2015-12-31, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
I det här fallet talar vi om en betydligt trögare reaktion än den initiala protolysen. Den hydrolysen som visas i den bifogade länken kommer vara syrakatalyserad och basunderstödd, vilket betyder att processen kommer gå snabbare vid lågt eller högt pH (vid högt pH är dessutom jämvikten förskjuten).

Mekanismen är uppenbart en nukleofil attack på karbonylkolet av vatten (eller vid högt pH OH-).

Har du lust att förklara mekanismen lite djupare? Gymnasiekemin tangerar enbart dessa reaktionsmekanismer.
2015-12-31, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Har du lust att förklara mekanismen lite djupare? Gymnasiekemin tangerar enbart dessa reaktionsmekanismer.
Kort fattat. Pilarna är tänkta att visa hur elektronerna omfördelas. Vattenmolekylen har ett elektronöverskott och karbonylkolet har ett elektronunderskott (om än litet) vilket är drivkraften bakom den så kallade "nukleofila attack" som syret i vattenmolekylen gör mot karbonylkolet. Detta leder till ett mellanled där laddning är förskjuten ut på karbonylsyret (jag vet inte hur tydligt det syns, men det ska vara en minusladdning på syreatomen bundet till kolet) samtidigt som det blir elektronunderskott (markerat med en plusladdning) på (det bundna) vattnet (båda laddningarna som jag talar om här är vad organisk kemi benämner "formella laddningar" [formal charges]). I det här skedet kan vattenmolekylen åka av igen och allting gå tillbaka till ursprunget eller så kan en av protonerna släppa, minusladdningen på syret kan omfördelas till den andra syreatomen och den fria protonen kan fångas upp av den. Om det sistnämnda händer så har du produkterna klara.
Senast redigerad av lebensmuede 2015-12-31 kl. 16:47.
2016-01-01, 19:03
Medlem
Citat:
Kort fattat. Pilarna är tänkta att visa hur elektronerna omfördelas. Vattenmolekylen har ett elektronöverskott och karbonylkolet har ett elektronunderskott (om än litet) vilket är drivkraften bakom den så kallade "nukleofila attack" som syret i vattenmolekylen gör mot karbonylkolet. Detta leder till ett mellanled där laddning är förskjuten ut på karbonylsyret (jag vet inte hur tydligt det syns, men det ska vara en minusladdning på syreatomen bundet till kolet) samtidigt som det blir elektronunderskott (markerat med en plusladdning) på (det bundna) vattnet (båda laddningarna som jag talar om här är vad organisk kemi benämner "formella laddningar" [formal charges]). I det här skedet kan vattenmolekylen åka av igen och allting gå tillbaka till ursprunget eller så kan en av protonerna släppa, minusladdningen på syret kan omfördelas till den andra syreatomen och den fria protonen kan fångas upp av den. Om det sistnämnda händer så har du produkterna klara.

Tack så mycket för förklaringen. Imorgon skall jag börja gå igenom hela kapitlet i analytisk kemi. Är det OK om jag ställer några frågor senare? Vill du ha dem via PM eller här i forumet?

Tack för svar!
2016-01-02, 17:34
Medlem
Om man använder etylacetat som mobil fas vid en vätskekromatografi, vilka slutsatser kan man då dra? Vi hade olika läkemedel och såg hur högt upp de steg på ett papper. Dessa steg olika högt, problemet är bara; är etylacetat polärt eller opolärt? Om ett ämne stiger högt upp, och etylacetat är polärt, måste det innebära att ämnet är opolärt eftersom det inte binder lika "tidigt" som andra ämnen.

Vi använde acetylsalicylsyra, paracetamol, ibuprofen och koffein. Jag har ritat upp alla molekyler och skall nu bestämma polariteten hos dessa.
2016-01-02, 18:08
Medlem
Citat:
Tack så mycket för förklaringen. Imorgon skall jag börja gå igenom hela kapitlet i analytisk kemi. Är det OK om jag ställer några frågor senare? Vill du ha dem via PM eller här i forumet?

