Citat:
Ursprungligen postat av
boegafton
Hej!
Jag har nu en hemuppgift i Kemi, där jag skulle kunna behöva effektiv hjälp med uppgifterna. Jag kan första uppgiften, men det är mer uppgift 2, 3, och 4 som är klurig, för min del. Någon snäll själ som kan hjälpa till? smile
1. Redogör med egna ord för följande begrepp (inte bara med en formel eller en beteckning):
a. syra
b. reduktion
c. syrabasindikator
d. protolys
e. vätebindning
f. frysning (6E/0/0)
2. Är kokning av vatten en kemisk reaktion eller en fysikalisk förändring? (1E/0/0)
3. En kemisk reaktion kommer att ske i ett av följande fall. I vilket? Motivera ditt svar och skriv
formeln för reaktionen. (1E/2C/0)
a) En järnbit läggs i en koppar(II)sulfatlösning.
b) En kopparbit läggs i en järn(II)sulfatlösning.
4. Du titrerar 50,0 cm3
av en HCl-lösning med okänd koncentration med 0,200 mol/dm3 NaOHlösning.
Före titreringen tillsätter du ett par droppar av indikatorn BTB. När du har tillsatt 21,8 cm3
NaOH-lösning slår färgen om från gult till grönt.
a) Rita uppställningen för din titrering(utrustningen som används)
b) Bestäm HCl-lösningens koncentration. Fullständig lösning krävs.
c) Vid vilket pH sker färgomslaget? (2E/3C/0)Prov 3-Kemiska reaktioner och förändringar SUK12 vt2015
5.
Figur 1 Holtermann´s nugget hittades i Sydney runt 1872
Guld är ett grundämne och kan hittas fritt i naturen, ofta som små korn som sedan kan smältas
samman. Den största guldklimp som hittats kallas Holtermann´s nugget. Den grävdes upp runt 1872
utanför Sydney och vägde 286kg. Aurum är det latinska namnet för guld. Följande uppgift är
inspirerad av årets kemiolympiad:
För att lösa upp guld kan man använda kungsvatten, som är en blandning av saltsyra och
salpetersyra. En kemisk förklaring till upplösningen av guld bygger på följande två jämviktsreaktioner:
Au(s) + NO3-+ 4 H3O + ⇌ Au3+ + NO(g) + 6 H2O (1) (Jämvikten är förskjuten åt vänster.)Au3+ + 4 Cl- ⇌ AuCl4-
(tetrakloroauratjon) (2) (Jämvikten är förskjuten åt höger.)
Saltsyran behövs för att guldjonerna ska bilda komplex med kloridjonerna. Guldjonerna som bildas i
reaktion 1 reagerar således vidare med kloridjoner och påverkar därmed reaktion 1, där nya
guldjoner bildas för att jämvikten skall återupprättas.
a) Guld har oxidationstalet +III i den sammansatta jonen AuCl4
-
? Sätt ut oxidationstal för alla ämnena
i reaktion (1) och ange vilket ämne som oxiderats och vilket som reducerats (0/4C/0)
b)Förklara med egna ord varför enbart påstående I) kan vara sant för jämviktsreaktion 2? (0/0/1A)
I) Tillsats av Au(s) förskjuter jämvikten åt höger
II) Tillsats av AgNO3(ag) förskjuter jämvikten åt vänster
III) Tillsats av NaCl(aq) påverkar inte jämvikten
IV) Tillsats av saltsyra förskjuter jämvikten åt vänster
V) Tillsats av KCl förskjuter jämvikten åt vänster
6. Salpetersyra som används för att lösa upp guld ger vid olika koncentrationer av salpetersyra olika
kväveoxider. Vid en reaktion bildas kväve(IV)oxid samt guld(III)joner. Skriv en balanserad
redoxreaktion för denna reaktion, du skall tydligt visa hur du tänkt. (0/1C/2A)
7. Stål är en legering som består av järn, nickel och krom. En bit stål väger 2,275 g. Stålet löses upp i
svavelsyra, dvs. metallerna oxideras till joner (Fe till Fe2+). Lösningen förs över till en 250,0 cm3
mätkolv och späds med destillerat vatten till 250,0 cm3. För att bestämma halten järn i stålbiten tas
en volym på 25,0 cm3 upp med pipett, överförs till en E-kolv och titreras med en 0,0250 mol/dm3
KMnO4 -lösningen. Reaktionen som sker vid titreringen är: MnO4–
+ 5Fe2+ + 8H+ → 5Fe3+ + Mn2+ + 4H2O. Ekvivalenspunkten indikeras med ett färgomslag från färglöst till rött, som orsakas av MnO4–. Efter tillsats av 29,75 cm3
kaliumpermanganatlösning slog färgen om. Hur stor andel järn innehöll stålbiten
uttryckt i massprocent?
2. Förbrukas någon av reaktanterna eller bildas några nya produkter (kemisk reaktion) eller byter ämnet endast aggregationstillstånd (fysikalisk förändring)?
3. Vilken av metallerna är Ädlast? Ju mer "ädel" desto mindre benägen är den att vara i jonform. Platina, guld, silver och koppar är de 4 ädlaste om jag inte missminner mig!
4. A) Google it
B) c1 * v1 = c2 * v2 borde hjälpa dig på traven! (C = koncentration, v = volym)
C) För att räkna ut pH så måste du kunna formeln: pH = -log ([H+]), dvs den negativa koncentrationen av antalet vätejoner i lösningen.
Men det kanske är en kuggfråga och allt man ska svara är enligt BTBs färgskala.