2011-06-30, 20:27
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Jobbet låter så in i helvetet tråkigt, en siffernisse i ordets rätta bemärkelse.

Ja det är mycket siffror, dock inte enbart eftersom jag arbetar med större bolag där bedömning av intern kontroll i processer utgör arbetsuppgifterna i princip hela hösten (dock inte sagt att det är mycket roligare).

Citat:
Är det verkligen roligt och stimulerande, om så, på vilket sätt?

Ett jobb är ett jobb, jag ser inte att jag skulle ha så mycket roligare i något annat yrke. Det finns såklart undantag, men de är antingen orealistiska (rock star, politisk partitopp) eller lågbetalda (journalist, polis).

Arbetet är stimulerande om man spelar sina kort rätt. Hamnar du t.ex. i fel grupp där det finns överskott på assistenter och partners med fel attityd så kan det bli ett helvete - hög intern konkurrens, låg löneutveckling, basic arbetsuppgifter. Om du däremot har driv, visar framfötterna och hamnar med rätt kolleger så kan du växa väldigt snabbt i din roll och få mer avancerade arbetsuppgifter ganska snabbt. Personligen anser jag att jag rört mig framåt och fått många utmaningar som jag säkerligen inte fått om jag arbetat som controller eller ekonomiassistent direkt efter skolan.

Du frågar på vilket sätt det är stimulerande. En stor del har med kollegerna att göra - det är en arbetsplats fylld med unga människor, och de i den äldre generationen som finns är mycket duktiga och en stor kunskapskälla för oss yngre. Jag tycker också det är stimulerande när man inser att man kan hantera problem ute hos kunderna som de själva haft stora svårigheter med, just för att man sett liknande på andra ekonomiavdelningar. Sist men inte minst drivs jag av snabba karrirärmoves och då anser jag att det är rätt bransch (mycket utbildningar, formaliserad karriärtrappa, skrifliga examinationer för att komma vidare osv.).

Citat:
Hur mycket stålars drar du in per månad?

Se mitt föregående inlägg.

Citat:
Vad finns för karriärmöjligheter?

Karriärtrappan inom Big 4 är väldigt formaliserad med 4-5 interna titlar. Dessutom har du de externa titlarna Godkänd respektive Auktoriserad revisor. Lönen följer dessa trappsteg och likaså ansvaret och arbetsuppgifterna.

Trappan är som sagt mycket formaliserad och är du duktig når du näst sista steget inom 10 år. Därefter är det partner-steget kvar och det är här det antingen tar stopp eller så lyfts du upp och får ta del av utdelningar och enorm intern status. Av naturliga skäl når de flesta inte detta steg.
Citera
2011-06-30, 20:49
Medlem
Toppen precis vad jag behöver

Min flickvän har startat ett företag och ca 1 år innan starten så började hon köpa på sig varor (man får ju dra av 1 år tillbaka)... Nu är det så att hon precis har startat sitt företag och använder sig a SPCS enskild firma.. Där kan man inte lägga in fakturor som är daterade innan företaget startades.

Så min fråga är, kan hon ange startdatumet som en utbetalning i programet? Och där kan man välja kassa, konto etc.. Och eftersom det är fickpengar så blir det ju kassa.. MEN, när hon startar har hon ju 0 inkomster. Kan hon då ha säg 10.000 i utgifter från egen ficka men 0 inkomster?

Säg då att hon tjänar 5000kr.. Innebär det att hon har MINUS 5000kr då?:S

Hoppas du förstår vad jag menar =)
Citera
2011-07-01, 14:19
Medlem
Kapten Klännings avatar
Hur svårt är det att bli partner? vilka är det som blir partners, vad finns det för olika titlar och vad innebär dem?

Vet att det finns Associate, Manager, Director, Partner och att man kan vara till exempel Senior Manager, dessutom.
Citera
2011-07-07, 21:22
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.Sjoberg
Toppen precis vad jag behöver

Min flickvän har startat ett företag och ca 1 år innan starten så började hon köpa på sig varor (man får ju dra av 1 år tillbaka)... Nu är det så att hon precis har startat sitt företag och använder sig a SPCS enskild firma.. Där kan man inte lägga in fakturor som är daterade innan företaget startades.

Så min fråga är, kan hon ange startdatumet som en utbetalning i programet? Och där kan man välja kassa, konto etc.. Och eftersom det är fickpengar så blir det ju kassa.. MEN, när hon startar har hon ju 0 inkomster. Kan hon då ha säg 10.000 i utgifter från egen ficka men 0 inkomster?

Säg då att hon tjänar 5000kr.. Innebär det att hon har MINUS 5000kr då?:S

Hoppas du förstår vad jag menar =)

Tror jag förstår vad du menar. Egentligen var tråden ämnad till frågor gällande karriär, arbetsuppgifter osv. snarare än svar på konkreta redovisningsproblem, men jag ska försöka ge dig lite vägledning.

Vad gäller datum för bokföring så borde det var OK att ange firmans startdatum som bokföringsdatum för de transaktioner som skall in men som uppstod upp till 1 år tidigare. Jag arbetar dock inte med denna typ av frågor så det bästa är om du ringer till Skatteverket och hör med dem.

