Citat:
Ursprungligen postat av
Bartender1
Med tanke på trycket på arbetsmarknaden som ekonomiassistent diverse ekonomijobb samtidigt som studierna, har jag inte lyckats få något ekonomijobb som student.
Jag har heller inte haft möjlighet att involvera mig i kårverksamhet då jag hittils läst på fyra olika lärosäten.
Har bara G i de ämnen jag läst hittils vilket är NEK, Statistik, HöK samt FEK.
Vad kan jag göra för att öka mina chanser för ett jobb på en big4 byrå? Det enda jag vet att jag kan kontrollera är vilket lärosäte jag tar examen ifrån då jag läser fristående kurser.
Har bara tänkt läsa en kandidat med alla krav från redovisningsnämnden.
Det enda jag känner att jag kanske har en fördel är när jag får visa mig på en intervju, men man måste ju lyckas komma dit också.
Att få ett relaterat jobb parallellt med ekonomistudier, kan vara svårt. Konkurrensen för dessa tjänster är oftast hög.
Jag själv hade
inte arbete parallellt med studietiden, men lyckades få ett ekonomiassistent jobb under sista sommaren innan examen. Detta jobb fick jag pga av kontakter och att jag "mailbombade" lite personer i min bekantskapskrets (gör detta, men ha en lite känsla för vad du har för relation till dom idag).
Med detta sagt så har jag utan relaterat arbete (utöver några veckor sista sommaren innan examen) vid sidan av studierna fått arbete på en Big 4-byrå som revisor, så du är definitivt inte körd. Utan kämpa på!
Gå på arbetsmarknadsdagar och mingla, ta visit kort och återkoppla och våga synas.
De flesta av lärosätena i Sverige (iaf SU, LU, UU, LIU, HHS) erbjuder välrenommerade samarbeten med utländska universitet. Mitt tips är att du ansöker om att få åka som utbytesstudent 1/2 år till 1 år. Detta väger oftast tungt när Big 4 rekryterar nyexaminerade studenter.
Lycka till!