2016-04-24, 13:51
Bannlyst
Kemiteknik

Tja!

Någon som kan hjälpa mig lite med den här uppgiften? (PDF-fil)

http://www.filedropper.com/inlmningnr3rev
2016-04-24, 13:56
Bannlyst
Kolla filen istället, där får man en betydligt bättre blick med tabell.

2016-04-24, 15:28
Medlem
Vattenlösningar av alkalisalter av andra svaga syror reagerar basiskt. Ett exempel är natriumkarbonat. Vid reaktion med vatten ställer följande jämvikt in sig:

CO3^(2-) + H2O ↔ HCO3^(-) + OH^(-)

Bara en liten del av CO3^(2-) bildar HCO3^(-) men ändå så många så att lösningen får basisk reaktion.

Jag förstår inte två saker:

Varför är det bara en liten del av CO3^(2-) bildar HCO3^(-)?
Vad avses med "får" basisk reaktion? Förstår att det innebär [OH^(-)] > [H^(+)]
2016-04-24, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Jonbindningar är vad håller ihop ett salt, dvs mellan Li+ och Cl-. Det bildar en neutral förening.

Vätebindning kan det absolut inte vara. Dipol-dipolbindning har du mellan två permanenta dipoler, och vdW är mellan temporära dipoler.

VdW finns väl mellan alla molekyler i någon mån? Det är bara så att en annan bindningstyp "dominerar" så att säga.
2016-04-24, 19:32
Medlem
N3ss3s avatar
Trots att kemi hör till naturvetenskap, hänvisar jag dig till en annan forumdel där jag misstänker att du kommer få betydligt bättre hjälp.

Naturvetenskapliga uppgifter --> Kemi och pyroteknik
/Moderator
2016-04-25, 10:38
Medlem
Gör en energibalans. Skapa en generell formel där du kan sätta in de oöika värdena du har.
2016-04-25, 23:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
VdW finns väl mellan alla molekyler i någon mån? Det är bara så att en annan bindningstyp "dominerar" så att säga.
Det stämmer.
2016-04-29, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Det stämmer.

Det finns väl flera krafter exempelvis i ett globulärt protein likaså?
2016-04-29, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Det finns väl flera krafter exempelvis i ett globulärt protein likaså?
Ja, det är vanligt att man modellerar det med kovalenta bindingar (av olika polaritet), jonbindningar, vätebindingar, svavelbindingar och van der Waals-krafter för att beskriva de krafter som ger proteinet dess struktur. I vissa enkla fall är det vätebindningar och svavelbindningar som så att säga "tippar kraften åt rätt håll" så att proetinet hålls ihop och blir globulärt istälelt för att anta en annan form, men de flesta fall är mer komplexa än så utanför proteinets subenheter och kan inte reduceras till att endast en bindingstyps krafter spelar roll.
2016-04-29, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linara
Ja, det är vanligt att man modellerar det med kovalenta bindingar (av olika polaritet), jonbindningar, vätebindingar, svavelbindingar och van der Waals-krafter för att beskriva de krafter som ger proteinet dess struktur. I vissa enkla fall är det vätebindningar och svavelbindningar som så att säga "tippar kraften åt rätt håll" så att proetinet hålls ihop och blir globulärt istälelt för att anta en annan form, men de flesta fall är mer komplexa än så utanför proteinets subenheter och kan inte reduceras till att endast en bindingstyps krafter spelar roll.

Ja, precis, sen kan man diskutera vilka som verkar i de olika strukturnivåer antar jag.
2016-05-02, 20:56
Medlem
Bananester

Jag har tillverkat bananester. Ni vill jag ta reda på utbytet med avseende på mängd alkohol. Då står det att jag behöver ta reda på densitet och molvikt av 1-pentanol och ättiksyra för att kunna beräkna utbytet av reatkionen.
Kan jag inte bara ta vikten på e-kolven efter evaporering/e-kolven innan evaporering för att få ut utbytet i procent? Eller får jag med både 1-pentanol och ättiksyra isf? Hur ska jag gå tillväga? Skulle verkligen uppskatta hjälp.
2016-05-02, 21:29
Medlem
Stereokemi

Jag har en uppgift där jag ska ta reda på om det finns enantiomerer eller inte, samt markera var det kirala kolet finns.

http://xam.nu/f/IMG_20160502_211627.jpg här har jag två stycka olika molekyler samt facit http://xam.nu/f/IMG_20160502_211639.jpg

Det jag inte förstår är varför det finns ett kiralt centrum i a men inte i b. För kolet binder ju inte till fyra olika grupper som är ett krav för att det ska vara ett kiralt centrum i varken a eller b!
Samt hur ska jag veta om det finns enantiomerer eller inte?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in