2015-04-24, 17:15
Medlem
Jkrokens avatar
Hej! Jag skulle väldigt gärna behöva hjälp med denna fråga.

Vi har gjort en jodometrisk titrering av ett kopparprov. I instruktionen står det att man under titreringens gång ska hälla i stärkelselösning för att få en slutpunkt som är så nära ekvivalenspunkten som möjligt.

Varför behöver man göra detta senare och inte innan man börjar titrera? Åt vilket håll avviker slutpunkten från ekvivalenspunkten om man tillsätter stärkelselösningen innan titreringen?

Tacksam för svar!
2015-04-24, 18:15
Medlem
55301857s avatar
Suttit och funderat på detta ett tag nu, skulle vara grymt om någon med kunskap kunde förklara

Det gäller redoxreaktion i sur och basisk lösning, skriver med en av uppgifterna här.

Cu (s) + NO3- (aq) + H+ (aq) --> Cu^2+ (aq) + NO2 (g) + H2O

Detta är alltså i sur lösning, vad skulle skillnaden vara om den skulle ske i basisk lösning? OH- istället för H+?

Sedan när det gäller balansering av reaktionen, funkar det att leta upp minsta gemensamma nämnare för de olika ämnena för att bestämma hur många mol av varje man ska ha?

Oxidationstal har jag någorlunda koll på i alla fall, det är mest skillnaden mellan reaktioner i syra och bas jag är ute efter.
2015-04-25, 11:28
Medlem
Hallå! Sitter och gnolar på en inlämning och trots kemidelen påstås va på grundnivå, så är jag inte helt med.

I förbindelse med uppvärmning av en sommarstuga förbränns det 500g Propan per dygn.
Propan har den kemiske formel C3H8
Atmosfärisk luft består i detta fall av 79 Vol% N2 och 21 Vol% O2

1. Beräkna substansmängden (i mol) av atmosfärisk luft som medgår till den fullständiga förbränningen av de 500 gram Propan

2. Beräkna volymen av den atmosfäriska luft i kubikmeter vid 20 grader celcius och 1 atm.

3. Beräkna massan (i kg) av den mängd H20 som bildas per dygn

4. Är reaktionen endoterm eller exoterm?
2015-04-25, 18:13
Medlem
Spinnakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBlueSky
Hallå! Sitter och gnolar på en inlämning och trots kemidelen påstås va på grundnivå, så är jag inte helt med.

I förbindelse med uppvärmning av en sommarstuga förbränns det 500g Propan per dygn.
Propan har den kemiske formel C3H8
Atmosfärisk luft består i detta fall av 79 Vol% N2 och 21 Vol% O2

1. Beräkna substansmängden (i mol) av atmosfärisk luft som medgår till den fullständiga förbränningen av de 500 gram Propan

2. Beräkna volymen av den atmosfäriska luft i kubikmeter vid 20 grader celcius och 1 atm.

3. Beräkna massan (i kg) av den mängd H20 som bildas per dygn

4. Är reaktionen endoterm eller exoterm?

1. Börja med att skriva en balanserad reaktionsformel för förbränning av propan i syrgas. (Det bildas koldioxid och vatten). Räkna om 500 g propan till substansmängd. Kolla sedan hur molförhållandet ser ut mellan propan och syre. Hur många mol syre krävs det per mol propan?

2. pV=nRT

3. Samma tankesätt som i 1.

4. Beräkna entalpiförändringen för reaktionen. (Men varför brukar man förbränna kolväten?)
2015-04-25, 18:14
Medlem
Spinnakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 55301857
Suttit och funderat på detta ett tag nu, skulle vara grymt om någon med kunskap kunde förklara

Det gäller redoxreaktion i sur och basisk lösning, skriver med en av uppgifterna här.

Cu (s) + NO3- (aq) + H+ (aq) --> Cu^2+ (aq) + NO2 (g) + H2O

Detta är alltså i sur lösning, vad skulle skillnaden vara om den skulle ske i basisk lösning? OH- istället för H+?

Sedan när det gäller balansering av reaktionen, funkar det att leta upp minsta gemensamma nämnare för de olika ämnena för att bestämma hur många mol av varje man ska ha?

Oxidationstal har jag någorlunda koll på i alla fall, det är mest skillnaden mellan reaktioner i syra och bas jag är ute efter.

Ja vid balansering har du OH- istället för H+, precis som du skriver
2015-04-25, 18:38
Medlem
Spinnakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaJ55
Jag tänker att man kan räkna ut substansmängden KMnO4 som har förbrukats och sen hur många mol Fe2+ det går på 1 mol KMnO4, men jag får inte riktigt ihop det. Snälla hjälp!

