2011-05-15, 19:32
Medlem
Hur kan man veta att protoner, elektroner och neutroner verkligen finns?
2011-05-15, 20:59
Medlem
MystEquals avatar
Kemi B - Organisk Kemi

Tjenare!

Nu är det så att jag har en provvecka stundade (börjar på tisdag), och Kemin är väl bland det som känns svårast. Dels för att Kemi B är ganska klurigt, plus att boken är halvdan, finns inga sammanfattningar av kapitlen . Det brukar vara dessa som ger en helhet för mig, först läsa dem för att se vad som är relevant i kapitlet, sedan läsa alltsammans. Det är så jag lär mig smidigast.

Så till mitt önskemål: Skulle några snälla FB:are som har läst Kemi B tillsammans kunna sammanfatta eller skriva lite av det viktigaste inom kursen? Vore riktigt trevligt !

Tack på förhand!

//MystEqual

EDIT: Sammanfatta vad som är viktigast inom kapitlet organisk kemi givetvis, inte hela kursen ^^.
2011-05-15, 21:18
Medlem
legopelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollyyy
Det är egentligen inte speciellt relevant, eftersom de formar en modell som är användbar.

Man har helt enkelt stött på små partiklar med massa och laddning (+/-/0) och valt att kalla dom så.
Sök på "bubble chamber" så ser du spår efter flera olika partiklar, och vi måste ju kalla dem något, eller hur?
2011-05-15, 23:03
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Fitt-
vad kan man använda för att indikera jodidjoner?

Stärkelse.
2011-05-16, 10:47
Medlem
N64s avatar
Lär dig:

- Nomenklatur
- Löslighet (polärt, icke-polärt)
- Funktionella grupper (aldehyd, keton, eter, ester osv.)

Minns inte riktigt om vi gick igenom det men:

- Enklare reaktioner (t ex hur man bildar klorometan)

När du gör provet, tänk på att läsa igenom alla uppgifter och gör ett försök att lösa dem även om det verkar omöjligt. Sista MVG-frågan på mitt riksprov i Kemi B var jäkligt lång och innehöll nåt förvirrande diagram. Jag gav upp direkt utan att ens läsa frågan men det visade sig att man bara behövde addera två volymer eller nåt sånt.
2011-05-16, 10:55
Medlem
N64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollyyy

Den bild man ger av partiklarna är egentligen bara ett sätt att göra atomfysiken förståelig över huvud taget. T ex kan elektroner inte ritas som små bollar som snurrar runt atomkärnan utan fält där det finns en möjlighet att elektronen kan befinna sig vid en särskild tidpunkt.
2011-05-16, 12:23
Medlem
Hejsan på er alla jag skulle behöva lite hjälp med en fråga här..

Hur många mol ATP respektive CO2 bildas vid fullständig katabolism av 1 mol Glyceryltridecanoat?

Hur går jag tillvägar, just nu fattar jag inte allt för mycket
2011-05-16, 13:04
Medlem
YellowLemons avatar
Lär dig hur man räknar på pH och pOH. Ha lite koll på hur man balanserar formler, vet inte hur du är lagd men det brukar gå att bara göra det via envishet och logiskt tänkande om du känner att du vill spara lite tid så här dagarna innan.

När du gör provet så kolla igenom det först och få en inblick i hur det är upplagt så du kan lägga upp tiden på ett vettigt sätt. Var jävligt noga med uppgifterna så att du inte missar någon eller gör något löjligt slarvfelö

Lycka till/

MVH YellowLemon
2011-05-16, 13:07
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starchild89
Hejsan på er alla jag skulle behöva lite hjälp med en fråga här..

Hur många mol ATP respektive CO2 bildas vid fullständig katabolism av 1 mol Glyceryltridecanoat?

Hur går jag tillvägar, just nu fattar jag inte allt för mycket

Jag är inte bekant med glyceryltridecanoat, men jag gissar att den består av en glyceroldel och tre kolsvansar som var och en är 10 kol långa.
Jag vet inte på vilken nivå du läser, men du verkar bara vara intresserad av antalet ATP och CO2 så jag går inte in närmare på var och hur allt händer!

