Citat:
Ursprungligen postat av
g00dy
Har titrerat en svag syra med en stark bas.
1. Varför är ekvivalenspunkten inte vid pH=7?
Har förstått att när man tillsätter en stark bas till en svag syra så bildas det vatten och ett basiskt salt, och eftersom vatten är neutralt blir lösningen basisk. Men jag förstår inte hur jag ska relatera det till att ekvivalenspunkten i detta fall är vid pH=ca 11, och hur jag ska förklara det på ett korrekt sätt.
2. När är systemet i jämvikt?
Är det när det finns lika stor koncentration av A- som av H3O+?
3. I vilket ungefärligt pH-intervall är försumningarna som görs vid bestämning av pKa riktiga?
Denna frågan förstår jag inte alls. Kan vara så att ni måste se resten av labbrapporten för att förstå, jag har ingen aning.
4. Vid vilka pH-värden är buffertförmågan stor respektive liten? Jämför vid pH=pKa och vid ekvivalenspunkten.
Jag förstår inte riktigt vad en buffert är, fastän jag försöker googla fram det.
Resten av frågorna har jag ingen aning om.
5. Varför planar titrerkurvan ut vid pH>11?
6. Vilken pH-indikator kan man använda för att indikera ekvivalenspunkten?
7. Kan man beräkna pKa vid användande av färgindikator?
8. Punkter med pH > 9 skall inte användas för beräkning av pKa. Varför?
Är tacksam för minsta lilla hjälp!
1. Basiskt salt som sagt. Fortsätter att protolyseras när all syra och bas har förbrukats genom att reagera med varandra. Jämvikten A- + H2O <---> HA + OH- uppstår.
2. Vid ekvivalenspunkten har du jämvikten ovan. Basen har protolyserats maximalt enligt sin pkb-kapacitet. Reaktionen går lika fort i båda riktningarna.
3. Luddig fråga. Förstår faktiskt inte.
4. Googla på halvtitrerpunkt eller få fram en titrerkurva för svag syra-stark bas.
Vad betyder halvtiterpunkten? Vilka koncentrationer har du av syra basparet? Här sker en liten ändring av pH vid tillsats av bas.
5. Ja varför blir det så? Varför kan inte pH öka i all evighet?
6. Leta upp en lämplig indikator nära förväntat pH för ekvivalens.
7. Nej! Alldeles för oexakt mätning. Kalibrerad titrerkurva behövs.
8. Det är halvtiterpunkten som är intressant. Välj värden däromkring.