2013-04-26, 11:04
Medlem
mrrandom14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pluralism
Då borde du få 6.087/6.134=1.0076

Men vad är x1? Ska man räkna med x1 i gas eller vätska? Vad är det du har räknat och fått ut här: 6.087/6.134=1.0076?
2013-04-27, 06:30
Medlem
Det här är säkert jätteenkelt. Men jag hittar helt enkelt inte något bra svar.

Den enklaste formen av kolföreningar är kolväten vilka innehåller endast grundämnena kol och väte.
a) Ge en förklaring till hur kolväten kan bildas naturligt.
b) Hur kan vi på artificiell väg tillverka kolväten? Ge ett exempel på ett sådant kolväte.
2013-04-27, 13:43
Medlem
Intershades avatar
Hur vet jag hur många järn jag ska skriva så att reaktions formeln blir balanserad?

__Fe(2+) + __MnO4(-) + __H(+) ----> __Fe(3+) + __Mn(2+) + __H2O

Jag behärskar enklare former av balansering. Som t.ex att balansera vätejonerna och H2O:
__Fe(2+) + __MnO4(-) + 8H(+) ----> __Fe(3+) + __Mn(2+) + 4H2O

Det jag inte förstår och behöver lära mig är att se hur många järn(2+) jag ska skriva. Enligt facit skall det vara 5Fe(2+). Det jag undrar är hur ser man att det ska vara just 5 st? Och på MnO4 ska det vara 1. Hur vet man det?
2013-04-27, 14:40
Medlem
drameds avatar
Beräkna pH i 0,50 mol/dm3 NaAc
2013-04-27, 22:14
Medlem
Spinnakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intershade
Hur vet jag hur många järn jag ska skriva så att reaktions formeln blir balanserad?

__Fe(2+) + __MnO4(-) + __H(+) ----> __Fe(3+) + __Mn(2+) + __H2O

Jag behärskar enklare former av balansering. Som t.ex att balansera vätejonerna och H2O:
__Fe(2+) + __MnO4(-) + 8H(+) ----> __Fe(3+) + __Mn(2+) + 4H2O

Det jag inte förstår och behöver lära mig är att se hur många järn(2+) jag ska skriva. Enligt facit skall det vara 5Fe(2+). Det jag undrar är hur ser man att det ska vara just 5 st? Och på MnO4 ska det vara 1. Hur vet man det?

Järns oxidations nr ändras från 2+ till 3+. Järn oxideras, samtidigt som permanganatet reduceras. Läs på om redoxreaktioner så kommer du se hur du ska göra
2013-04-27, 22:17
Medlem
Spinnakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dramed
Beräkna pH i 0,50 mol/dm3 NaAc

Ac- är konjugatbasen till HAc. Ställ upp ett jämviktsuttryck och beräkna. Du kan även använda bufferformeln.
2013-04-28, 17:29
Medlem
golfpapas avatar
Fick inget svar på min fråga så bumpar den:

Citat:
Ursprungligen postat av golfpapa
Skulle behöva hjälp med denna uppgift:
"Beräkna mängden koldioxid som bildas vid fullständig förbränning av 2kg C3H6 (Propen)"

Tack på förhand!
2013-04-28, 17:37
Medlem
QuantumFools avatar
Citat:
Skulle behöva hjälp med denna uppgift:
"Beräkna mängden koldioxid som bildas vid fullständig förbränning av 2kg C3H6 (Propen)"

Tack på förhand!
Vad har du kommit fram till hittills? Var fastnar du? Börja med att skriva reaktionsformeln, beräkna antal mol av propen, använd molförhållandet från reaktionsformeln för att få antal mol koldioxid, beräkna sedan mängden (i kg, antar jag) koldioxid.

Ledtråd: med "förbränning" menas att propen reagerar med syrgas.
2013-04-28, 18:36
Medlem
Man behöver också veta att man med "fullständig förbränning" menar att allt kol förbränns till koldioxid, det vill säga inget sot eller CO eller annat bös.
2013-04-28, 19:15
Medlem
golfpapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumFool
Vad har du kommit fram till hittills? Var fastnar du? Börja med att skriva reaktionsformeln, beräkna antal mol av propen, använd molförhållandet från reaktionsformeln för att få antal mol koldioxid, beräkna sedan mängden (i kg, antar jag) koldioxid.

Ledtråd: med "förbränning" menas att propen reagerar med syrgas.

Citat:
Ursprungligen postat av paiway
Man behöver också veta att man med "fullständig förbränning" menar att allt kol förbränns till koldioxid, det vill säga inget sot eller CO eller annat bös.

Har balanserat den till:

2 C3H6 + 9 O2 -> 6 CO2 + 6 H2O
Senast redigerad av golfpapa 2013-04-28 kl. 19:18.
2013-04-28, 19:29
Medlem
Duramaters avatar
Hej behöver hjälp med syra-bas titrering.

Vi hade som uppgift att titrera stark syra med stark bas. den starka syran var HCl 0.10 M. Den starka basen var NaOH 0.013 M. Vid titreringen användes 80.0 ml NaOH och det gick åt 13.4 ml HCl.

Nu har jag fått som uppgift att ta reda på pH värde vid ekvivalenspunkten. Nu vet jag att den kommer vara nära 7 då det är stark syra och stark bas som används. men jag vet inte hur jag kommer fram till pH värdet.

jag testade att först ta reda på substansmänfden HCl, vilket är 0,00134 mol. Härifrån kan man sedan ta reda på koncentrationen NaOH och sen koncentrationen NaCl?
Jag kan inte använda mig av formeln:
pH=pKa+log[bas/syra] då jag inte vet pKa.
men jag testade att använda mig av:
Ka=(CNaCl)/(CHCl)*(CNaOH) där C är koncentrationen. Men jag fick ett Ka värde på 6.57 vilket inte låter rätt.

alltså hur räknar jag pH-värdet vid ekvivalenspunkten?

Snabba svar uppskattas och tack på förhand!
2013-04-28, 19:49
Medlem
Citat:
Har balanserat den till:

2 C3H6 + 9 O2 -> 6 CO2 + 6 H2O

Ser vettigt ut, nu är det ju bara att dividera med molmassan för propen för att få antalet mol propen som förbränns och sen kan du använda din balanserade reaktionsformel för att klura ut hur många mol koldioxid som bildas. Multiplicera sedan detta med molmassan för CO2 för att få massan CO2.

Molmassor borde stå i uppgiften, i SI Chemical Data eller dylikt, på Wikipedia eller så kan du bara addera atomvikterna. H = 1,008, C = 12,01, O = 16,00, N = 14,01 är bra siffror att kunna utantill.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in