Tack för svar!
Ställ dem via forumet. På det viset gagnar det fler och dessutom så kanske du får svar snabbare. Jag har t ex inte varit inne och kollat tråden förrän nu idag.
2016-01-02, 18:10
Medlem
Citat:
Om man använder etylacetat som mobil fas vid en vätskekromatografi, vilka slutsatser kan man då dra? Vi hade olika läkemedel och såg hur högt upp de steg på ett papper. Dessa steg olika högt, problemet är bara; är etylacetat polärt eller opolärt? Om ett ämne stiger högt upp, och etylacetat är polärt, måste det innebära att ämnet är opolärt eftersom det inte binder lika "tidigt" som andra ämnen.

Vi använde acetylsalicylsyra, paracetamol, ibuprofen och koffein. Jag har ritat upp alla molekyler och skall nu bestämma polariteten hos dessa.
Det går inte att besvara den här frågan utan att veta vad hade du för stationär fas?
2016-01-02, 19:45
Medlem
Citat:
Det går inte att besvara den här frågan utan att veta vad hade du för stationär fas?
Som sagt, ett papper - förmodligen cellulosa.
2016-01-05, 16:18
Medlem
Citat:
Studerar man ett ämne på ett visst ställe i en kolonn ser man att det kan befinna sig i såväl vätskefasen (löst i kolonnens vätskefilm) som i gasfasen på detta ställe. Hur stor andel som är löst i vätskan påverkas av ämnets fördelningsjämvikt mellan de båda faserna.

Det handlar om gaskromatografi. Vad menar de med fördelningsjämvikten? Kanske måste man läsa kapitlet om jämvikt för att få djup förståelse. Vad menar de egentligen med kolonnens vätskefilm? Finns det en vätska inuti det rör som gasen passerar?
2016-01-08, 13:29
Medlem
Citat:
Järn kan bilda både järn(II)- och järn(III)joner, Fe2^+ respektive Fe3^+. Det kan man använda sig av när man vill bestämma halten järn i en järnlegering. Man överför först järn till järn(II)joner t.ex. genom att lösa provet i svavelsyra. Därefter bestämmer man substansmängden järn(II)joner i lösningen genom att titrera med en lösning som innehåller ett starkt oxidationsmedel.

Jag förstår inte det fetmarkerade. Varför väljer man ett oxidationsmedel och hur vet man när ekvivalenspunkten är uppnådd vid en sådan här typ av titrering?
2016-01-09, 15:41
Medlem
Citat:
Jag förstår inte det fetmarkerade. Varför väljer man ett oxidationsmedel och hur vet man när ekvivalenspunkten är uppnådd vid en sådan här typ av titrering?

Man använder ett oxidationsmedel för att göra om Fe2+ till Fe3+. En klassiker är permanganatjonen (lila) som blir till Mn2+ (färglös), när färgen kommer fram är det slut på Fe2+ i lösningen.
2016-01-13, 18:13
Medlem
Varför vill man omvandla järnet till järnjoner för att bestämma halten järn i t.ex. ett rakblad? Det borde handla om att man vill bestämma halten Fe2^+ (eller annan järnjon) eftersom detta är själva järnhalten. Kan man inte göra detta utan att lösa upp rakbladet i svavelsyra?

Frågan är trivial, men vill vara helt säker.
2016-01-13, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omarstrollin
Man använder ett oxidationsmedel för att göra om Fe2+ till Fe3+. En klassiker är permanganatjonen (lila) som blir till Mn2+ (färglös), när färgen kommer fram är det slut på Fe2+ i lösningen.

Ja, det känner jag till fast varför bestämmer man inte halten Fe2^+? Detta är ju järn i samma mening som Fe3^+ bara att det senare har oxiderats ett steg, i.e avgivit en elektron.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in