2016-11-06, 22:43
Medlem
Tryck och Volym ändringsarbete (pV Work)

Hej har en uppgift där jag ska ta reda på följande

En sluten behållare på 10 liter är fylld med syrgas vid 298 K och 1 atm. I uppgiften skall du
beräkna arbetet när syrgasen komprimeras till en och samma slutvolym på fyra olika sätt. I
alla fallen är processen isoterm, och idealgas kan antas om inget annat anges.

a) Beräkna slutvolymen och arbetet om gasen komprimeras i ett steg med det konstanta
trycket pex = 10.0 atm. Är arbetet positivt eller negativt, och varför är det så? Beräkna
arbetet (med tecken!) då gasen får expandera tillbaka till 10 liter vid 1 atm konstant tryck?

b) Nu komprimers gasen till samma slutvolym men i flera steg, där varje steg sker vid ett
konstant tryck som bibehålls tills kompressionen i det aktuella steget är klar.
Beräkna summa-arbetet om kompressionen görs i två steg: först höjs trycket från
1 atm till 5 och sedan från 5 till 10 atm.

Vad blir totala arbetet om man istället använder nio steg vid konstanta trycken 2,
3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 och till slut 10 atm?

c) Beräkna arbetet om gasen får expandera tillbaka till 10 liter dels i 2 steg, (först sänks trycket från 10 atm till 5 atm, sedan till 1 atm), dels om expansionen görs i 9 steg (vid trycken 9, 8, 7...2 och till slut 1 atm).

Är grymt tacksam för hjälp om hur jag ska lösa uppgiften!
2016-11-09, 11:38
Medlem
Med hjälp av pipett överför man 1,00 cm3 saltsyra från en förrådsflaska till en E-kolv. Därefter späder man saltsyran i E-kolven med ca 50 cm3 destillerat vatten samt tillsätter ett par droppar BTB-lösning. Sedan titrerar man lösningen i E-kolven med NaOH-lösning vars koncentration är 0,100 mol/dm3. När BTB slår om från gult till grönt har det gått åt 22,0 cm3 NaOH-lösning. Vilken koncentration har saltsyran i förrådsflaskan?

Jag får svaret till 0.04M medans facit har 2.2M. Hjälp
2016-11-10, 09:52
Medlem
Röbbesnöbbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaade
Med hjälp av pipett överför man 1,00 cm3 saltsyra från en förrådsflaska till en E-kolv. Därefter späder man saltsyran i E-kolven med ca 50 cm3 destillerat vatten samt tillsätter ett par droppar BTB-lösning. Sedan titrerar man lösningen i E-kolven med NaOH-lösning vars koncentration är 0,100 mol/dm3. När BTB slår om från gult till grönt har det gått åt 22,0 cm3 NaOH-lösning. Vilken koncentration har saltsyran i förrådsflaskan?

Jag får svaret till 0.04M medans facit har 2.2M. Hjälp

Det gäller att tänka på enheterna och hur de förhåller sig till varandra. Jag tror du gjort fel någonstans i ett enhetsombyte.

Finns en del sätt att räkna ut detta på men jag började med att räkna ut antalet mol NaOH. För mig blir detta 0.0022 mol då 22 cm3 = 22 mL = 0.022 L som multiplicerat med 0.1 m/dm3 (samma som m/L) ger detta.

Vet du att 0.0022 mol NaOH används så vet du att lika mycket HCl har förbrukats då BTB visar grönt alltså pH 7. Genom n/v=c får du då 0.0022 mol/0.001 L (1 cm3 = 0.001L) = 2.2 mol/L

Hoppas det var förståeligt. Skriver från mobilen.

Lycka till.
2016-11-16, 15:01
Medlem
Tjena har en uppgift i biokemi, tänkte bara fråga lite kring hur jag ska resonera och har därför valt att vända mig till trogna flashback!

Uppgiften lyder:

Du skall använda ett DNA-chip för att undersöka en gen som innehåller målsekvensen
5’-GTGTACGTCA-3’ (se Figuren).

a) Designa den probsekvens som skall sitta på chippet och fånga in målsekvensen genom
basparning. Kom ihåg att strängarna i DNA-helixen är antiparallella.

Ska jag sekvensera genom att para ihop rätt baspar ?.. alltså G motsvarar C, T motsvarar A?
Att DNA-helix är antiparallell innebär att den kan gå åt båda riktningarna eller, förutsatt att den fortfarande binder till samma bas?

b) Betrakta bindningen av målsekvensen (M) till probsekvensen (P) som en kemisk reaktion där
duplexen PM bildas

P + M → PM (1)

Beräkna ∆Hro och ∆Sro för reaktionen (1) utifrån följande värden för processen då ett baspar bryts
upp i motsvarande separata baser. Vad säger tecknen på dina beräknade värden?

