2013-11-27, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI
Nja, den är väl inte uttryckt i klartext men den finns ju med. Eller jag kanske tycker det är så självklart att jag missade att ta upp den?

Frågoformuleringen, anser jag, inbegriper La Chatelier's princip så den behöver inte beröras, eller?

Ingen nämnde vilket var synd. På det sätt som lärs ut i värdelösa Sverige numera så är jag dels inte förvånad över att elever inte lär sig, dels inte förvånad över att vissa av våra ingenjörer får nöja sig med att undervisa som lågbetalda matematikhjälpare i gymnasieskolor.

Men helt riktigt sambandet PV=nRT ska tillämpas, för att utifrån det bildade totaltrycket få ut substansmängden. Det är en uppgift som kliver några steg.
Senast redigerad av Qemistry 2013-11-27 kl. 15:32.
2013-11-27, 15:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av emelielinander
lathet

Vi förlåter din bekvämlighet, men Wikipedia är ett så bekvämt och idag vetenskapligt verktyg att det rekommenderas.
2013-11-27, 15:37
Medlem
Litium i vatten labbrapport, hjälp!!

Behöver hjälp med min slutsats om Litium i vatten. Har några frågor:
Min lärare sa något om att vattenmolekyler delar sig lätt så att en väteatom avges. Väteatomer tycker inte om att vara ensamma och därför parar de sig gärna med en annan väteatom som flyter runt i vattnet (?) Stämmer det hittills? Om ja, så behöver jag en fortsättning. När man lägger i litium som har en valenselektron så vill litiumets atomer som har en valenselektron göra sig av med den för att få yttersta skalet tomt/fyllt whatever. Stämmer det? Vad parar sig då elektronen med och vad händer?
Senast redigerad av hugelipsskinnyhips 2013-11-27 kl. 15:40.
2013-11-27, 15:59
Medlem
2Li + 2H2O --> 2Li(OH) + H2
2013-11-27, 15:59
Medlem
Hej !

Först och främst är jag väldigt tacksam att ni tagit tid och hjälpt mig med denna fråga.
Det som jag sjukt stör mig på är att Daltons lag står i sista sidan innan sammanfattningen. Det är beskrivet med 3 meningar--> Ptotal= p1 + p2 + p3 + ....

Sen har jag inget om Le-Chatlier eller jo på ett helt annat kapitel som inte är med på provet...
2013-11-27, 16:07
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hugelipsskinnyhips
Behöver hjälp med min slutsats om Litium i vatten. Har några frågor:
Min lärare sa något om att vattenmolekyler delar sig lätt så att en väteatom avges. Väteatomer tycker inte om att vara ensamma och därför parar de sig gärna med en annan väteatom som flyter runt i vattnet (?) Stämmer det hittills? Om ja, så behöver jag en fortsättning. När man lägger i litium som har en valenselektron så vill litiumets atomer som har en valenselektron göra sig av med den för att få yttersta skalet tomt/fyllt whatever. Stämmer det? Vad parar sig då elektronen med och vad händer?
Nja, det stämmer väl inte riktigt. I synnerhet det fetade, du kanske ska formulera dig annorlunda än att antropomorfisera saker som atomer.
Senast redigerad av adequate 2013-11-27 kl. 16:11.
2013-11-27, 16:43
Medlem
pyro860s avatar
Dessutom tror jag inte dom "flyter runt i vattnet". Det hela går så fort så när två väteatomer frigörs så reagerar dom med varandra jättesnabbt och bildar vätgas, som sen stiger från skålen. Detta gör att antändning lätt sker.

