Citat:
Ursprungligen postat av
papperskula
Tack för ett bra svar!
Starka syror protolyseras fullständigt, då borde Svavelsyrans väteatomer ha övergått till lösningens vattenmolekyler i form av oxoniumjoner och reaktionsformeln kan inte ha med H2SO4 , då väteatomerna övergått till H3O i lösningen , och lösningen som ska neutrailseras består altså av H2O, H3O och SO4?
Altså SO4 + H3O + H2O + NaOH --> ?
Eller är jag helt ute och cyklar nu..
Osäker om man säger att även baser protolyseras, men tänker att även starka baser protolyseras fullständigt och avger alla sina hydroxidgrupper i form av hydroxidjoner.
och i slutändan ska lösningen innehålla lika många H+ som OH- för att vara neutraliserad ?
Skönt att höra att det finns en logik även om jag inte hajar den, ämnet känns såå abstrakt.
Kemi är ett väldigt speciellt ämne. Det är rätt olikt allt annat så det tar en stund innan man lärt sig hur man ska tänka, men det är bara att traggla på så lossnar det nog till slut! Tyvärr är det också ett ganska avancerat ämne så på gymnasienivå görs en del förenklingar och det är bara att acceptera att vissa saker är som de är och lära sig det utantill då det blir alldeles för hög nivå att lära sig varför.
Du är inne på rätt spår men har rört till det lite för dig. För att få lite struktur i det hela brukar det vara en bra idé att ta reaktionen stegvis.
Så om man börjar från början vet du att du har vattenlösningar av svavelsyra och natriumhydroxid som blandas. Eller ja du vet egentligen inte om natriumhydroxiden är löst i vatten eller inte då det inte framgår av uppgiften men vi antar det, det spelar ingen större roll. Det skrivs lättast som: (OBS! Var noga med att höja upp och sänka ner siffror när du skriver formler. Viktigt men svårt att göra här tyvärr...)
Kod:
H2SO4(aq) + NaOH(aq)
Vet inte om du stött på det förut eller om det är så man gör på gymnasiet nuförtiden men att skriva en parentes efter ämnet för att indikera vilken fas ämnet befinner sig i är väldigt användbart. Här använder jag (aq) för att visa att ämnet är löst i vatten.
Du har helt rätt i att starka syror protolyseras fullständigt. NaOH är ett salt så den dissocierar (löses upp) fullständigt i vatten. Då kan vi skriva upp reaktionsformeln med ett mellansteg som:
Kod:
H2SO4(aq) + NaOH(aq) -->( 2H^+ + SO4^2- + Na^+ + OH^- )-->
Resten får du försöka klura ut själv!