Vad gäller intäkter/utgifter så är det korrekt att firman kan gå minus. Det viktiga är att hålla i sär den egna ekonomin och firmans.
Citera
2011-07-07, 21:31
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Klänning
Hur svårt är det att bli partner? vilka är det som blir partners, vad finns det för olika titlar och vad innebär dem?

Vet att det finns Associate, Manager, Director, Partner och att man kan vara till exempel Senior Manager, dessutom.

Att bli partner har blivit svårare om man jämför med 10, 20 eller 30 år bakåt i tiden. Inom byrån jag arbetar för säger man att optimal ålder att bli parter är i åldern 40-45 och då förutsätts så klart att man tagit sig igenom de andra karriärstegen vilket i regel tar minst runt 10 år. Men då har man marscherat jävligt snabbt. I realiteten är det svårare än så och det krävs rätt kontakter internt, hög omsättning och marginal på egna klienter och många, många arbetstimmar. Dessutom krävs att man ligger i framkant vad gäller att skapa nya intäkter för byrån, dvs. sälja in nya klienter eller tjänster till befintliga klienter.

De interna titlarna varierar lite mellan Big 4. För att inte outa vilken byrå jag arbetar på kan jag inte säga mer än att du börjar som assistent, varefter du blir senior assistent innan du går vidare till manager-nivå. I regel är manager-befordringen sammankopplad med när du skriver provet för att bli godkänd revisor, dock inte nödvändigtvis i samtliga fall. Därefter går några år innan du blir senior manager. Vissa byråer har två steg efter senior manager-nivå; partner eller director, andra har bara ett (partner). Det skall också tilläggas att var och en av dessa nivåer har flera "delnivåer", t.ex. assistent 1, assistent 2, assistent 3 osv. Dessa delnivåer är mest till för att styra vilket timarvode du ska ha och för att sätta en siffra på hur nära du är nästa titel.
Citera
2011-07-07, 21:33
Medlem
Bozes avatar
Ber om ursäkt för sena svar nu i slutet, har varit bortrest. Har nu möjlighet att svara snabbt igen så fråga på!
Citera
2011-07-07, 22:21
Medlem
man5on26s avatar
Måste man ha en magister för att jobba som revisor? (ditt jobb) Om man t.ex bara har en kandidat
kan man komplettera med några kurser eller måste man ha läst 240hp?

Sen undrar jag om detta var ditt mål under studietiden, att bli revisor, eller hur gick tankarna?
Mer nyfiken, ekonomi är ju ett rätt brett område.
Citera
2011-07-07, 22:29
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av man5on26
Måste man ha en magister för att jobba som revisor? (ditt jobb) Om man t.ex bara har en kandidat
kan man komplettera med några kurser eller måste man ha läst 240hp?

Branschen anställer även folk som har gått kandidat-program, eller som gått magisterprogram men gjort klart alla kurser. Huvudorsaken till detta är att Revisorsnämnden inte kräver mer än kandidatexamen för att examinera godkända revisorer (dvs. skriva första provet, min 3 år yrkeserfarenhet). För examination av auktoriserad revisor (andra provet, min 5 år), krävs dock magisterexamen. Idag är det mycket få som går hela vägen till auktorisation, främst då skillnaden i befogenhet/karriär är mycket liten mellan en godkänd och en auktoriserad revisor. Därmed har kraven på magisterexamen också minskat i rekryteringsprocessen (min uppfattning).

Citat:
Ursprungligen postat av man5on26
Sen undrar jag om detta var ditt mål under studietiden, att bli revisor, eller hur gick tankarna?
Mer nyfiken, ekonomi är ju ett rätt brett område.

Nej fram till sista terminen fanns inga sådana planer alls. Jag mer eller mindre snubblade på det, kände att det skulle vara en bra start i arbetslivet och dessutom rekryterade branschen väldigt många det året jag var klar med utbildningen. Tidigare under utbildningen var jag mycket osäker på vad jag skulle söka men drogs väl lite åt finansierings-hållet.
Citera
2011-07-07, 23:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Har hört från en del kollegor att man måste suga en jävla massa kuk och bli delägare för att kunna tjäna några pengar. Som assistent värderas man lägre än trash, som godkänd något bättre, som auktoriserad nästan som normal. Sen lär det ju vara väldigt stressigt och det kanske inte är så kul när lönen även som auktoriserad bara är ett par tusenlappar högre än vad en förskollärare tjänar.

Stay away är rådet som jag fått och det har jag också hållt mig till. Är även jag civilekonom i botten och har många kollegor som arbetat på de stora byråerna.
Citera
2011-07-08, 12:45
Medlem
Kapten Klännings avatar
Hur mycket tid spenderar man ute hos kunder i förhållande till inne på kontoret? Hur ser en vanlig dag ut, börjar och slutar den alltid på kontoret eller är det olika mellan olika dagar? Hur fungerar incitamentsprogrammen? Jag gissar att dem är baserade på antalet debiterade timmar, hur mycket kan man tjäna genom incitamentsprogrammen de första åren respektive senare?
Citera
2011-07-08, 21:41
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har hört från en del kollegor att man måste suga en jävla massa kuk och bli delägare för att kunna tjäna några pengar.

