Flashback bygger pepparkakshus!
2011-10-13, 22:26
Medlem
DartFrogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArmeCykel
En hemgjord stekpanna som min morfar eller morfars far tillverkade för XX antal år sen. Ärvde den när morfar dog. Men den funkar utmärkt!

Like! Nån bild på den?
Citera
2011-10-14, 12:12
Medlem
Awesom-o-4ks avatar
Har för tillfället bara en stekpanna, en ica selection som börjar bli lite dålig. Så om någon har ett bra alternativ på en hållbar panna som inte kräver så mycket skötsel so vore jag tacksam
Citera
2011-10-15, 15:45
Medlem
Glappkontakts avatar
Mitt X lyckdes ta kål på mina fina gjutjärnspannor. Trots många försök blev dom aldrig vettiga igen. Men fick en bra deal på följande. Tefal Jamie Oliver Professional Non-Stick Stekpanna 28cm och en tratörpanna 24 cm.

Jag vet att många ogillar dessa belagda belagda pannor och hävdar att man inte kan få en bra sekyta osv. Men blandar man smör och rapsolja brukar det bli helt ok färg och smak.
Citera
2011-10-15, 15:52
Medlem
DeadBorns avatar
Jag har en 28cm gjutjärnspanna från skeppshults highline soft serie som jag trivs riktigt bra med och en tefal teflonpanna som är helt värdelös.
Citera
2011-10-15, 15:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glappkontakt
Jag vet att många ogillar dessa belagda belagda pannor och hävdar att man inte kan få en bra sekyta osv. Men blandar man smör och rapsolja brukar det bli helt ok färg och smak.
Agreed.

~Paul~
Citera
2011-10-15, 16:09
Medlem
Glappkontakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Agreed.

~Paul~
Ålands mejerismör är trevligt och sen blir det att välja mellan kallpressad rapsolja, blommig eller nötig. Den blommiga har en tendens till att ge allt en lätt gul ton. Ser inte alltid så frächt ut.
Citera
2011-10-15, 21:04
Medlem
sverker11s avatar
Stod och tittade på stekpannor på ICA och såg att de hade vissa som var emaljerade. Vad är fördelarna och nackdelarna med en emaljerad stekpanna?
Citera
2011-10-16, 04:24
Medlem
ArmeCykels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DartFrog
Like! Nån bild på den?
Bara för din skull var jag tvungen att ta en bild. Här kommer den! http://imageshack.us/f/444/bild0642.jpg/

Tror den blev gjord under 2. världskriget. Min morfar och hans pappa var norrmänn och bodde i Norge under sista världskriget. Dom sköt ihjäl 2 tyska soldater och för att komma undan tyskarna drog dom till fjälls och byggde en stuga och denna stekpanna blev med stor sannolikhet tillverkat i den stugan.
En rolig grej är att den stuga dom byggde då är till uthyrning nu idag. Men för att komma dit är det en 2 mils promenad som gäller. Var där för några år sen, och på ett hemligt ställe några hundra meter meter bakom stugan kan man besöka "tyskgravarna" som min morfar kallade dom. Så lite historia är det i min stekpanna!

Skickar med en länk som beskriver vart stugan ligger: http://no.wikipedia.org/wiki/Nordre_...ll%C3%A5vatnet Jag kan ställa upp som guide mot betalning!
Senast redigerad av ArmeCykel 2011-10-16 kl. 05:21.
Citera
2011-10-20, 10:46
Medlem
Tror jag har en Hackman, dock inte med teflon utan med en keramisk beläggning. Ca 1000lappen och helt kanon. Klart värt att slippa springa köpa nya skitpannor stup i kvarten.
Citera
2011-10-24, 11:22
Medlem
morgonvalss avatar
Använder en gjutjärnspanna från Skeppshult och några teflonpannor från Tefal. har även en traktörpanna från märke jag ej kommer ihåg. Men den sistnämnda fungerar väldigt bra!
Tefalpannorna börjar bli väldigt tärda, rekommenderar de inte allt för starkt. Kommer ej ihåg vilken serie de är ifrån.
Föredrar gjutjärn i de flesta fallen, pannkakor och diverse tunna produkter steker jag i teflon.
Citera
2011-10-24, 15:11
Medlem
Kruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glappkontakt
Tefal Jamie Oliver Professional Non-Stick Stekpanna 28cm

Tror det är just den pannan som Cervera säljer ut för 399:- just nu. Såg den i butik i förrgår i alla fall. Skapligt bra pris då den annars säljs för 799:- om jag inte minns fel.
Citera
2011-10-24, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Hm. Jag har jobbat med både Fissler och demeyere och mina erfarenheter går stick i stäv med dina egna.

Handen på hjärtat så fastnar det mesta avsevärt lättare i rostfria pannor än även i de sämre belagda dito. En viss mängd fett och tämligen hög värme är obligatoriskt, annars får man skrapa rester av diverse ingredienser från pannans botten i stort sett efter varje användning.

Jag håller med er båda. Mycket fett i pannan och hög värme innan man lägger i stekgodset är ett måste. Men givet denna metodik har jag inga problem att steka t.ex. pannkakor i min rostfria Springpanna. När man häller ut smeten ser den ut att riktigt fastna i pannan, men när det är dags att vända har den släppt. Ytan blir väldigt fin, liksom smaken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in