2013-02-06, 18:26
Medlem
Spinnakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantazodiac
Med den kan jag väl göra ett diagram och ta fram k-värdet? Eller hur ska man ta sig fram då? Det där är alla information jag fått.

Hade du haft hastighetskonstanten, så hade du kunnat plotta en rät linje enligt uttrycket:
ln(k) = (-E/R)(1/T) + ln(A) där (-E/R) är k-värdet alltså lutningen för den räta linjen.
2013-02-06, 20:16
Medlem
yulbrynners avatar
Hur många elektroner har en vattenmolekyl?

För det är ju en syreatom och två väteatomer. De har en proton och neutron. Runt allt det här kretsar elktroner. Runt hela molekylen eller bara runt varje atom?

Jag förstår inte det här så bra
2013-02-06, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yulbrynner
Hur många elektroner har en vattenmolekyl?

För det är ju en syreatom och två väteatomer. De har en proton och neutron. Runt allt det här kretsar elktroner. Runt hela molekylen eller bara runt varje atom?

Jag förstår inte det här så bra

Syreatomen tar med sig åtta elektroner medan vätena tar med sig en var, alltså tio totalt. Exakt hur elektronerna kretsar är hemskt kluddigt, men förenklat så kan man säga att oktettregeln gäller(syret vill alltså ha åtta elektroner i sitt yttersta skal, vätet nöjer sig dock med två). Syret tar ju med sig åtta elektroner, två av dessa ligger i ett inre skal och spelar ingen större roll för i bindningarna. Ytterst finns då sex elektroner och den strävar efter att kunna ha tillgång till två till, dessa kan vätet bistå med, varje väte vill dock ha tillgång till en av syrets elektroner den också. Detta problem kan lösas om de delar med sig av en elektron var, och låter dessa "kretsa" mellan dem.

Kanske en lite kass förklaring, sorry i så fall, o säg gärna till om du vill ha en mer utförlig också.
2013-02-07, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scump
http://lmgtfy.com/?q=utvinning+och+raffinering+av+r%C3%A5olja
Jo jag har googlat, men det är mycket svårt att hitta bra länkar med bra källor. Alla sidor är ju inte trovärdiga heller.
På många sidor som säger att dom handlar om samma sak har helt olika innehåll.
2013-02-07, 14:04
Medlem
w8s avatar
Jag läser kemi 2 och är tyvärr kass på kemi. Nu är det i alla fall tänkt att vi ska planera en labb där vi ska kolla upp olika faktorer som påverkar reaktionshastigheten mellan kalciumkarbonat och saltsyra.

Jag har förstått att jag på något sätt måste samla upp koldioxiden som bildas och mäta dess volym med jämna mellanrum för att kunna göra en graf eller liknande sedan.. Hur gör jag detta?

Jag har sett bilder i boken där man har placerat ämnet under en tratt och placerat ett provrör ovanpå för att kunna samla upp gas i provröret (som måste vara fyllt med vatten?) men jag förstår inte alls principen bakom eller om det överhvudtaget fungerar på ett experiment som detta.

Tacksam om någon kan bidra med en ledtråd, har försökt klura på detta hur länge som helst men som sagt, är helkass på detta ämne.
2013-02-07, 16:12
Medlem
Ta reda på hur rubrikerna-kapitlen i en konventionell uppsats är uppspaltad. Din projektrapport presenterar du på samma sätt med vissa modifikationer eftersom det är en projektrapport. Detta tror jag hjälper dig vidare.
2013-02-08, 16:16
Medlem
Hur skriver man om ingen reaktion sker?

Frågan kanske är ställd förut och jag är kanske en usel googlare men om man ska skriva en reaktionsformel och ingen reaktion sker hur skriver man det?

NaCl + BaCl2 --> ?

Det borde väl finnas något snyggt tecken som markerar detta eller skriver man bara att produkten är likadan?

Tack!
2013-02-09, 01:27
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mösch
Hur skriver man om ingen reaktion sker?

Frågan kanske är ställd förut och jag är kanske en usel googlare men om man ska skriva en reaktionsformel och ingen reaktion sker hur skriver man det?

NaCl + BaCl2 --> ?

Det borde väl finnas något snyggt tecken som markerar detta eller skriver man bara att produkten är likadan?

Tack!

Ett / över pilen bara.

I torrcellsbatteriet har vi ju NH4Cl som elektrolyt. Men på vilket sätt förbättrar det prestandan?

Letat på google och haft mig men hittar inget känns det som. Snälla, nån som vet?!
Senast redigerad av pyro860 2013-02-09 kl. 01:46.
2013-02-09, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av w8
Jag läser kemi 2 och är tyvärr kass på kemi. Nu är det i alla fall tänkt att vi ska planera en labb där vi ska kolla upp olika faktorer som påverkar reaktionshastigheten mellan kalciumkarbonat och saltsyra.

Jag har förstått att jag på något sätt måste samla upp koldioxiden som bildas och mäta dess volym med jämna mellanrum för att kunna göra en graf eller liknande sedan.. Hur gör jag detta?

Jag har sett bilder i boken där man har placerat ämnet under en tratt och placerat ett provrör ovanpå för att kunna samla upp gas i provröret (som måste vara fyllt med vatten?) men jag förstår inte alls principen bakom eller om det överhvudtaget fungerar på ett experiment som detta.

Tacksam om någon kan bidra med en ledtråd, har försökt klura på detta hur länge som helst men som sagt, är helkass på detta ämne.

Inte kass, bara ovan. O hm, är inte 100, men kan vara så att du får koldioxiden att bli till kolsyra som du sedan kan räkna ut pH värdet på och sedan räkna ut koncentrationen.

Sedan så kan det även fungera, även om det är ett väldigt klumpigt sätt, att ha ett U-rör där ena sidan står fritt ute i atmosfärstryck, medan den andra är sluten och fångar upp koldioxiden. Sedan så mäter du hur mycket vattennivån höjs på atmosfärssidan --> du får mängden koldioxid som bildats.

Det finns antagligen många mycket smidigare metoder, är dock ingen labbnisse jag heller.
2013-02-10, 13:53
Medlem
3 ml av en saltsyralösning med pH 2 blandas med 3 ml av en saltsyralösning med pOH 12. vad är pH i lösningen som bildas?

Kan ni vara snäll att förklara hur ni går till väga för att räkna ut uppgiften?

Tack i förhand!
2013-02-10, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabdi
3 ml av en saltsyralösning med pH 2 blandas med 3 ml av en saltsyralösning med pOH 12. vad är pH i lösningen som bildas?

Kan ni vara snäll att förklara hur ni går till väga för att räkna ut uppgiften?

Tack i förhand!
Det är bara att mäta temperaturen på de båda, ta detta gånger 2.14^10-3 och sedan gånger 6. Sen har du ditt svar!
2013-02-10, 15:43
Medlem
Någon som vet hur jag skall lösa denna fråga?

Citat:
Vid en viss våg- och kyvettlängd är absorbansen 0,419 för en 0,150 M lösning av natriumpikrat (Pik-) i 1 M natriumkloridlösning. För 0,150 M pikrinsyra (HPik) i rent vatten är däremot absorbansen 0,334 vid samma våg- och kyvettlängd. Endast en pikratjon absorberar ljus vid den aktuella våglängden. Beräkna Ka för pikrinsyra.

Ka är alltså jämviktskonstanten men jag kan inte begripa hur jag skall gå tillväga. help plz?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in