Citat:
Ursprungligen postat av
osextra
Jag förstår. Värderar jobbet större än lönen så känns som en smaksak kan jag tycka. Återigen, tack för svaren! För att spinna vidare;
1 - Hur förbereder jag mig bäst under sommaren? Var trots allt några terminer sedan jag hade någon form av externredovisning nu.
2 - Hur mycket genomsnittlig övertid krävs första 1-2 åren för att visa på ambition och hängivenhet? Vad är normen idag?
1 - Jag tror det är svårt att ha ett bästa sätt att förbereda sig, jag upplever att om man har bra koll på det bokföringstekniska så lever man väl på det första året. Djupare redovisningskunskaper kommer inte gynna de flesta så mycket - allt beror på vad för typ av uppdrag du har.
2 - På mitt kontor (Big 4 big city) ligger de flesta assistenterna på ca 300 övertidstimmar efter april (aug-april). Då kan man räkna med att de flesta inte kommer att jobba så mycket mer övertid. Med det sagt finns det de som ligger på 200 och de som har 600 under samma period. Om du vill utmärka dig som någon som jobbar mycket, dvs i mina ögon någon som tar på dig mycket uppgifter och hjälper teamen mycket, borde du sikta på över 400 det första året och inför andra året sikta på att åtminstone inte minska den siffran.
Om du under ditt första år visar att du vill arbeta mycket och tar på dig mycket jobb kommer din utvecklingskurva att vara brantare. Det leder oftast till att seniors/managers är villiga att ge dig mer uppgifter som man vanligtvis inte vill ge till en andraårsassistent. Detta förutsatt att du håller god kvalitet.