Baspar ∆Ho (kJmol-1) ∆So (JK-1mol-1)

GC → G + C 39.7 118.4
AT → A + T 31.0 89.1

Här antar jag att jag bara ska beräkna Entalpi och Entropi med givna värden?

c) Undersök om reaktion (1) är spontan (vid standardtillstånd) vid följande temperaturer: 25 C,
40 C och 80 C.

För att beräkna om reaktionen är spontan ska man använda ∆G = ∆H - T * ∆S temperaturerna anges i kelvin?

d) Om du vill regenerera chippet genom att driva reaktion baklänges, vilken är den kritiska
temperaturen, och skall du ligga över eller under den temperaturen?

Ska jag här återigen använda ∆G = ∆H - T * ∆S men istället lösa ut T? .. alltså: T = ∆H * ∆S / ∆G eller hur ska man resonera här?

tacksam för hjälp!
2016-11-17, 21:45
Medlem
Jämvikt mellan kolsyra och koldioxid.

Hallå, biologiprov imorgon men detta är mer en kemifråga anser jag.

Dessa två jämviksreaktioner beskriver en viktig del av kolets kretslopp mellan hav och atmosfär:
CO2 + H2O ⇌ H2CO3
H2CO3 ⇌ (H^+) + HCO3

Betyder detta helt enkelt att havet avger koldioxid till atmosfären vid tillflöde av oxoniumjoner alltså försurning? I så fall bidrar ju försurning även till ökade växthusgaser.
Det känns korrekt men jag är osäker. Skriv gärna ifall ni bara spekulerar.
2016-11-17, 22:06
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fille237
Hallå, biologiprov imorgon men detta är mer en kemifråga anser jag.

Dessa två jämviksreaktioner beskriver en viktig del av kolets kretslopp mellan hav och atmosfär:
CO2 + H2O ⇌ H2CO3
H2CO3 ⇌ (H^+) + HCO3

Betyder detta helt enkelt att havet avger koldioxid till atmosfären vid tillflöde av oxoniumjoner alltså försurning? I så fall bidrar ju försurning även till ökade växthusgaser.
Det känns korrekt men jag är osäker. Skriv gärna ifall ni bara spekulerar.
Det beror på temperaturen. Googla lite till slöhög.
2016-11-20, 17:50
Medlem
makrillsstimmets avatar
Hej folk!
Jag har ett problem med balanseringen vid redoxreaktioner. Tycker det blir en jävla röra faktiskt.

I exemplet kommer jag så långt som jag har tecknat men sen tar det stopp. Jag förstår inte var facit får 3an före både MnO2 och MnO4 ifrån. Var får de den ifrån? Måste jag skriva ut OH- i VL och H20 i HL för att kunna hitta 3an?
Det är ju inte laddningarna eftersom 3an i VL inte bidrar med några laddningar(?)
VL= -1 laddning
HL= -3 laddning

http://imagizer.imageshack.us/a/img922/903/tZ2yfg.jpg

MVH
2016-11-20, 18:00
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makrillsstimmet
Hej folk!
Jag har ett problem med balanseringen vid redoxreaktioner. Tycker det blir en jävla röra faktiskt.

I exemplet kommer jag så långt som jag har tecknat men sen tar det stopp. Jag förstår inte var facit får 3an före både MnO2 och MnO4 ifrån. Var får de den ifrån? Måste jag skriva ut OH- i VL och H20 i HL för att kunna hitta 3an?
Det är ju inte laddningarna eftersom 3an i VL inte bidrar med några laddningar(?)
VL= -1 laddning
HL= -3 laddning

http://imagizer.imageshack.us/a/img922/903/tZ2yfg.jpg

MVH

Denna gjorde jag till någon i tråden någon gång, testa följa den: http://imgur.com/fab0d5d3-2dd2-46d0-9d42-88325fe381df
Senast redigerad av pyro860 2016-11-20 kl. 18:06.
2016-11-20, 18:05
Medlem
makrillsstimmets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Denna gjorde jag till någon i tråden någon gång, testa följa den: blob:http://imgur.com/fab0d5d3-2dd2-46d0-9d42-88325fe381df

Svårt att leta igenom en 800 sidor lång tråd.
Senast redigerad av makrillsstimmet 2016-11-20 kl. 18:07.
2016-11-20, 18:07
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Svårt att leta igenom en 800 sidor lång tråd.

Jag hittade inte heller den så laddade upp igen
2016-11-20, 18:08
Medlem
makrillsstimmets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Jag hittade inte heller den så laddade upp igen

Jaha! Så det var den länken du länkade till. Den har utgått tyvärr. Eller?
2016-11-20, 18:12
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Jaha! Så det var den länken du länkade till. Den har utgått tyvärr. Eller?

Oj, nuså: http://i.imgur.com/1e7OYIs.jpg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in