Citat:
Jobbar lite med organiskt Kemi och har kört fast. Tyvärr har jag inte boken med mig just nu, och därför är frågorna lite omgjorda av mig som ni kommer att märka, men jag hoppas ni förstår det ändå.
Jag har svarat på de flesta av dem, men jag vill veta om det är korrekta svar. På de jag inte har svarat på, hoppas jag ni kan hjälpa mig med.
Vad är det som sker när det bildas en kolkedja som ökar med antalet kol? Dvs hur är det relaterat till kokpunkten och vad för sorts bindning sker?
Svar: Ökat kolatomer i kedjan ger ökad kokpunkt. Dvs. Ju mer kolatomer i kedjan, desto starkare blir bindningen. Den sorts intermolekylära bindingarna som spelar roll här är van der waals binding.
Vilken Alkohol tillhör butanol?
Svar: Primäralkohol
Vilken alkohol tillhör propanol?
Svar: Sekundär alkohol
Vad är den rationella nämnet för iso-butan?
Svar: ??????
Varför är t.ex. Pentanol mindre lösligt an butanol ?
Svar: På grund av ökande antal OH- molekyler. Desto mer av dem, desto mindre lösligt blir det.
Vätebindningar spelar också roll.
Vad är det rationella namnet för Eter?
Svar: ????
Vad är det almänna namnet för eter?
Svar: ???
Varför är Etan gasformigt vid rumstemperatur, men etanol är vätskeformigt?
Svar: För att det är lika många antal kolatomer.
Trivialnamnet för HCOOH
Rationellt namn för Myrsyra?
Jag har svarat på de flesta av dem, men jag vill veta om det är korrekta svar. På de jag inte har svarat på, hoppas jag ni kan hjälpa mig med.
Vad är det som sker när det bildas en kolkedja som ökar med antalet kol? Dvs hur är det relaterat till kokpunkten och vad för sorts bindning sker?
Svar: Ökat kolatomer i kedjan ger ökad kokpunkt. Dvs. Ju mer kolatomer i kedjan, desto starkare blir bindningen. Den sorts intermolekylära bindingarna som spelar roll här är van der waals binding.
Vilken Alkohol tillhör butanol?
Svar: Primäralkohol
Vilken alkohol tillhör propanol?
Svar: Sekundär alkohol
Vad är den rationella nämnet för iso-butan?
Varför är t.ex. Pentanol mindre lösligt an butanol ?
Svar: På grund av ökande antal OH- molekyler. Desto mer av dem, desto mindre lösligt blir det.
Vätebindningar spelar också roll.
Vad är det rationella namnet för Eter?
Vad är det almänna namnet för eter?
Svar: ???
Varför är Etan gasformigt vid rumstemperatur, men etanol är vätskeformigt?
Svar: För att det är lika många antal kolatomer.
Trivialnamnet för HCOOH
Rationellt namn för Myrsyra?
Skulle någon kunnig inom kemi kunna förklara detta för mig?