dina jobbchanser. Det finns alltid undantag men generellt sett så är det en talang och kunskap så pass svår att kvantifiera och bedöma att den väger in svagt vid rekrytering. Självklart är det aldrig en nackdel av att ha bra erfarenheter av ekonomisystem från anställningar eller att du vet hur bokföring fungerar i praktiken men det är inget jag någonsin skulle lägga tid på rent privat.

Undantaget är excell, att kunna arbeta snabbt i excell kan absolut hjälpa dig.

Tack för ditt svar!

Skall bättra på mina excel kunskaper!

Något annat som du rekommenderar att man gör vid sidan om sina studier?
Citera
2012-08-03, 19:45
  #437
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Jag har en fråga vart man hamnar, i inlägg 95 skriver du om hur det påverkar (eller kanske inte påverkar) karriären att jobba i Stockholm respektive en minde ort. Tycker du att det är någon skillnad i möjligheter att få en utlandstjänstgöring (kortare eller längre) om man jobbar på ett mindre kontor? Har du märkt något om möjligheter att röra sig mellan kontoren, t.ex. att personer på mindre kontor sällan rör sig mellan olika städer, utan brukar stanna kvar, eller om det är vanligt att de flyttar till en större stad någon gång?

Essensen i frågan kortfattat: blir man inlåst om man börjar på ett mindre kontor?

Jag tänkte bara bumpa min egen fråga från några veckor sedan. Finns det någon här som kan svara lite på hur karriärmöjligheterna är om man börjar på ett mindre kontor?
Citera
2012-10-09, 11:40
  #438
Medlem
forkarns avatar
Någon som har koll på ingångslönerna ser ut hos big 4 2012?
Citera
2012-10-09, 18:33
  #439
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forkarn
Någon som har koll på ingångslönerna ser ut hos big 4 2012?

I Sthlm:
Deloitte 27 500 kr (ingen övertid)
Ernst & Young 25 000 kr (övertid uppräknad med 1,5 i lön)
PwC 25 000 kr (övertid 1 h= 1 h lön)
KPMG har inte riktigt koll men tror 26 500 kr.
Citera
2012-10-09, 18:53
  #440
Medlem
Ställer en fråga som åtminstone delvis faller in under topic, hoppas på svar.

Om man siktar på att bli någon form av kommuncontroller, kommunchef etc. är det då lämpligt att inleda karriären på revisorsspåret och på kort sikt bli auktoriserad revisor? Kommer man ha en komparativ fördel då eller finns mer lämpliga vägar att välja?
Citera
2012-10-09, 20:33
  #441
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halebaluba
I Sthlm:
Deloitte 27 500 kr (ingen övertid)
Ernst & Young 25 000 kr (övertid uppräknad med 1,5 i lön)
PwC 25 000 kr (övertid 1 h= 1 h lön)
KPMG har inte riktigt koll men tror 26 500 kr.

Även en extra semestervecka hos KPMG har jag förstått det som. Dock ingen "riktig" övertidsersättning, utan någon form av bonussystem istället.
Citera
2012-10-09, 21:01
  #442
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogust123
Även en extra semestervecka hos KPMG har jag förstått det som. Dock ingen "riktig" övertidsersättning, utan någon form av bonussystem istället.

Jag har också hört talas om "bonustrappan". Egentligen ett rätt trubbigt system för att belöna övertid, helt enkelt en bonus / ersättning som baseras på hur många övertidstimmar du gjort fast då på en stegnivå. Kan inte se det som annat än ett sämre alternativ än vad EY och PWC har men så har KPMG en aningen högre ingångslön.

@Multikulturisten

Vill du bli controller är revisor ett utmärkt sätt att börja karriären på, jobbar du inom en offentligt orienterad grupp kommer du dessutom antagligen få en del erbjudanden redan som revisor. Egentligen finns det nog väldigt få yrken där revisor inte är en bra grej att ha i CVt, hårt arbete, noggrannhet, kundvana, teamvana för att nämna några delar av jobbet.
Citera
2012-10-09, 22:29
  #443
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roland16

Vill du bli controller är revisor ett utmärkt sätt att börja karriären på, jobbar du inom en offentligt orienterad grupp kommer du dessutom antagligen få en del erbjudanden redan som revisor. Egentligen finns det nog väldigt få yrken där revisor inte är en bra grej att ha i CVt, hårt arbete, noggrannhet, kundvana, teamvana för att nämna några delar av jobbet.


Ah, lite som jag anade då. Har man möjlighet att välja en grupp inriktad mot det offentliga då, eller är det lite hugget som stucket beroende på var det finns plats?

Tack för svaret.
Citera
2012-10-10, 18:31
  #444
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulturisten
Ah, lite som jag anade då. Har man möjlighet att välja en grupp inriktad mot det offentliga då, eller är det lite hugget som stucket beroende på var det finns plats?

Tack för svaret.

Påtala under intervjun att du helst vill jobba mot offentlig sektor, så finns det säkert en möjlighet att du blir placerad där om det behövs folk. Tror rekryterarna absolut försöker matcha grupp mot ens personliga intresseområden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback