2014-04-03, 18:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Beden
Jobbar lite med organiskt Kemi och har kört fast. Tyvärr har jag inte boken med mig just nu, och därför är frågorna lite omgjorda av mig som ni kommer att märka, men jag hoppas ni förstår det ändå.

Jag har svarat på de flesta av dem, men jag vill veta om det är korrekta svar. På de jag inte har svarat på, hoppas jag ni kan hjälpa mig med.

Vad är det som sker när det bildas en kolkedja som ökar med antalet kol? Dvs hur är det relaterat till kokpunkten och vad för sorts bindning sker?

Svar: Ökat kolatomer i kedjan ger ökad kokpunkt. Dvs. Ju mer kolatomer i kedjan, desto starkare blir bindningen. Den sorts intermolekylära bindingarna som spelar roll här är van der waals binding.

Vilken Alkohol tillhör butanol?

Svar: Primäralkohol

Vilken alkohol tillhör propanol?

Svar: Sekundär alkohol

Vad är den rationella nämnet för iso-butan?

Svar: ??????

Varför är t.ex. Pentanol mindre lösligt an butanol ?

Svar: På grund av ökande antal OH- molekyler. Desto mer av dem, desto mindre lösligt blir det.
Vätebindningar spelar också roll.

Vad är det rationella namnet för Eter?

Svar: ????

Vad är det almänna namnet för eter?

Svar: ???

Varför är Etan gasformigt vid rumstemperatur, men etanol är vätskeformigt?

Svar: För att det är lika många antal kolatomer.

Trivialnamnet för HCOOH

Svar: ??????

Rationellt namn för Myrsyra?

Svar: ????

Skulle någon kunnig inom kemi kunna förklara detta för mig?
2014-04-04, 11:18
Medlem
Zzyzx Roads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Röbbesnöbbe
Hallå, behöver hjälp med en fråga. Kanske är mer fysik än kemi men ändå. Det ska vara fysikalisk kemi så antar att det räknas.

Såhär lyder den: En villa använder 3,5 kubikmeter olja per år. Beräkna hur mycket värme i joule som erhålles då denna brännes upp vid 100 kPa. Densiteten är 900 kg/m^3 och kan kemiskt skrivas som C16H34. DeltaH0 för oljan är -455 kj/mol och -394 kj/mol för co2 samt -286 kj/mol för h2o.

Jag använder hess lag för denna men mitt svar (162 GJ energi) stämmer inte överrens med alla mina andra polares. Vet inte vad jag gör fel. Dessutom kommer jag inte på nått sätt att ta hänsyn till trycket på. Kanske kan vara det problemet, men jag vet att man ska använda hess lag iaf.

Väldigt tacksam för svar, detta är en så kallad pluspoängsfråga. Så den som hjälper mig klara den gör även att jag får 1 poäng på min kommande tenta som är om 2 månader
Skulle inte säga att det är fysik, då fysiker aldrig skulle använda mol.

Trycket behöver du inte ta hänsyn till då det är ungefär 1 atm där DeltaH0 är definierat.

Skriv upp allt du har:
Kod:
Olja (A) O2 (B) CO2 (C) H2O (D) 
v_A=3,5 m^3/y
P=100 kPa
rho_A=900 kg/m^3
DeltaH0_A=-455 kJ/mol
DeltaH0_B=0
DeltaH0_C=-394 kJ/mol
DeltaH0_D=-286 kJ/mol
Reaktion:
Kod:
C16H34 + (49/2)O2 -> 16CO2 + 17H2O
Lösning:
Kod:
n_A=m_A/M_A=(v_A*rho_A)/M_A=(3,5*900)/226,44=13,911 kmol/y
Enhetsanalys:
(m^3/y)*(kg/m^3)*(kmol/kg)=kmol/y
Hess lag:
DeltaH_R=(DeltaH0_C+DeltaH0_D)-(DeltaH0_A+DeltaH0_B)
DeltaH_R=16*(-394)+17*(-286)-0+455=-10711 kJ/(mol A)
Energi från oljan:
Kod:
Q=-10711*13,911*1000=149 GJ/y
Q=149*10^9/(365,25*24*3600)=4,7 kW
2014-04-06, 10:07
Medlem
Har problem med en uppgift där man först ska beräkna entalpiförändringen då 50g ammoniumnitrat löses i vatten och sedan avgöra vad sluttemperaturen blir i 0.20 liter 25 gradigt vatten. Värden för deltaHf för NO3- och NH4NO3 får jag givna som -207kJ/mol respektive -366 kJ/mol.

Skriver upp reaktionsformeln som 2H2O + NH4NO3 --> 3H+ + NO3- + NH3+ + H2O vilket väl bör vara rätt. Är det nu meningen att jag ska slå upp NH3+ i en tabell för att kunna räkna ut entalpiförändringen?

Om jag nu har entalpiförändringen, delta H, antar jag att jag ska använda mig av sambanden deltaH = deltaU+ PdeltaV, PdeltaV=nRdeltaT samt ytterliggare ett som jag inte vet för att kunna bestämma deltaU?
2014-04-06, 14:18
Medlem
lluBdeRs avatar
hejsan,

"hur skiljer sig metallatomer i fast fas från metallatomer i gasfas"?

rörelseenergin som håller ihop bindningarna? gasfas har mer rörelse mellan partiklarna så bindningarna klarar inte av att hålla ihop ämnet? i fast fas är bindningarna starkare pga lägre rörelseenergi? Eller tror ni läraren är ute efter något annat?
2014-04-06, 14:33
Medlem
Zzyzx Roads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundeman
Har problem med en uppgift där man först ska beräkna entalpiförändringen då 50g ammoniumnitrat löses i vatten och sedan avgöra vad sluttemperaturen blir i 0.20 liter 25 gradigt vatten. Värden för deltaHf för NO3- och NH4NO3 får jag givna som -207kJ/mol respektive -366 kJ/mol.

Skriver upp reaktionsformeln som 2H2O + NH4NO3 --> 3H+ + NO3- + NH3+ + H2O vilket väl bör vara rätt. Är det nu meningen att jag ska slå upp NH3+ i en tabell för att kunna räkna ut entalpiförändringen?

Om jag nu har entalpiförändringen, delta H, antar jag att jag ska använda mig av sambanden deltaH = deltaU+ PdeltaV, PdeltaV=nRdeltaT samt ytterliggare ett som jag inte vet för att kunna bestämma deltaU?
Använda C_p för vatten istället, som kan antas vara cirka 4,2 kJ/(kg*K). Anta att all värme tas från vatten (endotermisk reaktion), då får du en ekvation du kan lösa.
2014-04-06, 15:21
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zzyzx Road
Använda C_p för vatten istället, som kan antas vara cirka 4,2 kJ/(kg*K). Anta att all värme tas från vatten (endotermisk reaktion), då får du en ekvation du kan lösa.
Tackar!
2014-04-06, 18:46
Medlem
lluBdeRs avatar
Finns det någon kunnig inom kemi som kan hjälpa mig klara kemi 1+2 mot ekonomisk kompensation?
Vetefan riktigt vad jag tänkt mig, men sitter just nu och läser kemi 1 och visst, jag grejar det men det är så boring. Känner även en viss tidspress. Skulle typ vilja ha en privatlärare som var riktigt bra och kunde lära mig allt relativt smärtfritt.
Läser distans på komvux, hade klassrum innan men det sket sig då läraren knappt kunde svenska.

Någon som vet vad som händer om man failar provet? Får man ig i kursen eller får man komplettera så man ialf kan få ett "g"?
2014-04-06, 19:37
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Tackar!
Satt alltså på en liknande uppgift.
2014-04-07, 18:29
Medlem
weedfields avatar
Hej. Kort och gott, vad händer när man blandar t-sprit med vatten? Löses det upp i vattnet eller blir det som en hinna ovanpå vattnet? Håller på med en labb och har inte tillgång till t-sprit nu tack
2014-04-07, 19:35
Medlem
MendelejevPSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weedfield
Hej. Kort och gott, vad händer när man blandar t-sprit med vatten? Löses det upp i vattnet eller blir det som en hinna ovanpå vattnet? Håller på med en labb och har inte tillgång till t-sprit nu tack

Sprit är väl inte polärt så det blandas ju i såna fall inte utan lägger sig på varandra (den med högst densitet underst)

EDIT: I guess
2014-04-07, 22:43
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MendelejevPS
Sprit är väl inte polärt så det blandas ju i såna fall inte utan lägger sig på varandra (den med högst densitet underst)

EDIT: I guess

Etanol är ganska så polärt och fullt blandbart med vatten.
2014-04-08, 12:07
Medlem
lluBdeRs avatar
Någon som kan förklara för mig hur man ska rita ut och namnge hexans isomerer? Jag har hittat att hexan= c6h14
De vill alltså ha dessa kolväteatomerna strukturerade på olika sätt? Är en isomer samma sak som en molekyl? alltså en variant av ämnet?
Har även hittat "svaren" på hur jag ska rita upp och namnge isomererna, finns tex på wikipedia, men jag vill ju förstå själva fråga, vad en isomer är, hur jag räknar fram de olika varianterna osv, vore evigt tacksamm för lite hjälp.
Kan tilläggas att jag tycker kemin var bökigare än väntat

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in