Nja, alltså, i själva verket är det många nyexade som har den bilden och det beror till stor del på att de frågat sina polare som jobbat 1-2 år i branschen. Och visst, jag skall inte på något vis glamorisera de första åren för de är tuffa och det innebär många "skituppgifter", men den som håller ut han kommer från den biten ganska snabbt. Och har man problem med att rätta sig i ledet så går det faktiskt att ta sig igenom dessa första år även utan att fjäska, ta rygg, vara inställsam, jobba långa dagar eller vad det nu är du syftar på.

Enligt min mening kommer du tjäna hyfsat bra med pengar långt innan du blir delägare.

Citat:
Som assistent värderas man lägre än trash, som godkänd något bättre, som auktoriserad nästan som normal.

Respekten för de nya är väl inte alltid den bästa, och då syftar jag inte internt utan snarare från kunder och "andra i karriären". Däremot tycker jag man få nästan oförtjänt mycket respekt som godkänd, folk både i och utanför branschen förväntar sig att man "kan allt" inom redovisning och revision.

Citat:
Sen lär det ju vara väldigt stressigt och det kanske inte är så kul när lönen även som auktoriserad bara är ett par tusenlappar högre än vad en förskollärare tjänar.

Stressigt, ja.

Meddellön förskolelärare: 23 044 kr
( http://www.lonestatistik.se/loner.as...olelarare-1196 )

Meddellön "revisor": 32 127 kr
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Revisor-1064

I detta sammanhang måste tilläggas att förskolelärare är ett väldigt lättdefinierat yrke där det inte spelar överdrivande stor roll lönemässigt om du arbetat i branschen i 3 år eller 10 år, medan det är tvärtom vad gäller yrket "revisor". Även assistenterna kallar sig ju revisor och lönekarriären är mycket snabb. En auktoriserad revisor, som är den "revisorsnivå" du hänvisar till, är lönen sällan lägre än 40 000 kr (i regel inte berättigad övertidsersättning). Jag är inte auktoriserad än men taxerade 46 000 kr/mån under 2010 (övertidsersättning ingår).

Så en auktoriserad revisor ligger i värsta fall 17 000 kr brutto högre än förskolelärare. I rest my case.

Citat:
Stay away är rådet som jag fått och det har jag också hållt mig till. Är även jag civilekonom i botten och har många kollegor som arbetat på de stora byråerna.

Hur många år har de arbetat? Du kommer få helt olika bilder om du frågar en som varit i branschen 10 år eller 3 år. Å andra sidan är det en viss typ av människor som stannar kvar också, men jag vill ändå mena att 3-åringarna ofta är onödigt kritiska.
Citera
2011-07-08, 21:51
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Hur mycket tid spenderar man ute hos kunder i förhållande till inne på kontoret?

Jag arbetar med stora företag, så för min del är det ungefär så här (andel av full arbetsvecka, ordinarie arbetstid):
Jan-mars: 80-100 %
April-maj: 40-60 %
Juni-aug: 0 %
Sept-dec: 60-100 % (varierar lite mer denna tid)

Om du arbetar med småföretag, blir det mer innetid men inom Big 4 ändå relativt mycket utetid jan-mars då de flesta arbetar med åtminstone några större klienter.

Citat:
Hur ser en vanlig dag ut, börjar och slutar den alltid på kontoret eller är det olika mellan olika dagar?

Inne-dagarna brukar jag inte komma förrän halv nio, och gå i tid under lågsäsongen medan jag jobbar över mycket under hösten och våren även de dagar jag är på kontoret.

Ute-dagarna åker jag i regel direkt till kund och därefter till kontoret om jag ska jobba över. Assistenterna brukar i regel samåka och ses på kontoret för att ta med material etc. Arbete hemifrån är också möjligt, vilket brukar bli fallet för mig om jag haft många kontorskvällar under högsäsongen och vill variera lite.

Citat:
Hur fungerar incitamentsprogrammen? Jag gissar att dem är baserade på antalet debiterade timmar, hur mycket kan man tjäna genom incitamentsprogrammen de första åren respektive senare?

Upp till managernivå: Känner inte till några särskilda incitamentsprogram. Vi har övertidsersättning vilket ges timme för timme för din redovisade tid. Gällande debiteringsgrad (debiterade timmar / totalt antal arbetade timmar) så finns olika mål för de olika karriärstegen men detta är mig veterligen inget som kan leda till någon form av bonus. Drar du in nya kunder kan du få bonus och det går säkert att förhandla sig till om man har några ess i rockärmen.

Över manager-nivå: Avtalen på senior manager eller partner-nivå har jag tyvärr inte insyn i. Jag vet att bonus resp. utdelning utgör men kan inte svara för vilka kriterier det är som styr detta annat än att omsättning i klientportföljen och förmågan att dra in nya klienter är mycket viktig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in