10 kol - 5 varv i B ox

Varje varv i β-oxidationen=
1 FADH2 (2)
1 NADH (3)
1 Acetyl-CoA (går in i citronsyracykeln, ger där FADH2, NADH; motsv. 12 ATP i elektrontranssportkedjan)

Alltså
5 FADH2 = 10 ATP
5 NADH = 15 ATP
5 Acetyl-CoA = 60 ATP
-----------------------------
Σ 85 ATP * 3 (tre svansar ā 10 kol styck!) = 255 ATP

Glycerolen kan gå in i glukoneogenesen/glykolysen via dihydroxiacetone-fosfat och således ge upphov till ytterligare 17 ATP. (Σ 272 ATP!)

För varje varv i Krebs cykel så avges om jag inte missminner mig 1 CO2, alltså blir det ett netto på 15 CO2 i detta fall!

Jag hoppas att det blev lite klarare, notera att antalet ATP kan variera beroende på hur man räknar! Jag har räknat varje FADH2 som 2 ATP medan andra räknar det som 1,5 ATP. Även hur många ATP NADH och Acetyl-CoA motsvarar varierar beroende på vem man frågar!

Jag har inte räknat med förlusten av ATP när fettsyror -> Acyl-CoA
2011-05-16, 17:19
Medlem
frallan1234s avatar
Kemi A - Egen Fördjupning

Jag ska välja ett eget ämne eller ett område som anknyter till kemin. Men jag vet inte vad jag ska ta för ämne, tänkte först lite på droger som framställs ur kemin men hittade ingen information om reaktionsformler, så funderar på att kanske ta e-ämnena i livsmedel och hur det påverkar oss osv, problemet är att hitta reaktionsformlerna för allting. Det jag undrar är om ni har någon idé om vad jag kan fördjupa mig i?

Tack på förhand
2011-05-16, 17:46
Medlem
SciOques avatar
Atomens uppbyggnad naturligtvis.

Fast det är kanske tänkt att man ska skriva om hur kommersiellt framställda kemikalier appliceras i vardagssammanhang. Det är i och för sig intressant det med, och i så fall har du ju hittat ett bra område.
2011-05-16, 17:55
Medlem
Jag tackar så hemskt mycket för detta! TACK TACK! Och ännu ett tack!

Citat:
Ursprungligen postat av ivanrebroff
Jag är inte bekant med glyceryltridecanoat, men jag gissar att den består av en glyceroldel och tre kolsvansar som var och en är 10 kol långa.
Jag vet inte på vilken nivå du läser, men du verkar bara vara intresserad av antalet ATP och CO2 så jag går inte in närmare på var och hur allt händer!

10 kol - 5 varv i B ox

Varje varv i β-oxidationen=
1 FADH2 (2)
1 NADH (3)
1 Acetyl-CoA (går in i citronsyracykeln, ger där FADH2, NADH; motsv. 12 ATP i elektrontranssportkedjan)

Alltså
5 FADH2 = 10 ATP
5 NADH = 15 ATP
5 Acetyl-CoA = 60 ATP
-----------------------------
Σ 85 ATP * 3 (tre svansar ā 10 kol styck!) = 255 ATP

Glycerolen kan gå in i glukoneogenesen/glykolysen via dihydroxiacetone-fosfat och således ge upphov till ytterligare 17 ATP. (Σ 272 ATP!)

För varje varv i Krebs cykel så avges om jag inte missminner mig 1 CO2, alltså blir det ett netto på 15 CO2 i detta fall!

Jag hoppas att det blev lite klarare, notera att antalet ATP kan variera beroende på hur man räknar! Jag har räknat varje FADH2 som 2 ATP medan andra räknar det som 1,5 ATP. Även hur många ATP NADH och Acetyl-CoA motsvarar varierar beroende på vem man frågar!

Jag har inte räknat med förlusten av ATP när fettsyror -> Acyl-CoA

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in