2018-09-13, 21:27
Moderator
VitKallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Är det nån som vet någon bra kemibok om man vill "börja från början" med kemi?
Jag ska nämligen börja läsa en grundläggande kemikurs på programmet Teknisk Fysik inom kort, och den kursen utgår till viss del ifrån att man redan kan grunderna från gymnasiekemi - som jag till viss del är osäker på - och jag tycker att jag kunde väl lika gärna plugga igenom en hel bok från typ gymnasiet eller liknande bara för att "helgardera mig" och gå igenom grunderna igen (det borde gå ganska fort eftersom jag trots allt är hyfsat bekant med kursen och dessutom har läst en del kärnfysik från tidigare kurser på mitt program).
Alltså någon bok som inte har några nämnvärda förkunskapskrav.

Jag hittade exempelvis boken "Kemi A Tema Och Teori" av Christer Engström för ett tag sen, är det en bra bok?
Eller vad skulle ni rekommendera?
Det är stor skillnad på fördjupningsnivå mellan gymnasiekemi och högskolekemi. Dock brukar grundkurserna i kemi på högskolenivå ha en grundlig genomgång (om än snabb om man är ovan) på det mest fundamentala som man behöver kunna.

Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Böckerna Gymnasiekemi 1 och 2 är bra och brukar användas i undervisning på gymnasieskolor och basår.

Men kemi på gymnasienivå har en del förenklingar så om du har lite studievana är det nästan bättre att bara hoppa på grundkursen och lägga lite mer tid på den då, istället för att lära dig saker som du ändå direkt kommer lära dig är fel...
Vill du ändå ha en bok att sitta med innan kursen börjar skulle jag istället rekommendera Chemistry av Chang. Den innehåller grunderna i kemi på universitetsnivå och jag tycker den är trevlig. Brukar ofta användas som kurslitteratur i just grundkurser i kemi. Det är dock en helt annan nivå än Gymnasiekemi-böckerna!
Kan också rekommendera den boken. Om man inte stirrar sig blind på alla kemiska formler och härledningar av alla möjliga formler innan man börjat begripa texten, men så är det ju med allt som är nytt egentligen. Den innehåller bra och beskrivande exempel på beräkningar och är (över)pedagogisk med bilder och annat som exempel.
2018-09-14, 03:01
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Är det nån som vet någon bra kemibok om man vill "börja från början" med kemi?
Jag ska nämligen börja läsa en grundläggande kemikurs på programmet Teknisk Fysik inom kort, och den kursen utgår till viss del ifrån att man redan kan grunderna från gymnasiekemi - som jag till viss del är osäker på - och jag tycker att jag kunde väl lika gärna plugga igenom en hel bok från typ gymnasiet eller liknande bara för att "helgardera mig" och gå igenom grunderna igen (det borde gå ganska fort eftersom jag trots allt är hyfsat bekant med kursen och dessutom har läst en del kärnfysik från tidigare kurser på mitt program).
Alltså någon bok som inte har några nämnvärda förkunskapskrav.

Jag hittade exempelvis boken "Kemi A Tema Och Teori" av Christer Engström för ett tag sen, är det en bra bok?
Eller vad skulle ni rekommendera?

Häggen naturligtvis!

Om du ska ha en svensk. Annars finns det flera bra på engelska.
2018-09-17, 13:33
Medlem
Flaneras avatar
Fräscha upp kunskaper inom kemi inför Kemi 2

Ska snart påbörja distansutbildning i Kemi 2. Då det var flera år sedan jag läste Kemi A som det hette då, undrar jag inom vilka områden inom kemi jag måste fräscha upp? Har en gammal Kemi A bok jag tänkte skumma igenom, men vore tacksam för lite vägledning av er kunniga.

Tacksam för respons!
2018-09-17, 16:44
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flanera
Ska snart påbörja distansutbildning i Kemi 2. Då det var flera år sedan jag läste Kemi A som det hette då, undrar jag inom vilka områden inom kemi jag måste fräscha upp? Har en gammal Kemi A bok jag tänkte skumma igenom, men vore tacksam för lite vägledning av er kunniga.

Tacksam för respons!

