Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-15, 13:34
  #1633
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 690
Det här skulle jag också vilja veta, hur förbereder jag mig på bästa sätt inför jobbet som revisorsassistent?

Jag skulle säga att ingen förberedelse behövs och att det även är väldigt svårt att förbereda sig på ett sätt som faktiskt ger någon nytta ditt första år som revisorsassistent. Ditt första år kommer vara späckat med utbildning och dina arbetsuppgifter första året kommer vara rätt långt från den avancerade redovisningen du troligtvis läst de senaste åren på universitet. Dock är basala redovisningskunskaper väldigt värdefulla (även detta kommer du gå kurs i). Känner du att din grundläggande kredit och debit är undermålig så ta tag i lite grundövningar i redovisning och se att du löser dom utan problem.

Ett tips som ligger sidan om, och som även är bra för seniora assistenter, är att bli bättre på finansiell analys. Det vill säga, förståelse för hur de finansiella rapporterna faktiskt hänger ihop, vad som driver nyckeltalsutveckling och helt enkelt vad du kan förvänta dig när du läser finansiell data. Detta är något som gör att jobbet i sig blir roligare genom att du har en ökad förståelse och det kan även göra att granskningen går snabbare då du kan arbeta mer analytiskt (till skillnad från helt substansbaserad granskning).

Detta ligger mycket inom området för finansiell due diligence / corporate finance men googla lite och du kommer hitta en hel del guider för hur du kan gå tillväga.
Citera
2017-01-15, 19:45
  #1634
Medlem
[quote=Roland16|59607577]Jag skulle säga att ingen förberedelse behövs och att det även är väldigt svårt att förbereda sig på ett sätt som faktiskt ger någon nytta ditt första år som revisorsassistent. Ditt första år kommer vara späckat med utbildning och dina arbetsuppgifter första året kommer vara rätt långt från den avancerade redovisningen du troligtvis läst de senaste åren på universitet. Dock är basala redovisningskunskaper väldigt värdefulla (även detta kommer du gå kurs i). Känner du att din grundläggande kredit och debit är undermålig så ta tag i lite grundövningar i redovisning och se att du löser dom utan problem.

detta var vad jag fick som svar av kontoret där jag ska börja i höst efter examen det och att fokusera på det sista i skolan och njuta lite också
Citera
2017-01-16, 08:53
  #1635
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roland16
Jag skulle säga att ingen förberedelse behövs och att det även är väldigt svårt att förbereda sig på ett sätt som faktiskt ger någon nytta ditt första år som revisorsassistent. Ditt första år kommer vara späckat med utbildning och dina arbetsuppgifter första året kommer vara rätt långt från den avancerade redovisningen du troligtvis läst de senaste åren på universitet. Dock är basala redovisningskunskaper väldigt värdefulla (även detta kommer du gå kurs i). Känner du att din grundläggande kredit och debit är undermålig så ta tag i lite grundövningar i redovisning och se att du löser dom utan problem.

Ett tips som ligger sidan om, och som även är bra för seniora assistenter, är att bli bättre på finansiell analys. Det vill säga, förståelse för hur de finansiella rapporterna faktiskt hänger ihop, vad som driver nyckeltalsutveckling och helt enkelt vad du kan förvänta dig när du läser finansiell data. Detta är något som gör att jobbet i sig blir roligare genom att du har en ökad förståelse och det kan även göra att granskningen går snabbare då du kan arbeta mer analytiskt (till skillnad från helt substansbaserad granskning).

Detta ligger mycket inom området för finansiell due diligence / corporate finance men googla lite och du kommer hitta en hel del guider för hur du kan gå tillväga.

Tack!
Citera
2017-01-25, 23:40
  #1636
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H4C35G36
Hur fungerar lönerna och ersättningsnivåerna på revisionsbyårerna? Är det fast lön, eller får ni en procent på vad ni fakturerar?

