2015-10-06, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
Här är förresten en bra sida som förklarar vad buffert är. Glömde förut. http://chemwiki.ucdavis.edu/Physical_Chemistry/Acids_and_Bases/Buffers

Den består helt enkelt av svaga konjugerade syra baspar i ungefär lika stora mängder. Gärna hög koncentration. Dessa tar helt enkelt hand om H+ och OH- och lösningen ändras mycket lite i pH.

Du resonerar rätt i felkällor. Oren byrett kan även vara en orsak. Okalibrerade instrument och felaktig koncentration på basen kan vara andra saker.

Alltså du ska välja värden som är omkring halvtitrerpunkten där man finner pKa-värdet.

pH = pKa + log 1 (eftersom basen och syran är lika)
pH = pKa

Sätt in värdena i ekvationen från grafen. Vekvivalens är volymen tillsatt bas för ekvivalenspunkten du skall kunna avläsa. V är volymen bas i halvtitrerpunkten. Avläs ungefärligt och du skall få ett så nära pKa-värde som möjligt. Formeln är bara buffertformeln i lite annan form.
Slutsatsen skall vara att undersöka vilken syra det kan ha varit eller om ni nu vet det, jämföra tabellvärden för pKa. Och såklart även få en bekräftelse på att titreringen gick rätt till med rätt volymvärden och att grafen blev rätt.

Jag förstår fortfarande inte vad jag ska göra med ekvationen. Har mailat labbassistenten och frågat, men hjälper inte heller. I tabellerna jag har gjort i excel, har jag fått ut pKa och lg((Vekvivalenspunkt/V)-1) för varje pH och volym i ml. Dvs mitt pKa(medelvärde)=4.6. Då antar jag att jag ska titta i tabellen, leta efter ett pH som ligger vid 4.6, och då har jag pH=4.63. När pH=4.63 är lg((Vekvivalenspunkt/V)-1=-0.0128209 enligt min tabell, och pKa är 4.617. Dvs allt jag ska räkna ut genom ekvationen har jag redan i tabellen, det saknas alltså inget värde som jag ska räkna ut med ekvationen. Så exakt vad är det för värden jag ska sätta in i ekvationen, och vad är det jag vill få ut? Jag vet redan vad mitt pKa är (4.6) och har jämfört det med andra syror och tror att det är HN3 eller ättiksyra. Så vad ska jag göra med ekvationen?
2015-10-07, 20:35
Medlem
Är det ingen som kan besvara min fråga gällande "beviset" av att det bildas CH3Cl och HCl vid reaktion mellan CH4 och Cl2?

(Klormolekylen bryts upp när vi tillsätter UV-ljus)

Cl2 → Cl * + Cl * (Där * = oparad elektron)

(CH4-molekylen reagerar med en av dessa radikaler)

CH4 + Cl* → CH3* + HCl

(CH3* reagerar med en annan kloratom)

CH3* + Cl2 → CH3Cl + Cl *

Alltså hur fungerar det här egentligen?
2015-10-07, 21:03
Medlem
CH3CH2Cl + OH^- →

Hur ska man veta vilken reaktion som sker här? Nu har jag fått veta att det är en eliminationsreaktion (det ska alltså bildas dubbelbindningar) men hur vet man det utan den informationen?

Varför säger man (det sker ju, men varför?) att OH^- drar till sig ett väte från kedjan och att kloret spjälkas av i samma stund?
2015-10-07, 21:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Är det ingen som kan besvara min fråga gällande "beviset" av att det bildas CH3Cl och HCl vid reaktion mellan CH4 och Cl2?

(Klormolekylen bryts upp när vi tillsätter UV-ljus)

Cl2 → Cl * + Cl * (Där * = oparad elektron)

(CH4-molekylen reagerar med en av dessa radikaler)

CH4 + Cl* → CH3* + HCl

(CH3* reagerar med en annan kloratom)

CH3* + Cl2 → CH3Cl + Cl *

Alltså hur fungerar det här egentligen?

Du ser ut att ha förstått principen.

http://www.chemgapedia.de/vsengine/media/vsc/en/ch/12/oc/radikale/subst_mechanismus/chlormethan4_2a.gif

Lär dig de olika stegen. Initiation, propagation och termination.
Sedan fortsätter även CH3Cl att reagera till en blandning av polyklorerade produkter.

CH3Cl + Cl2 --> CH2Cl2 + HCl
CH2Cl2 + Cl2 -->CHCl3 + HCl
CHCl3 + Cl2 --> CCl4 + HCl

Men det är nog överkurs.
2015-10-07, 21:32
Medlem
Citat:

http://www.chemgapedia.de/vsengine/media/vsc/en/ch/12/oc/radikale/subst_mechanismus/chlormethan4_2a.gif

Sedan fortsätter även CH3Cl att reagera till en blandning av polyklorerade produkter.

Men det är nog överkurs.

Tack för svar, snyggt med 180 HP i kemi!

Ja, de stegen du nämner - initiation, propagation och termination - är också överkurs. Ska man bara "memorera" att det blir så? Det känns väldigt ytligt. Samma sak med kondensation, addition och eliminationsreaktioner. Det känns som man inte förstår varför just en reaktion sker..
2015-10-07, 21:33
Medlem
Citat:

Men det är nog överkurs.

