2016-03-20, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonet
Om du åker ditt för ekobrott och du hamnar på lexbase. Hur illa är det för en revisor?

Är påven katolik?
Citera
2016-04-01, 10:06
Medlem
Hur ser ni på valet att arbeta hos en av big-4, jämfört med de snäppet mindre byråerna som GT och BDO. Skiljer det i nedlagd arbetstid, karriärmöjligheter, tuffare miljö eller annat?
Citera
2016-04-01, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moskiten
Hur ser ni på valet att arbeta hos en av big-4, jämfört med de snäppet mindre byråerna som GT och BDO. Skiljer det i nedlagd arbetstid, karriärmöjligheter, tuffare miljö eller annat?

Hej!

Vad jag har hört är det lite mer humana arbetstider på GT och BDO. Likt Big-4 så kan du jobba hur mycket du vill om du har som mål att nå många debiterade timmar men jag tror att arbetstiden per anställd i medel är något lägre. Angående karriärmöjligheter inom revision har jag uppfattat det som att det är lättare att klättra inom BDO och särskilt GT men att du har bättre karriärmöjligheter utanför byrån om du varit hos en big-4 byrå.
Citera
2016-04-12, 10:03
Medlem
Bartender1s avatar
Med tanke på trycket på arbetsmarknaden som ekonomiassistent diverse ekonomijobb samtidigt som studierna, har jag inte lyckats få något ekonomijobb som student.

Jag har heller inte haft möjlighet att involvera mig i kårverksamhet då jag hittils läst på fyra olika lärosäten.

Har bara G i de ämnen jag läst hittils vilket är NEK, Statistik, HöK samt FEK.

Vad kan jag göra för att öka mina chanser för ett jobb på en big4 byrå? Det enda jag vet att jag kan kontrollera är vilket lärosäte jag tar examen ifrån då jag läser fristående kurser.

Har bara tänkt läsa en kandidat med alla krav från redovisningsnämnden.

Det enda jag känner att jag kanske har en fördel är när jag får visa mig på en intervju, men man måste ju lyckas komma dit också.
Senast redigerad av Bartender1 2016-04-12 kl. 10:32.
Citera
2016-04-13, 00:58
Medlem
Tjenare.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartender1
Med tanke på trycket på arbetsmarknaden som ekonomiassistent diverse ekonomijobb samtidigt som studierna, har jag inte lyckats få något ekonomijobb som student.

Jag har heller inte haft möjlighet att involvera mig i kårverksamhet då jag hittils läst på fyra olika lärosäten.

Har bara G i de ämnen jag läst hittils vilket är NEK, Statistik, HöK samt FEK.

Vad kan jag göra för att öka mina chanser för ett jobb på en big4 byrå? Det enda jag vet att jag kan kontrollera är vilket lärosäte jag tar examen ifrån då jag läser fristående kurser.

Har bara tänkt läsa en kandidat med alla krav från redovisningsnämnden.

Det enda jag känner att jag kanske har en fördel är när jag får visa mig på en intervju, men man måste ju lyckas komma dit också.

Att få ett relaterat jobb parallellt med ekonomistudier, kan vara svårt. Konkurrensen för dessa tjänster är oftast hög.

Jag själv hade inte arbete parallellt med studietiden, men lyckades få ett ekonomiassistent jobb under sista sommaren innan examen. Detta jobb fick jag pga av kontakter och att jag "mailbombade" lite personer i min bekantskapskrets (gör detta, men ha en lite känsla för vad du har för relation till dom idag).

Med detta sagt så har jag utan relaterat arbete (utöver några veckor sista sommaren innan examen) vid sidan av studierna fått arbete på en Big 4-byrå som revisor, så du är definitivt inte körd. Utan kämpa på!

Gå på arbetsmarknadsdagar och mingla, ta visit kort och återkoppla och våga synas.

De flesta av lärosätena i Sverige (iaf SU, LU, UU, LIU, HHS) erbjuder välrenommerade samarbeten med utländska universitet. Mitt tips är att du ansöker om att få åka som utbytesstudent 1/2 år till 1 år. Detta väger oftast tungt när Big 4 rekryterar nyexaminerade studenter.

Lycka till!
Citera
2016-04-13, 12:09
Medlem
Bartender1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenare.mannen
Att få ett relaterat jobb parallellt med ekonomistudier, kan vara svårt. Konkurrensen för dessa tjänster är oftast hög.

Jag själv hade inte arbete parallellt med studietiden, men lyckades få ett ekonomiassistent jobb under sista sommaren innan examen. Detta jobb fick jag pga av kontakter och att jag "mailbombade" lite personer i min bekantskapskrets (gör detta, men ha en lite känsla för vad du har för relation till dom idag).

Med detta sagt så har jag utan relaterat arbete (utöver några veckor sista sommaren innan examen) vid sidan av studierna fått arbete på en Big 4-byrå som revisor, så du är definitivt inte körd. Utan kämpa på!

Gå på arbetsmarknadsdagar och mingla, ta visit kort och återkoppla och våga synas.

De flesta av lärosätena i Sverige (iaf SU, LU, UU, LIU, HHS) erbjuder välrenommerade samarbeten med utländska universitet. Mitt tips är att du ansöker om att få åka som utbytesstudent 1/2 år till 1 år. Detta väger oftast tungt när Big 4 rekryterar nyexaminerade studenter.

Lycka till!

Tyvärr har jag nog inte möjlighet till utomlandsstudier då jag läser fristående kurser.

Men har haft väldigt bra koll på olika events med företag och pratat med samtliga big4 byråer. Ska försöka bli antagen till deras studentprogram också.

