2015-02-05, 19:23
Medlem
Beräkning, kobolt(II)klorid.

CoCl*xH20, jag hettar upp 1,0 gram av saltet och mäter att vattnet som bildades väger 0,454 gram. Hur beräknar jag formeln för ämnet?
2015-02-06, 23:02
Medlem
3. Hur kan de samband du ser i uppgift 2 förklaras? Jämför t ex storleken med reaktionsbenägenheten. Det finns fler jämförelser som kan förklara sambanden.

4. Vilka ämnen förekommer som grundämne i naturen? Titta först på definitionen av grundämne. Finns det något samband med egenskaperna i fråga 2?

5. Ge exempel på användningsområden för ett ämne ibland metallerna och ett ämne bland icke-metallerna. Vilka egenskaper hos ämnet använder vi oss av? Titta på mål 4.

Någon som har lust att hjälpa mig?
Senast redigerad av afakekbur 2015-02-06 kl. 23:28.
2015-02-07, 09:51
Medlem
Allanthyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afakekbur
3. Hur kan de samband du ser i uppgift 2 förklaras? Jämför t ex storleken med reaktionsbenägenheten. Det finns fler jämförelser som kan förklara sambanden.

4. Vilka ämnen förekommer som grundämne i naturen? Titta först på definitionen av grundämne. Finns det något samband med egenskaperna i fråga 2?

5. Ge exempel på användningsområden för ett ämne ibland metallerna och ett ämne bland icke-metallerna. Vilka egenskaper hos ämnet använder vi oss av? Titta på mål 4.

Någon som har lust att hjälpa mig?

Vi har inte dina uppgifter framför oss. Samtliga av dina frågor refererar till material du inte har delat med dig av. Uppgift 2, Fråga 2, Mål 4 ?
2015-02-09, 19:21
Medlem
Jag vet att:

H2O+ HCl -----> (H3O^+) + (Cl^-1)

Förstår inte riktigt varför väteatomen avges från HCl till H2O, varför händer detta och vart är protonövergången i reaktionen?

Med vänlig hälsning.
2015-02-11, 17:36
Medlem
Ett galvaniskt element består av salmiaklösning, en kopparplåt och zinkplåt. Man kopplar plåtarna till en glödlampa och lampan tänds. Varför går elektronerna från zinkplåten till kopparplåten (som därmed får lampan att lysa), vad händer med zinkjonerna och vad händer med elektronerna efter att de nått kopparplåten?

Omvandlas kopparatomerna till kopparjoner? Vad händer isåfall med dessa joner?
2015-02-11, 20:10
Medlem
Kan någon på ett enkelt sätt förklara skillnaden mellan den tunga och den tröga massan för jag förstår verkligen inte förklaringen i böckerna, tack på förhand!
2015-02-17, 23:29
Medlem
Hejsan

Kan någon förklara för mig hur radikalpolymerisationen av styren fungerar? Vad är skillnaden mellan radikalpolymerisationen och den anjoniska polymerisationen?
2015-02-17, 23:41
Medlem
Hej

Om man ska polymerisera styren med benzoylperoxide, kommer den detaljerade polymerisationsmekanismen skiljas åt då man istället använder azaisobutyronitril?
2015-02-17, 23:49
Medlem
Hejsan

Vad är poängen med att ha flera olika sätt att uttrycka medelmolekylvikt på?
Och hur vet man vilket sätt man ska använda när?
2015-02-18, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kemizten
Hej

Om man ska polymerisera styren med benzoylperoxide, kommer den detaljerade polymerisationsmekanismen skiljas åt då man istället använder azaisobutyronitril?

Nej det borde den inte göra. Det enda som ändras är den initiala radikalen som sedan bildar kedjereaktionsradikalen.
2015-02-21, 11:54
Medlem
Hej

Hur skulle man kunna rita en schematisk figur som visar elasticitetsmodulen E mot temperaturen T för en delkristallin polymer?
2015-02-25, 16:56
Medlem
Interjektions avatar
Någon som vet hur mekanismen för syntes av p-tert-butylfenol från fenol ser ut? Vet att det ska ha med Friedel-Craft-alkylering att göra men får inte riktigt till det. Vet att jag dessutom ska använda mig av bland annat tert-BuCl, AlCl_3 och HCl.

Hjälp uppskattas!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in