2011-06-30, 20:27
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Jobbet låter så in i helvetet tråkigt, en siffernisse i ordets rätta bemärkelse.
Ja det är mycket siffror, dock inte enbart eftersom jag arbetar med större bolag där bedömning av intern kontroll i processer utgör arbetsuppgifterna i princip hela hösten (dock inte sagt att det är mycket roligare).
Citat:
Är det verkligen roligt och stimulerande, om så, på vilket sätt?
Ett jobb är ett jobb, jag ser inte att jag skulle ha så mycket roligare i något annat yrke. Det finns såklart undantag, men de är antingen orealistiska (rock star, politisk partitopp) eller lågbetalda (journalist, polis).
Arbetet är stimulerande om man spelar sina kort rätt. Hamnar du t.ex. i fel grupp där det finns överskott på assistenter och partners med fel attityd så kan det bli ett helvete - hög intern konkurrens, låg löneutveckling, basic arbetsuppgifter. Om du däremot har driv, visar framfötterna och hamnar med rätt kolleger så kan du växa väldigt snabbt i din roll och få mer avancerade arbetsuppgifter ganska snabbt. Personligen anser jag att jag rört mig framåt och fått många utmaningar som jag säkerligen inte fått om jag arbetat som controller eller ekonomiassistent direkt efter skolan.
Du frågar på vilket sätt det är stimulerande. En stor del har med kollegerna att göra - det är en arbetsplats fylld med unga människor, och de i den äldre generationen som finns är mycket duktiga och en stor kunskapskälla för oss yngre. Jag tycker också det är stimulerande när man inser att man kan hantera problem ute hos kunderna som de själva haft stora svårigheter med, just för att man sett liknande på andra ekonomiavdelningar. Sist men inte minst drivs jag av snabba karrirärmoves och då anser jag att det är rätt bransch (mycket utbildningar, formaliserad karriärtrappa, skrifliga examinationer för att komma vidare osv.).
Citat:
Hur mycket stålars drar du in per månad?
Se mitt föregående inlägg.
Citat:
Vad finns för karriärmöjligheter?
Karriärtrappan inom Big 4 är väldigt formaliserad med 4-5 interna titlar. Dessutom har du de externa titlarna Godkänd respektive Auktoriserad revisor. Lönen följer dessa trappsteg och likaså ansvaret och arbetsuppgifterna.
Trappan är som sagt mycket formaliserad och är du duktig når du näst sista steget inom 10 år. Därefter är det partner-steget kvar och det är här det antingen tar stopp eller så lyfts du upp och får ta del av utdelningar och enorm intern status. Av naturliga skäl når de flesta inte detta steg.