Hoppas på att få ekonomijobb någon gång, tanken var att jag skulle jobba som ekonomiassistent, men företaget har lite jobbig ekonomi för tillfället.

Det ordnar sig nog, men får försöka styra upp det så gott det går.

Tack för ett bra svar!

Edit: Någon som har en bra punktlista på vad man kan göra för att öka chanserna?
Citera
2016-04-22, 18:32
Medlem
Finans.killens avatar
Har jobbat som revisor i USA under ett par år, funderar så smått på att flytta tillbaks till Sverige även om inget är bestämt ännu.
Jag undrar hur lätt det är att få mina amerikanska betyg översatta till Svenska? Vad är troligast att jag måste läsa för att uppfylla kraven i Sverige? Finns det några kurser som går igenom skillnaden mellan US GAAP och IFRS (Ni använder väl IFRS i Sverige?)?

Antar att ett par kurser företagsjuridik är att rekommendera då lagstiftningen är så pass olika emellan de två länderna. Något annat jag bör tänka på?

För att ha möjlighet att komma in på en "Big 4" i en medelstor Svensk stad vilka lärosäten bör man ha studerat vid? Är det bara Handels som gäller eller skulle Uppsala eller Lund fungera likväl?
Jag har mina betyg från ett av USAs bästa universitet för just revision men det är INTE en Ivy Leauge så de flesta Svenskar har nog inte hört talas om universitet så det lär ju tyvärr inte hjälpa vid intervjun med eventuella arbetsgivare.

Tacksam för svar.
Citera
2016-05-14, 10:45
Medlem
Någon som vet hur ingångslön junior revisor/revisorsassistent (samma?) ser ut med följande förutsättningar:

Är civilekonom, blir anställd hos en Big 4-firma, mellansverige/sydsverige (obs ej storstad), jobbat extra på bank 4 år.

Har kollat runt lite på nätet men tycker lönestatistik kan skilja sig åt, såklart beroende på olika faktorer.
Men uppskattningsvis, vad säger ni? Tack på förhand.
Citera
2016-05-14, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osextra
Någon som vet hur ingångslön junior revisor/revisorsassistent (samma?) ser ut med följande förutsättningar:

Är civilekonom, blir anställd hos en Big 4-firma, mellansverige/sydsverige (obs ej storstad), jobbat extra på bank 4 år.

Har kollat runt lite på nätet men tycker lönestatistik kan skilja sig åt, såklart beroende på olika faktorer.
Men uppskattningsvis, vad säger ni? Tack på förhand.

Hej,

I mindre städer kommer du får rätt exakt 23 000/månad på PwC/EY (PwC övertidsersättning 1,0, EY övertidsersättning 1,5) KPMG har troligtvis samma villkor som PwC. Deloitte har med stor sannolikhet 24 000-25 000 i ingångslön men sämre övertidsvillkor, dock ett bonusprogram.
Citera
2016-05-14, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratMannen
Hej,

I mindre städer kommer du får rätt exakt 23 000/månad på PwC/EY (PwC övertidsersättning 1,0, EY övertidsersättning 1,5) KPMG har troligtvis samma villkor som PwC. Deloitte har med stor sannolikhet 24 000-25 000 i ingångslön men sämre övertidsvillkor, dock ett bonusprogram.

Tack för svar! Jag kan dock uppleva, såklart baserat på alla de siffror jag hittat på nätet, att 23k/mån känns lågt?! Nu är jag nyexad och har absolut ingen kunskap om detta... "Civilekonomerna" anger 27k som ingång men jag vet att branschen och yrket spelar STOR roll i detta fallet, likaså det geografiska.

Är det inte så att man kan trycka på bankerfarenheten samt eventuella personliga egenskaper? Nu leker jag bara med tanken, men jag tror du förstår principen.
Citera
2016-05-14, 20:03
Medlem
LimitIesss avatar
Citat:
Tack för svar! Jag kan dock uppleva, såklart baserat på alla de siffror jag hittat på nätet, att 23k/mån känns lågt?! Nu är jag nyexad och har absolut ingen kunskap om detta... "Civilekonomerna" anger 27k som ingång men jag vet att branschen och yrket spelar STOR roll i detta fallet, likaså det geografiska.

Är det inte så att man kan trycka på bankerfarenheten samt eventuella personliga egenskaper? Nu leker jag bara med tanken, men jag tror du förstår principen.

Du har en betydligt brantare löneutveckling än inom andra företag, beroende på prestation någonstans kring 10-20% per år. Kollar du på lite större städer ligger ingångslönen någon tusenlapp högre.

Trycka på erfarenheter i all ära, tänk dock på att "alla" anställda på big-4 har motsvarande erfarenheter. Bortser man från lön tror jag du har svårt att hitta ett jobb inom ekonomi som ger en bättre utveckling för dig personligen. Efter ett par år kan du välja och vraka bland riktigt bra ekonomtjänster.
Citera
2016-05-14, 23:32
Medlem
Citat:

Som limitless poängterar så är dessvärre dina erfarenheter rätt vanliga bland nyanställda på big 4-byråer då de i många fall kan välja och vraka bland kandidater. Många av dem som påbörjade sin anställning samtidigt som undertecknad hade arbetslivserfarenheter som controllers och dylikt men fick likväl börja på samma lönenivå som oss som kom direkt från skolan.

Angående civilekonomernas 27 000-riktlinje så motsvarar ej denna medelvärdet för en nyexad (nivån var 25 600 när jag jobbade för förbundet under 14/15). 27 000 funkar snarare som ett önskvärt riktvärde. Som big-4 anställd kommer du dock göra din beskärda del av övertid vilket kommer stänga lönegapet till medelvärdet rätt effektivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in