Minns inget själv om den kursen, handlade väl mycket om dipoler och van der Waals bindningar. Ett tips är att du läser igenom boken från pärm till pärm, och gör alla uppgifter i boken. Finns det ett facit i slutet av boken så har du tur, annars är det bara att fråga här på forumet om du fastnar på något. Det borde inte ta mer än en månad om du jobbar lite varje dag.
2018-09-22, 23:42
Medlem
sonicyouthzs avatar
Vad händer med ämnena i ett ljus när det brinner? Hjälp mig förklara tack
2018-09-22, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicyouthz
Vad händer med ämnena i ett ljus när det brinner? Hjälp mig förklara tack

Av värmen från lågan smälter de, rinner upp i veken och förångas. Väl förångade så blandas de med luft och förbränns (dvs oxideras). Det bildas tillräckligt med värme av förbränningen för att smälta mer stearin.

Jag har ingen aning om de kemiska reaktionerna i lågan, annat än att luftens syre måste vara inblandad. Wikipedia har dock en artikel om stearin, från vilken man kanske kan hitta något om vad som händer vid förbränningen.
2018-09-23, 19:32
Medlem
sonicyouthzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Av värmen från lågan smälter de, rinner upp i veken och förångas. Väl förångade så blandas de med luft och förbränns (dvs oxideras). Det bildas tillräckligt med värme av förbränningen för att smälta mer stearin.

Jag har ingen aning om de kemiska reaktionerna i lågan, annat än att luftens syre måste vara inblandad. Wikipedia har dock en artikel om stearin, från vilken man kanske kan hitta något om vad som händer vid förbränningen.
tackar. det hjälpte
2018-10-01, 18:58
Medlem
sonicyouthzs avatar
jag fortsätter frågeställandet.
När järn oxideras blir det järnoxid, summan väger mer än sitt ursprungliga . Men när stearin oxideras och blir förångat, vad händer med summan och vad den egentliga skillnaden mellan summorna?
2018-10-08, 09:54
Medlem
Titrering av ättiksyra i en NaOH

Jag ska beräkna halten ättiksyra i en neutraliserad blandning av NaOH och HAc

Jag tog 20 ml av en 10 ggr utspädd ättiksyra och titrereade ned 18.5 ml 0.1 M NaOH och ska nu beräkna masshalten ättiksyra i lösningen.

Jag har provat med c=n1*n2/v1*2 men får ej fram något vettigt.
Jag har provat n=m/M då 20 ml utspädd vinäger väger 19.01969 g

Räknade koncentrationen NaOH till : 0.00185 mol* 40.01 = 0.074 ger det 7.4 %?
Snälla jag behöver hjälp med det här, har provat allt och inget funkar
2018-10-08, 23:10
Medlem
Forzos avatar
https://www.flashback.org/t1581069

Det känns som du rört ihop allting ganska rejält.

Börja från början och tänk på vad det är du har gjort och vad som händer. Hur fungerar en titrering rent principiellt, varför gör man som man gör?

En reaktionsformel är en bra start. Utifrån den kan du sen försöka komma på vad du behöver räkna ut för att komma fram till det som efterfrågas. Tänk även på vad det är för saker du vet nu, vad har du fått för information från experimentet? Att bara slänga in siffror i olika formler och hoppas på det bästa brukar inte gå så bra...
2018-10-08, 23:23
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Hur fungerar en titrering rent principiellt, varför gör man som man gör?

Det var 24 år sedan jag läste om det på gymnasiet, men om jag inte minns fel så handlar titrering om att man droppvis släpper ned sitt ämne i lösningen man vill neutralisera, för att på så vis få ut maximal reaktion mellan ämnena.
2018-10-13, 22:45
Medlem
Sitter här med en laboration gällande okänt salt. Man ska alltså ta reda på vad för salt det rör sig om genom att först göra ett lågtest.

(Lågan brann gult eller orange så jag förmodar att saltet består av antingen Na eller Ca.)

Nästa steg var ett fällningsförsök med silvernitrat. Då bildades en vit fällning som inte förändrades då man tillsatte salpetersyra.

Min första tanke var att saltet kunde vara NaCl, men kan det verkligen stämma? Eftersom natrium är ganska lättlöst borde det väl inte bildas en fällning i så fall? Eller kan det bli en fällning i alla fall beroende på vad den andra beståndsdelen i saltet är?

Att den andra beståndsdelen i saltet är Cl är jag ganska säker på eftersom det stämmer överens med den vita fällningen som bildades vid silvernitrat-testet.

Min fråga är i alla fall om det kan stämma att det rör sig om NaCl? Eller har jag helt fel?

Edit: Den ena jonen är antingen, klorid, karbonat (dessa två vet jag bildar vita fällningar) eller nitrat eller vätekarbonat.
Senast redigerad av oflahertie 2018-10-13 kl. 22:52.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in