2016-05-16, 23:01
Medlem
Jag förstår. Värderar jobbet större än lönen så känns som en smaksak kan jag tycka. Återigen, tack för svaren! För att spinna vidare;

1 - Hur förbereder jag mig bäst under sommaren? Var trots allt några terminer sedan jag hade någon form av externredovisning nu.

2 - Hur mycket genomsnittlig övertid krävs första 1-2 åren för att visa på ambition och hängivenhet? Vad är normen idag?
Citera
2016-05-17, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osextra
Jag förstår. Värderar jobbet större än lönen så känns som en smaksak kan jag tycka. Återigen, tack för svaren! För att spinna vidare;

1 - Hur förbereder jag mig bäst under sommaren? Var trots allt några terminer sedan jag hade någon form av externredovisning nu.

2 - Hur mycket genomsnittlig övertid krävs första 1-2 åren för att visa på ambition och hängivenhet? Vad är normen idag?

1. Det kan låta löjligt men debet och kredit är bra att ha stenkoll på. Att förstå kopplingen mellan resultaträkningen och balansräkningen är även bra (förstå när bokningar görs via resultatet eller rakt mot balansen). Detta kommer hjälpa dig mycket överlag men främst i bokslutsgranskningen. Även om du inte förbereder dig är det inte hela världen då du kommer ha en genomgång av grundläggande redovisning när du börjar.

2. Detta beror väldigt mycket på vilket kontor det är samt vilka uppdrag du har. Om du vill imponera på dina team så försöker du ha en proaktiv inställning och ständigt fråga vad du kan göra härnäst och visa dig tillgänglig. Under mitt första år innebar detta för mig (som jobbar i en större stad) ca 80 övertidstimmar under hösten och ca 250 övertidstimmar i januari-mars. Under högsäsongen tog jag dock fler uppdrag än vad som först var tänkt då jag ville ställa upp för en högre uppsatt som jag gillade att jobba med.

Utifrån vad jag hört från mina polare på mindre orter är det färre övertidstimmar som gäller och jag tror det viktigaste är attityden som jag nämnde ovan.

Fråga gärna på! Den första tiden kan vara väldigt jobbig på en big 4 byrå och det är bra att vara mentalt förberedd.
Citera
2016-05-18, 11:48
Medlem
Tjenare.mannens avatar
Har ni varit med eller hört om nyanställda som fått gå pga att de har resttenta/-tentor kvar, under de första 6 månaderna? Är the big 4 förstående, på det sättet att man under provanställningen kan ta en dag ledigt för att få skriva klart nån tenta för att komma upp i sina 180hp?

Man tycker väl att arbetsgivaren borde ha krävt ett examensbevis under rekryteringen? Eller har ni erfarenhet att arbetsgivaren kräver detta "efter" att man skrivit på kontraktet?
Citera
2016-05-18, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osextra

1 - Jag tror det är svårt att ha ett bästa sätt att förbereda sig, jag upplever att om man har bra koll på det bokföringstekniska så lever man väl på det första året. Djupare redovisningskunskaper kommer inte gynna de flesta så mycket - allt beror på vad för typ av uppdrag du har.

2 - På mitt kontor (Big 4 big city) ligger de flesta assistenterna på ca 300 övertidstimmar efter april (aug-april). Då kan man räkna med att de flesta inte kommer att jobba så mycket mer övertid. Med det sagt finns det de som ligger på 200 och de som har 600 under samma period. Om du vill utmärka dig som någon som jobbar mycket, dvs i mina ögon någon som tar på dig mycket uppgifter och hjälper teamen mycket, borde du sikta på över 400 det första året och inför andra året sikta på att åtminstone inte minska den siffran.

Om du under ditt första år visar att du vill arbeta mycket och tar på dig mycket jobb kommer din utvecklingskurva att vara brantare. Det leder oftast till att seniors/managers är villiga att ge dig mer uppgifter som man vanligtvis inte vill ge till en andraårsassistent. Detta förutsatt att du håller god kvalitet.
Citera
2016-05-18, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenare.mannen
Har ni varit med eller hört om nyanställda som fått gå pga att de har resttenta/-tentor kvar, under de första 6 månaderna? Är the big 4 förstående, på det sättet att man under provanställningen kan ta en dag ledigt för att få skriva klart nån tenta för att komma upp i sina 180hp?

Man tycker väl att arbetsgivaren borde ha krävt ett examensbevis under rekryteringen? Eller har ni erfarenhet att arbetsgivaren kräver detta "efter" att man skrivit på kontraktet?

Nu tror jag inte någon i min kull hade några tentor efter sig när de började men det är absolut inte något som kommer göra så du missar din provanställning, kan vara bra att vara öppen med situationen under intervjun dock.

Jag som har jobbat sedan augusti 2015 har fortfarande inte behövt visa upp något examensbevis.
Citera
2016-05-18, 19:01
Medlem
Tjenare.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratMannen
Nu tror jag inte någon i min kull hade några tentor efter sig när de började men det är absolut inte något som kommer göra så du missar din provanställning, kan vara bra att vara öppen med situationen under intervjun dock.

