Citat:
Här är förresten en bra sida som förklarar vad buffert är. Glömde förut. http://chemwiki.ucdavis.edu/Physical_Chemistry/Acids_and_Bases/Buffers
Den består helt enkelt av svaga konjugerade syra baspar i ungefär lika stora mängder. Gärna hög koncentration. Dessa tar helt enkelt hand om H+ och OH- och lösningen ändras mycket lite i pH.
Du resonerar rätt i felkällor. Oren byrett kan även vara en orsak. Okalibrerade instrument och felaktig koncentration på basen kan vara andra saker.
Alltså du ska välja värden som är omkring halvtitrerpunkten där man finner pKa-värdet.
pH = pKa + log 1 (eftersom basen och syran är lika)
pH = pKa
Sätt in värdena i ekvationen från grafen. Vekvivalens är volymen tillsatt bas för ekvivalenspunkten du skall kunna avläsa. V är volymen bas i halvtitrerpunkten. Avläs ungefärligt och du skall få ett så nära pKa-värde som möjligt. Formeln är bara buffertformeln i lite annan form.
Slutsatsen skall vara att undersöka vilken syra det kan ha varit eller om ni nu vet det, jämföra tabellvärden för pKa. Och såklart även få en bekräftelse på att titreringen gick rätt till med rätt volymvärden och att grafen blev rätt.
Den består helt enkelt av svaga konjugerade syra baspar i ungefär lika stora mängder. Gärna hög koncentration. Dessa tar helt enkelt hand om H+ och OH- och lösningen ändras mycket lite i pH.
Du resonerar rätt i felkällor. Oren byrett kan även vara en orsak. Okalibrerade instrument och felaktig koncentration på basen kan vara andra saker.
Alltså du ska välja värden som är omkring halvtitrerpunkten där man finner pKa-värdet.
pH = pKa + log 1 (eftersom basen och syran är lika)
pH = pKa
Sätt in värdena i ekvationen från grafen. Vekvivalens är volymen tillsatt bas för ekvivalenspunkten du skall kunna avläsa. V är volymen bas i halvtitrerpunkten. Avläs ungefärligt och du skall få ett så nära pKa-värde som möjligt. Formeln är bara buffertformeln i lite annan form.
Slutsatsen skall vara att undersöka vilken syra det kan ha varit eller om ni nu vet det, jämföra tabellvärden för pKa. Och såklart även få en bekräftelse på att titreringen gick rätt till med rätt volymvärden och att grafen blev rätt.
Jag förstår fortfarande inte vad jag ska göra med ekvationen. Har mailat labbassistenten och frågat, men hjälper inte heller. I tabellerna jag har gjort i excel, har jag fått ut pKa och lg((Vekvivalenspunkt/V)-1) för varje pH och volym i ml. Dvs mitt pKa(medelvärde)=4.6. Då antar jag att jag ska titta i tabellen, leta efter ett pH som ligger vid 4.6, och då har jag pH=4.63. När pH=4.63 är lg((Vekvivalenspunkt/V)-1=-0.0128209 enligt min tabell, och pKa är 4.617. Dvs allt jag ska räkna ut genom ekvationen har jag redan i tabellen, det saknas alltså inget värde som jag ska räkna ut med ekvationen. Så exakt vad är det för värden jag ska sätta in i ekvationen, och vad är det jag vill få ut? Jag vet redan vad mitt pKa är (4.6) och har jämfört det med andra syror och tror att det är HN3 eller ättiksyra. Så vad ska jag göra med ekvationen?