Det blir snabbare reaktioner ju längre ner i grupp 1 du går, detta eftersom den yttersta elektronen kommer längre och längre ifrån kärnan när vi går neråt och kan således reagera snabbare. Det går att reducera hur snabbt detta går genom att exempelvis göra reaktionen i högkoncentrerad etanol istället.
2013-11-27, 16:52
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emelielinander
lathet

Du kommer INTE klara kemikurser om du ligger på latsidan. Tumregeln är att försöka ta reda på det man vill veta själv först och sedan fråga om man inte förstår. Alternativt diskutera om det är komplexa uppgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av GladBallong
Syreatom*, syra är något helt annat, typ LSD.

Ingen jättebra definition, dock. Svavelsyra är ett bättre exempel.

Har man svårt att tänka i termer av kemi så kan en enkel modell vara:
Atom: Byggsten
Molekyl: Uppbyggd av byggstenar
2013-11-27, 16:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Joness
Hej !

Först och främst är jag väldigt tacksam att ni tagit tid och hjälpt mig med denna fråga.
Det som jag sjukt stör mig på är att Daltons lag står i sista sidan innan sammanfattningen. Det är beskrivet med 3 meningar--> Ptotal= p1 + p2 + p3 + ....

Sen har jag inget om Le-Chatlier eller jo på ett helt annat kapitel som inte är med på provet...

Det tycker jag är märkligt eftersom för att förstå varför fler N2O4 bildas genom enbart en tryckökning (låt säga att kärlet minskas) med exakt samma förhållanden i övrigt så ligger förklaringen i massverkans lag och Le Chatelier's princip. Jag är inte det minsta förvånad om du är förvirrad, men det låter som du är offer för dåligt lärande. Sverige är så fantastiskt med världens bästa skola, som briljerar världen över med häpnad.

Kan du beräkna antal substansmängden som bildats utifrån sambandet pV = nRT ?

Du ska som du kanske vet använda dig av grader i Kelvin, där 50 C är 323 K.
2013-11-27, 18:03
Medlem
Jo Formeln kan jag använda, men metoden för att räkna ut K som (ZAIZAI) använde har jag absolut ingen aning om. Det vi lärt oss är för att räkna ut jämviktskonstanten vid en reversibel reaktion så är det Koncentrationen av ämnen åt höger dividerat med koncentrationen av ämnen åt vänster, i detta fall (N02)^2/N2O4
2013-11-27, 18:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Joness
Jo Formeln kan jag använda, men metoden för att räkna ut K som (ZAIZAI) använde har jag absolut ingen aning om. Det vi lärt oss är för att räkna ut jämviktskonstanten vid en reversibel reaktion så är det Koncentrationen av ämnen åt höger dividerat med koncentrationen av ämnen åt vänster, i detta fall (N02)^2/N2O4

Bra, jag tycker du ska skriva (NO2)^2 / (N2O4)^1 men visst, kanske en petitess. Du ska dividera den resulterande koncentrationen med den initiala koncentrationen, vilket du skrev. Du vet i nuläget ingen koncentration mer än att den initiala substansmängden är 0.1 mol. Vad gör du?

Vad som är positivt är att du har fakta som säger att jämvikt ställt in sig vid ett visst tryck, men de avslöjar inte koncentrationen. Den räknar du ju ut via pV = nRT. Jag gav dig temperatur i Kelvin. R är gaskonstanten och är 8,3145.
Senast redigerad av Qemistry 2013-11-27 kl. 18:14.
2013-11-27, 18:30
Medlem
Hur ska jag räkna ut koncentrationen? menar du att jag först räknar ut volymen vid jämvikt eller substansmängden vid jämvikt. Jag vet att Volymen är 3.7dm^3 men kommer volymen att ändras när jämvikt ställt in sig?

Om vi beräknar n= pV/rT
n= (102kPa*0,0037m^3)/(8,31*323)
N=0,140
och som du nämnde är initiala substansmängden 0,1

Förstår inte helt riktigt hur jag ska få ut koncentrationen...

Jag har vid vanliga tillfällen tänkt att substansmängden minskar med X och på andra sidan plus X men det verkar inte vara rätt metod just för denna frågan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in