2012-12-10, 19:08
Medlem
Henczs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hencz
Hej!
Är kolmonoxid farligt för miljön och i så fall, på vilka sätt?

Det var inget!
Uppenbarligen inte: http://www.malmo.se/Medborgare/Miljo--hallbarhet/Miljolaget-i-Malmo/Luft/Luftfororeningar-/Kolmonoxid.html
2012-12-10, 20:17
Medlem
Hej! Skulle någon kunna förklara lite grundläggande information om jordvärme, bergvärme, vattenvärme och luftvärme? Gärna för och nackdelar med. Och vad är likheterna mellan dessa om det finns några?

Har precis börjat med lite forskning om dessa och kan inget om de så kan vara bra att lära sig lite grundinfo om de!
2012-12-10, 21:06
Medlem
Hej, har två frågor:

Vilken ester bildas om man blandar 2-metylpropanol med Myrsyra och sedan tillsätter saltsyra? Jag har funderat ett tag men inte kommit fram till något vettigt tyvärr...

Sedan om man blandar 3-metylbutanol med ättiksyra och sedan tillsätter saltsyra, vilken ester kommer bildas?
2012-12-10, 22:24
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shabbymannen
Nu är det så att jag har en uppföljningsfråga - hur fungerar det när man löser upp pvc, i t.ex THF? Jag vet faktiskt inte hur polymertrådarn hänger samman om de inte är korslänkade, om de är bundna via intermolekylära krafter eller bara mestadels intrasslade. Jag ingen expert på polymerer eller så. Orsaken till att jag undrar är att om det finns den minsta grad av depolymerisering så blir jag lite orolig, vinykloridmonomer är helt sjukt giftig, HELT SJUKT GIFTIG, och inte något man vill komma i kontakt med alls.

Jag ska kolla upp det här mer noggrant imorgon men rent generellt löser polymerer upp sig på ett ganska speciellt sätt. Först och främst måste lösningsmedlet kunna väta polymeren. Kan det det händer följande:
1. Lösningsmedlet diffunderar in i polymeren.
2. Polymeren sväller, något som kan ta väldigt lång tid beroende på kombination av polymer och lösningsmedel. Än så länge håller polymerkedjorna fortfarande ihop, antingen pga cross-linking eller mer vanligt endast pga ihoptrassling, tänk spaghetti i en kastrull. Diffusionen sker på lite olika sätt beroende på polymertyp, temperatur osv. men det viktiga är att den sker.
3. När polymeren är mättad och har svällt så mycket den kan börjar enstaka polymerkedjor trassla sig loss och diffunderar ut i lösningen. Till slut har man bara en lösning bestående av enskilda polymerkedjor kvar.

Så som jag har förstått det (och kommer ihåg just nu) håller sig polymerkedjorna hela. Det sker alltså inga brytningar av bindningar i kedjorna. Men som sagt, jag återkommer imorgon när jag kollat upp det här lite bättre.

Så farligt giftigt är inte vinylklorid ändå... Visst det är ju inte nyttigt men det är inte heller så att man dör av några enstaka molekyler. LD50 ligger på ca 500 mg/kg.
2012-12-11, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Jag ska kolla upp det här mer noggrant imorgon men...

Tack Forzo för ett bra svar! Tack! Jag är nöjd, men du får gärna komma tillbaka om du har något att tillägga eller korrigera.

Jag hade för mig att det var skadligt för levern, och wikipedia säger följande (det läskigaste):

"P. L. Viola, a European researcher working for the European vinyl chloride industry, indicated, “every monomer used in V.C. manufacture is hazardous....various changes were found in bone and liver. Particularly, much more attention should be drawn to liver changes. The findings in rats at the concentration of 4 to 10 ppm are shown in pictures.” In light of the finding of liver damage in rats from just 4-10 ppm of vinyl chloride exposure..."
"In 1970, Viola, reported that test animals exposed to 30,000 ppm of vinyl chloride developed cancerous tumors."
"In 1972, Maltoni, another Italian researcher for the European vinyl chloride industry, found liver tumors (including angiosarcoma) from vinyl chloride exposures as low as 250 ppm for four hours a day. In the late 1960s, the cancers that all of these studies warned of finally manifested themselves in workers."
"According to the United States Environmental Protection Agency (EPA), "vinyl chloride emissions from polyvinyl chloride (PVC), ethylene dichloride (EDC), and vinyl chloride monomer (VCM) plants cause or contribute to air pollution that may reasonably be anticipated to result in an increase in mortality or an increase in serious irreversible, or incapacitating reversible illness. Vinyl chloride is a known human carcinogen that causes a rare cancer of the liver.""

Man kanske inte dör snabbt, men jag blir ändå rädd på riktigt, och skulle aldrig vilja vara inärheten av en bägare med vinylkloridmonomerosande (wooo slå det i alfapet) lösning. Så det vore nog bra om du kunde dubbelkolla det där

Och för att rätta mig själv så heter "cross-linked" tydligen "tvärbunden" (mycket rimlig term) på svenska i kemisammanhang och inte "korslänkad" (som är direktöversättningen som används i många andra sammanhang).
2012-12-11, 02:11
Medlem
EdgeofEndings avatar
1. Ämnena NaOH & HN3 ger båda basisk lösning, men reaktionen uppkommer på olika sätt
a) beskriv varför NaOH & HN3 reagerar basiskt.
Och en bonusfråga är vad som menas med att en lösning reagerar basiskt

2. Vilket samband råder mellan H3O+ & OH- i
a) sur lösning
b) neutral lösning
c) basisk lösning
2012-12-11, 08:57
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hencz
Hej!
Är kolmonoxid farligt för miljön och i så fall, på vilka sätt?

EDIT:
Det var inget.. Läste kvävemonoxid.. Wops
Senast redigerad av pyro860 2012-12-11 kl. 09:00.
2012-12-11, 10:31
Medlem
Fråga:
Någon som vet vad jag gjort för fel?

Du ska tillverka 2,00 dm3 av en lösning av silvernitrat med koncentrationen 0,100 M (molar). Hur mycket fast silvernitrat, Ag NO3 ska du väga upp? Berätta hur du ska gå vidare med att tillverka din lösning så att den får en exakt koncentration.

Svar:
3. 2,00dm^3 0,100M(molar,g/mol) =koncertration
Svar: m=M*n M= 1000ml n= mol/dm3 m= silvernitrat
m=2.00dm^3 / 0.100g/mol
m= [200gNO3 ]

(SVAR: 34g)
2012-12-11, 10:34
Medlem
keim

Fråga:
Någon som vet vad jag gjort för fel?

Du ska tillverka 2,00 dm3 av en lösning av silvernitrat med koncentrationen 0,100 M (molar). Hur mycket fast silvernitrat, Ag NO3 ska du väga upp? Berätta hur du ska gå vidare med att tillverka din lösning så att den får en exakt koncentration.

Svar:
3. 2,00dm^3 0,100M(molar,g/mol) =koncertration
Svar: m=M*n M= 1000ml n= mol/dm3 m= silvernitrat
m=2.00dm^3 / 0.100g/mol
m= [200gNO3 ]

(SVAR: 34g)
2012-12-11, 10:36
Medlem
kemi, behöver hjälp

Balansera reaktionsformeln:

Cu + NO3- + H+ → Cu2++ NO + H2O

Mitt svar var(men de fel):
6 Cu + NO3- + 4 H+ = 3 Cu2+ + NO + 2 H2O
2012-12-11, 10:38
Medlem
kemi, help

Svavel och koppar reagerar enligt reaktionsformeln

2Cu + S → Cu2S

Man blandar 2,00 g av vardera ämnet.

Hur stor substansmängd finns det av de båda ämnena?
Vilket ämne finns i överskott? Visa hur du tänker!
Hur många gram dikopparsulfid kan teoretiskt bildas?

Svar: n=m/M

n=2g/(63,5g/mol) = n= 0,03149606299 för koppar

n=2g/(32,1g/mol) = n = 0,6230529595 för svavel

b)Svavlet finns i överskott.
c)Svar: n=m/M ----> 0,6230529595= m/(95,6g/mol)=59,56386293g dikopparsulfat
Vid rostning (snabb upphettning utan vätska) av svavelkis FeS2 sker reaktionen enligt formeln

* svaret är 2.5g, vad har jag gjort för fel?
2012-12-11, 10:40
Medlem
kemi, behöver hjälp med fråga C

Fråga: Vid rostning (snabb upphettning utan vätska) av svavelkis FeS2 sker reaktionen enligt formeln

_____FeS2 (s) + ____ O2 (g) → ____ Fe2O3 (s) + _____ SO2 (g)

a) Vad anger bokstäverna som står i parentesen efter ämnet?
b) Balansera reaktionsformeln.
c) Hur många ton svaveldioxid kan teoretiskt erhållas ur 40 ton svavelkis?

=40*10^6 gram, M=480g/mol.
n=m/M = 83333 mol.
M för svaveldioxid= 512,8g/mol.
n=m/M = 83333= m/(512,8g/mol) ---> 83333*512,8 =42,7 ton
n1=m1/M1 (för FeS2)
n2=m2/M2=2*n1 (för SO2)
Svar: så svaret är 42,7 ton svaveldioxid kan teoretiskt erhållas ur 40 ton svavelkis.

(SVAR: FEL BERÄKNING MEN RÄTT SVAR!)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in