Termination kan jag ju, det är bara kedjebrytande reaktioner - där radikalerna reagerar med varandra.
2015-10-07, 21:34
Bannlyst
Citat:
CH3CH2Cl + OH^- →

Hur ska man veta vilken reaktion som sker här? Nu har jag fått veta att det är en eliminationsreaktion (det ska alltså bildas dubbelbindningar) men hur vet man det utan den informationen?

Varför säger man (det sker ju, men varför?) att OH^- drar till sig ett väte från kedjan och att kloret spjälkas av i samma stund?

Gymnasiekemi? I så fall tar man inte upp vad jag vet varför det blir substitution eller elimineringsreaktion.

Beror på basen/nuklefilen, lösningsmedlet och hur alkylhaliden kan stabiliseras under reaktionen.

Tumregel är att en stark bas som OH- kommer att knipa ett väte rakt av i en E2 reaktion. OH- skulle kunna agera som en nukleofil i en SN2 reaktion i ett polärt aprotiskt lösningsmedel om reaktanterna tillåter nuklefil attack pga sterisk hindring.

Antar att du blir lite snurrig nu. Tänk inte så mycket mer än att det blir en eliminering till CH2=CH2.
2015-10-07, 21:37
Medlem
Citat:
Gymnasiekemi? I så fall tar man inte upp vad jag vet varför det blir substitution eller elimineringsreaktion.

Beror på basen/nuklefilen, lösningsmedlet och hur alkylhaliden kan stabiliseras under reaktionen.

Tumregel är att en stark bas som OH- kommer att knipa ett väte rakt av i en E2 reaktion. OH- skulle kunna agera som en nukleofil i en SN2 reaktion i ett polärt aprotiskt lösningsmedel om reaktanterna tillåter nuklefil attack pga sterisk hindring.

Antar att du blir lite snurrig nu. Tänk inte så mycket mer än att det blir en eliminering till CH2=CH2.

Hmm..E2? Är E1 kondensationsreaktion (vatten spjälkas av och det bildas t.ex. en eter) medan E2 är en eliminationsreaktion (vatten spjälkas av och det bildas en molekyl med en dubbelbindning [motreaktionen till additionsreaktionen]).
2015-10-07, 21:46
Bannlyst
Citat:
Hmm..E2? Är E1 kondensationsreaktion (vatten spjälkas av och det bildas t.ex. en eter) medan E2 är en eliminationsreaktion (vatten spjälkas av och det bildas en molekyl med en dubbelbindning [motreaktionen till additionsreaktionen]).

Nej det finns två typer av elimineringsreaktioner E1 och E2. I E1 sticker halogenen av sig självt eftersom karbokatjonen kan stabiliseras. Sedan agerar något som bas och plockar ett väte.

I E2 behövs en stark bas för att orka rycka ett väte direkt samtidigt som halogenen sticker. Beror på koncentrationen av båda reaktanterna. Därav E2.

Kondensationsreaktion eller esterfiering är något helt annat. Det bildas en ester och vatten.
Det är en reaktion mellan en karboxylsyra och en alkohol med en stark syra som katalysator.
2015-10-07, 22:36
Medlem
Citat:
Nej det finns två typer av elimineringsreaktioner E1 och E2. I E1 sticker halogenen av sig självt eftersom karbokatjonen kan stabiliseras. Sedan agerar något som bas och plockar ett väte.

I E2 behövs en stark bas för att orka rycka ett väte direkt samtidigt som halogenen sticker. Beror på koncentrationen av båda reaktanterna. Därav E2.

Kondensationsreaktion eller esterfiering är något helt annat. Det bildas en ester och vatten.
Det är en reaktion mellan en karboxylsyra och en alkohol med en stark syra som katalysator.

Vill du visa ett exempel på dem båda? I de kondensationsreaktioner vi haft har vi bildat Dietyleter (som är en eter) och i eliminationen eten (som är ett omättad kolväte).

Jag känner till att estrar bildas ur kondensationsreaktioner med alkoholer, men hur ser mekanismen ut?
2015-10-07, 22:51
Bannlyst
Citat:
Vill du visa ett exempel på dem båda? I de kondensationsreaktioner vi haft har vi bildat Dietyleter (som är en eter) och i eliminationen eten (som är ett omättad kolväte).

Jag känner till att estrar bildas ur kondensationsreaktioner med alkoholer, men hur ser mekanismen ut?

I see. Visste inte att man tog upp syntes av etrar på gymnasienivå. Ni körde etanol + syra (H2SO4) antar jag. Det kan väl klassas som en kondensationsreaktion ja. Med vetskapen om att det är en SN2 reaktion. Får ni lära er att skriva reaktionsmekanismer?

Generaliserat exempel för E1 och E2. http://chemwiki.ucdavis.edu/@api/deki/files/3246/image068.png?revision=1
2015-10-07, 23:26
Medlem
Hej!
Jag undrar om det finns någon som kan förklara exakt hur "maillardeffekten" fungerar. Specifikt vad som händer när man bryner kött.
Jag är besitter en fruktansvärt låg kunskapsnivå av kemi och behöver därför en hyfsat enkel förklaring (om det är möjligt)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in