Första 5 åren innan man själv blir påskrivande (iaf i nån högre grad) är det ungefär:
Ingångslön 26-27, sedan ca 10 % upp varje år om man är duktig, alltså drygt 30 efter 2 år, drygt 40 efter 5 år. Fast lön, sedan kommer övertid till.
Sedan skiljer sig de olika byråerna åt i sina upplägg. Sthlm baserar jag mina siffror på.
Bonus får du först efter några år, efter ca 5 år.
Citera
2017-01-29, 21:26
  #1637
Medlem
Tjena!

Boze, jag vill bara säga att du är en hjälte! Jag har igår fått erbjudande om jobb som revisorsassistent på en av big 4 firmorna, och vill tacka dig för all hjälp/insikt i branschen.

Jag tänkte dela med mig av lite erfarenheter hur processen ser ut och hur det ses på betyg osv.

Jag har pluggat civilekonom, uppfyller inte kraven för auktoriserad revisor utan behöver isåfall läsa till 30HP skatterätt (detta pga olika val av inriktning). Detta var inget problem, då intervjuaren sa att det är enkelt att läsa upp eller att det inte ens är säkert att man vill bli auktoriserad.

För att lugna de läsare (som likt mig) som inte har bra betyg så kan jag säga såhär;
Jag har inte ett enda VG. Jag har dock gott om engagemang i kår, jobb och liknande sen i princip dag 1, men som sagt, inte ett enda VG.

Jag fick först göra de här personlighets och logistiska testerna på nätet, för att sedan bli intervjuad av en rekryterare. Denna intervju går ut på att man pratar om testresultaten och får exemplifiera varför man har valt vissa saker.

Intervju nummer två var med två chefer från den avdelningen jag ska börja arbeta på, och den var seriöst den mest lugna intervju jag varit med om. Lite frågor om varför man vill bli revisor, vem man är i en grupp och vem du är som person.

Så det går definitivt att få anställning utan bra betyg, men man kanske får söka ett antal gånger!
Citera
2017-02-16, 16:09
  #1638
Medlem
Bartender1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittninja
Tjena!

Boze, jag vill bara säga att du är en hjälte! Jag har igår fått erbjudande om jobb som revisorsassistent på en av big 4 firmorna, och vill tacka dig för all hjälp/insikt i branschen.

Jag tänkte dela med mig av lite erfarenheter hur processen ser ut och hur det ses på betyg osv.

Jag har pluggat civilekonom, uppfyller inte kraven för auktoriserad revisor utan behöver isåfall läsa till 30HP skatterätt (detta pga olika val av inriktning). Detta var inget problem, då intervjuaren sa att det är enkelt att läsa upp eller att det inte ens är säkert att man vill bli auktoriserad.

För att lugna de läsare (som likt mig) som inte har bra betyg så kan jag säga såhär;
Jag har inte ett enda VG. Jag har dock gott om engagemang i kår, jobb och liknande sen i princip dag 1, men som sagt, inte ett enda VG.

Jag fick först göra de här personlighets och logistiska testerna på nätet, för att sedan bli intervjuad av en rekryterare. Denna intervju går ut på att man pratar om testresultaten och får exemplifiera varför man har valt vissa saker.

Intervju nummer två var med två chefer från den avdelningen jag ska börja arbeta på, och den var seriöst den mest lugna intervju jag varit med om. Lite frågor om varför man vill bli revisor, vem man är i en grupp och vem du är som person.

Så det går definitivt att få anställning utan bra betyg, men man kanske får söka ett antal gånger!

Tack för detta, riktigt schysst att du tar dig tiden att skriva din erfarenhet eftersom du också tidigare haft koll på tråden.