Jag som har jobbat sedan augusti 2015 har fortfarande inte behövt visa upp något examensbevis.

Tack för svaret.

Har du något tips på hur man skall lägga upp det, när man ska nämna det för sin arbetsgivare (om man redan skrivit på)? Ska man ta det med handledaren eller närmsta chefen?
Senast redigerad av Tjenare.mannen 2016-05-18 kl. 19:18.
Citera
2016-05-18, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenare.mannen
Tack för svaret.

Har du något tips på hur man skall lägga upp det, när man ska nämna det för sin arbetsgivare (om man redan skrivit på)? Ska man ta det med handledaren eller närmsta chefen?
Ta upp det med handledaren så tidigt som möjligt och försöka synca det med planeringsfunktionen om du har ett datum redan nu.

Grattis till anställningen för övrigt!
Citera
2016-05-19, 11:04
Medlem
ConorMcGregors avatar
Hej, har några frågor som jag skulle vilja ha besvarade av en revisor. Det gäller en skolrapport inom K-regelverken. Mvh

Varför skulle ett K2-företag frivilligt välja K3 vid redovisning? Vilka faktorer skulle kunna ligga bakom det beslutet?

Anser du att K2 uppfyller kraven för en rättvisande bild av ett företag?

Vilka typer av mindre företag är det som framförallt skulle välja den mer avancerande redovisningen?
Citera
2016-05-19, 18:42
Medlem
Sibiriens avatar
Jag är redovisningskonsult på en liten byrå och trots att jag spydde på blotta tanken av att bli revisor när jag studerade börjar det kännas mer och mer lockande.

Det som lockar mig är större utvecklingsmöjligheter än för redovisningskonsulter. Revisorer verkar kunna mycket mer, ha högre lön, jobba med mer spännande uppdrag och ha större rörlighet i näringslivet.

Just nu jobbar jag med väldigt basic grejer, men även kollegor som jobbat med redovisning i ~10 år gör i princip samma saker som jag för samma små bolag. Det kan hända att man gör ett bokslut för ett bolag som omsätter kanske 100 milj, men det känns ändå jäkligt basic, mekaniskt och överlag tråkigt.

Synd bara att jag inte har läst någon juridik, så jag skulle behöva plugga ytterligare en och en halv termin för att få de 45hp som krävs för revisor.

Vad tror ni, är det värt att röra sig från redovisning mot revision?
Citera
2016-05-19, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sibirien
Jag är redovisningskonsult på en liten byrå och trots att jag spydde på blotta tanken av att bli revisor när jag studerade börjar det kännas mer och mer lockande.

Det som lockar mig är större utvecklingsmöjligheter än för redovisningskonsulter. Revisorer verkar kunna mycket mer, ha högre lön, jobba med mer spännande uppdrag och ha större rörlighet i näringslivet.

Just nu jobbar jag med väldigt basic grejer, men även kollegor som jobbat med redovisning i ~10 år gör i princip samma saker som jag för samma små bolag. Det kan hända att man gör ett bokslut för ett bolag som omsätter kanske 100 milj, men det känns ändå jäkligt basic, mekaniskt och överlag tråkigt.

Synd bara att jag inte har läst någon juridik, så jag skulle behöva plugga ytterligare en och en halv termin för att få de 45hp som krävs för revisor.

Vad tror ni, är det värt att röra sig från redovisning mot revision?

Om du upplever att redovisningskonsult är mekaniskt och överlag tråkigt, kan gissa att du tycker det är någorlunda samma sak oberoende av vilket typ av företag etc så är min gissning att du kommer ha roligare som revisor. Det är ett högre tempo, det är mer varierande och du får jobba med en stor variation människor i olika branscher, man har chansen att tackla ganska komplexa redovisningsprinciper ganska tidigt men handskas kanske mest med bokningsflöden och transaktionsflöden med kopplingen däremellan.

När det gäller juridikkurserna så är det (väldigt) många som börjar på revisionsbyråerna som inte har gjort klart 100% av juridiken och min uppfattning är att byråerna inte alltid bryr sig så hemskt mycket då de vet att många av de som börjar kommer att sluta innan det är dags att skriva provet. Om du har som ambition att bli auktoriserad ser jag det inte som ett problem att du skulle läsa upp poängen under sommartid eller under hösten, parallellt med revisorjobbet. Under våren kommer du inte att ha tid.
Citera
2016-05-20, 02:09
Bannlyst
Hur stor procent av arbetstiden är jobbet superkul och lattjo?
Citera
2016-05-21, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalakille
Hur stor procent av arbetstiden är jobbet superkul och lattjo?

80%.

Personligen handlar det om att man lär sig väldigt mycket, hela tiden, man får en grym insikt i företag och ekonomifunktioner. Det i kombination med folket man jobbar med, kunder såsom medarbetare är det som gör det enkelt att ta sig igenom alla arbetsmomenten, oavsett tid på dygnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in