Du tänker helt rätt. De 22 ml som används kan du räkna om till mol genom C=n/V. Sen måste du ta fram en balanserad reaktionsformel för redoxreaktionen. KMnO4 reduceras och järnet oxideras.
2015-04-26, 20:51
Medlem
Antag att vi har ett elektrolyskärl med två kolstavar och kopparkloridlösning. En sak jag inte förstår är det här

"elektroner pumpas från negativ pol till positiv pol"

"katoden får överskott på elektroner och blir negativt laddad"

"samtidigt sugs elektroner från anoden till bateriets positiva pol"

"anoden får underskott av elektroner och blir positivt laddad"

förstår det mesta men tycker det är lite abstrakt. Någon som vill förklara elektrolys?
2015-04-26, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnaker
1. Börja med att skriva en balanserad reaktionsformel för förbränning av propan i syrgas. (Det bildas koldioxid och vatten). Räkna om 500 g propan till substansmängd. Kolla sedan hur molförhållandet ser ut mellan propan och syre. Hur många mol syre krävs det per mol propan?

2. pV=nRT

3. Samma tankesätt som i 1.

4. Beräkna entalpiförändringen för reaktionen. (Men varför brukar man förbränna kolväten?)

Eftersom förbränning av kolväten kan ge energi.
2015-04-26, 22:44
Medlem
Hur ska jag ta reda på mitt okända ämnet?

Hej

Hade en labb under fredagen där vi skulle ta reda på ett okänt ämne. Mitt okända ämne var lösligt. Vi fick blanda det okända ämnet med anda kända ämnen(ämnen som var kända var Natriumhydroxid, BTB, fenolftalen, bariumklorid, kopparsulfat) för att ta reda på vad vårat okända är igenom fällningar.

Jag lyckades få två fällningar en med bariumklorid och det var en vit fällning .det påvisar att min negativa jon är en sulfatjon (SO42−), har jag rätt eller fel?

Sedan fick jag e fällning med fenolftalen det var som ett dimmoln som försvann, jag har ingen bra förklaring till det här. Kan det kanske bero på att mitt okända ämne var surt?

Sedan när jag blandade det okända ämnet med BTB fick jag en orange färg det ändrades inte, lite mer åt det mörk orange hållet. det kan både vara surt eller neutralt, för det var definitivt inte blått.

Sedan brände jag mitt okända ämne och fick låg färgen till gul-orange och i spektroskopet såg jag färgerna grön-gul-röd och när jag kollar på tabellen så ser jag att det är Na .

Det var alla fällning och testar som jag gjorde, Hur skulle jag kunna identifiera mitt okända ämne med bara denna information?

Edit: Innan mitt ämne fördes till lågan var lågans egna spektrum rött och grönt, kan det vara därför jag såg gröna och röda linjerna kom mestadels från gasbrännarens egen låga?

Sedan är fenolftalein fällningen konstig tycker jag,Såna här fällningar händer (dimmoln som försvinner sen) när en lösning är sur. Men natriumsulfat är ju neutral. Kan det fortfarande hända en sån lösning?

Borde inte kalciumsulfat ge ett högre pH värde än ett lågt?

Det här blir bara konstigare och konstigare

Tack i förhand
2015-04-27, 18:10
Medlem
wääuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wac0n
Hej

Hade en labb under fredagen där vi skulle ta reda på ett okänt ämne. Mitt okända ämne var lösligt. Vi fick blanda det okända ämnet med anda kända ämnen(ämnen som var kända var Natriumhydroxid, BTB, fenolftalen, bariumklorid, kopparsulfat) för att ta reda på vad vårat okända är igenom fällningar.

Jag lyckades få två fällningar en med bariumklorid och det var en vit fällning .det påvisar att min negativa jon är en sulfatjon (SO42−), har jag rätt eller fel?

Sedan fick jag e fällning med fenolftalen det var som ett dimmoln som försvann, jag har ingen bra förklaring till det här. Kan det kanske bero på att mitt okända ämne var surt?

Sedan när jag blandade det okända ämnet med BTB fick jag en orange färg det ändrades inte, lite mer åt det mörk orange hållet. det kan både vara surt eller neutralt, för det var definitivt inte blått.

Sedan brände jag mitt okända ämne och fick låg färgen till gul-orange och i spektroskopet såg jag färgerna grön-gul-röd och när jag kollar på tabellen så ser jag att det är Na .

Det var alla fällning och testar som jag gjorde, Hur skulle jag kunna identifiera mitt okända ämne med bara denna information?

Edit: Innan mitt ämne fördes till lågan var lågans egna spektrum rött och grönt, kan det vara därför jag såg gröna och röda linjerna kom mestadels från gasbrännarens egen låga?

Sedan är fenolftalein fällningen konstig tycker jag,Såna här fällningar händer (dimmoln som försvinner sen) när en lösning är sur. Men natriumsulfat är ju neutral. Kan det fortfarande hända en sån lösning?

Borde inte kalciumsulfat ge ett högre pH värde än ett lågt?

Det här blir bara konstigare och konstigare

Tack i förhand

Om du kollar pH i kranvatten så ser du antagligen att det också är lite surt. Anledningen till det är att det den tredje vanligaste gasen i atmosfären löser sig i vattnet och bildar en syra (gissa vilken?).

Att lösningen var svagt sur behöver alltså inte betyda så mycket.
2015-04-28, 13:22
Medlem
http://imgur.com/oi3hgEh

Hjälp med denna tack!
2015-04-28, 19:17
Medlem
Spinnakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mudaki
http://imgur.com/oi3hgEh

Hjälp med denna tack!

Finns 2 isomerer. Propanol och isopropanol.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in