Blev oerhört glad över att betyget inte var så relevant, jag har väl något VG, men majoriteten G.
Citera
2017-02-18, 15:46
  #1639
Medlem
Någon som har erfarenhet av PwC nätbaserade tester? Sökte en tjänst för ca en vecka sen och fick ett mejl med länk till några tester. Får alla sökande göra detta testet eller sker det ett visst urval för testerna? Kan man förbereda sig på testerna?
Citera
2017-02-21, 22:11
  #1640
Medlem
JohnRoes avatar
Revisorsnämndens krav på teoretisk utbildning är väldigt vag. Att man minst ska ha en ekonomi kandidatexamen (med därtill rätt kurser) är självklart men de övriga 120 hp (d.v.s. 2 års utbildning) som man har rätt att tillgodoräkna nämner man ingenting om. Är det möjligt att samla på sig tramskurser motsvarande 120 hp och därigenom kunna göra provet efter endast 3 år?
Citera
2017-02-27, 22:32
  #1641
Medlem
Freebops avatar
Någon nyexaminerade som har är villig att ge exempel på ert personliga brev som tog er till intervju inom The big 4? Känns som omöjligt att ens överhuvudtaget bli antagen till intervju. Har relevant erfarenhet, tar examen snart men det är tamefan omöjligt att ens komma till intervjufasen. Ni kan lämna ut namn och sådant som inte är relevant, skicka gärna pm
Citera
2017-02-27, 22:35
  #1642
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittninja
Tjena!

Boze, jag vill bara säga att du är en hjälte! Jag har igår fått erbjudande om jobb som revisorsassistent på en av big 4 firmorna, och vill tacka dig för all hjälp/insikt i branschen.

Jag tänkte dela med mig av lite erfarenheter hur processen ser ut och hur det ses på betyg osv.

Jag har pluggat civilekonom, uppfyller inte kraven för auktoriserad revisor utan behöver isåfall läsa till 30HP skatterätt (detta pga olika val av inriktning). Detta var inget problem, då intervjuaren sa att det är enkelt att läsa upp eller att det inte ens är säkert att man vill bli auktoriserad.

För att lugna de läsare (som likt mig) som inte har bra betyg så kan jag säga såhär;
Jag har inte ett enda VG. Jag har dock gott om engagemang i kår, jobb och liknande sen i princip dag 1, men som sagt, inte ett enda VG.

Jag fick först göra de här personlighets och logistiska testerna på nätet, för att sedan bli intervjuad av en rekryterare. Denna intervju går ut på att man pratar om testresultaten och får exemplifiera varför man har valt vissa saker.

Intervju nummer två var med två chefer från den avdelningen jag ska börja arbeta på, och den var seriöst den mest lugna intervju jag varit med om. Lite frågor om varför man vill bli revisor, vem man är i en grupp och vem du är som person.

Så det går definitivt att få anställning utan bra betyg, men man kanske får söka ett antal gånger!

Kan väl då säga att det är tvärtom för mig. Mina betyg består mestadels del av VG har relevant erfarenhet men blir ändå inte antagen till intervjun. Har du läst att skicka ditt personliga brev (lämna ut namn)
Citera
2017-03-09, 22:51
  #1643
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Kan väl då säga att det är tvärtom för mig. Mina betyg består mestadels del av VG har relevant erfarenhet men blir ändå inte antagen till intervjun. Har du läst att skicka ditt personliga brev (lämna ut namn)


Tjena! Sorry för sent svar, mycket med magisteruppsats osv just nu. Jag kan tyvärr inte skicka personligt brev då det är för stor risk med outning då det är ett personligt brev, men mitt tips är att titta på vad de är för något de söker efter i termer av nyckelord. Om de i beskrivningen söker efter en lagspelare som är duktig på att ha många bollar i luften, så skriv hur du har fått de egenskaperna.

Sedan vill de ofta att man ska vara duktig på att bygga relationer, så försök visa på om du har haft nåt jobb som gjort dig duktig på det.

I övrigt har väldigt många av mina bekanta halkat in via rekommendationer (de flesta big 4 har en bonus om man tipsar om någon duktig), så skicka din ansökan och be sedan en vän som jobbar där säga åt chefen att du är duktig, det brukar hjälpa sjukt mycket
Citera
2017-03-12, 13:16
  #1644
Medlem
Har läst ganska långt i tråden. I början 2010-2013 sägs det att man behöver en magister för att bli auktoriserad. Stämmer detta fortfarande? Tolkar revisionsnämndens föreskrifter som att det räcker med en kandidat med 45 hp handelsrätt?t
__________________
Senast redigerad av RaceWarNow 2017-03-12 kl. 14:04.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback