Citat:
Ursprungligen postat av
sentience
Repeterar lite kemi, men jag har lite svårt att fatta det här med joner. Hur fattar man till exempel att en kalciumjon är Ca^(2+) och aluminiumjon är Al^(3+).Hur listar man ut det här? Kalcium har atomnummer 20 och atomtal/atommassa 40. Så antalet neutroner är 20?
Om man går efter KLM-skalet så har den väl 2,8,18 och sen 12 elektroner i yttre skalet? Eller tänker jag fel? Vart kommer 2+ ifrån?
Jag antar att det har något med protonerna och elektronerna att göra? Eller valenselektronerna? Lite klurigt.
Kalcium hittar du i grupp 2, den har således laddningen +2. Aluminium hittar du i "grupp 3", så den har laddningen +3. Mellan dessa grupper har du övergångsmetallerna som är lite speciella. Tänk varje grupp med etta framför sig som den andra siffran istället. Aluminium är i grupp 1
3, men iom övergångsmetallerna så säger vi att den är i grupp 3. Sen vet du att dom högst får ha 8 stycken i valensskalet. Så du kommer till ett läge då du får avgöra om det är enklast att ta upp en elektron eller avge en elektrom. Så hoppar vi till grupp 14 ("grupp 4") så har du tex kol. Nu minns jag faktiskt inte om den har + eller - men tror det är +4 om jag inte minns helt fel. Sen har du kväve i grupp 15 ("grupp 5"), är jag inte fel ute ska den ha -3, sen -2 på syre och -1 på Fluor. Dvs Fluor avger en elektron och är nöjd. För det är mycket enklare än att ta upp 7 stycken elektroner.
Tog exemplen från dom man pysslar mest med, men det borde vara samma visa neråt i grupperna. Undantag finns osv, dock. Så övergångsmetallerna då? Dom är inte strukturerade på samma sätt och där kan det variera ganska mycket.
Masstal är antalet nukleoner, det vill säga summan av antalet protoner och neutroner, i en atom. Så tex för syre så är det ämne nummer 8. Så dess neutroner är 8 och eftersom masstalet är 16g/mol så har den 16-8 = 8 neutroner.
Ponerar vi att vi har en syrgasatom med masstalet 18g/mol så har den fortfarande 8 protoner, men 18-8 = 10 neutroner. En isotop, således.
Hoppas det är något klarare