2013-01-09, 18:33
Medlem
SidTheKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acerblazerlol
det måste gå jämt ut på höger och vänster sida om pilen
om du kollar på grundformeln så ser du att du måste börja med 2 kol och 6 väte på vänster sida, sen får du efter det balansera formeln, det måste sen läggas till 3 O2 på vänster sida för att det ska kunna bli jämt i jämförelse med höger sida.
edit: tror jag, min gymnasiekemi är en aning rostig

Använder man sig av syret i OH gruppen? Räknas den som en O2?
2013-01-09, 18:40
Medlem
GalFisks avatar
Syret i OH-gruppen räknas som en O, eller en halv O2. Detta eftersom denna syreatomen inte försvinner nånstans, utan blir en del av en CO2- eller H2O-molekyl efter reaktionen. Resten av platserna får fyllas genom att plocka O2 från luften.
2013-01-09, 18:41
Medlem
apflickans avatar
C2H5OH + O2 -> CO2 + H2O

I vänsterled finns 2 kolatomer, i högerled finns en kolatom. Alltså måste man öka med en kolatom i högerled för att det ska gå jämnt ut. Detsamma gäller med de andra atomerna.

C2H5OH + O2 -> 2CO2 + H2O (kol)

C2H5OH + O2 -> 2CO2 + 3H2O (väte)

C2H5OH + 3O2 -> 2CO2 + 3H2O (syre)

Resultatet blir alltså.

C2H5OH + 3O2 -> 2CO2 + 3H2O
Senast redigerad av apflickan 2013-01-09 kl. 18:53.
2013-01-09, 18:48
Medlem
SidTheKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Syret i OH-gruppen räknas som en O, eller en halv O2. Detta eftersom denna syreatomen inte försvinner nånstans, utan blir en del av en CO2- eller H2O-molekyl efter reaktionen. Resten av platserna får fyllas genom att plocka O2 från luften.

Citat:
Ursprungligen postat av apflickan
C2H5OH + O2 -> CO2 + H2O

I vänsterled finns 2 kolatomer, i högerled finns en kolatom. Alltså måste man öka med en kolatom i högerled för att det ska gå jämnt ut. Detsamma gäller med de andra atomerna.

C2H5OH + O2 -> 2CO2 + H2O (kol)

C2H5OH + O2 -> 2CO2 + 3H2O (väte)

C2H5OH + 3O2 -> 2CO2 + 3H2O (syre)

Resultatet blir alltså.

C2H5OH + 3O2 -> 2CO2 + 3H2O

Jag är ledsen men det med syret/syrgasen går tyvärr inte ihop för mig i mina ögon..

Jag vet, jag är dum som få..
2013-01-09, 18:50
Medlem
SidTheKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk

Men jag behöver väl fyra st O för att få 2CO2? Och det finns totalt enligt facit 7 st O. Går de sista 3 till 3H2O då?
Senast redigerad av SidTheKid 2013-01-09 kl. 18:52.
2013-01-09, 18:56
Medlem
apflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SidTheKid
Men jag behöver väl fyra st O för att få 2CO2? Och det finns totalt enligt facit 7 st O. Går de sista 3 till 3H2O då?

Precis, fyra för 2CO2 och tre för 3H2O.
2013-01-09, 18:56
Medlem
SidTheKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apflickan
Precis, fyra för 2CO2 och tre för 3H2O.

Tack som fasen allihopa! Jag tror jag har greppat skiten hyfsat nu. Tack återigen!! Lite off topic nu men denna låten är dedikerad till er, mina hjältar! http://www.youtube.com/watch?v=GkoA8k7Ga0I

2013-01-09, 18:57
Medlem
SidTheKids avatar
Citat:
Tack som fasen allihopa! Jag tror jag har greppat skiten hyfsat nu. Tack återigen!! Lite off topic nu men denna låten är dedikerad till er, mina hjältar! http://www.youtube.com/watch?v=GkoA8k7Ga0I

PS. Lyssna på refrängen för att förstå, ni är en av dem..
2013-01-09, 18:58
Medlem
Citat:
Jag är ledsen men det med syret/syrgasen går tyvärr inte ihop för mig i mina ögon..

Jag vet, jag är dum som få..

2an i H2O ska vara nedsänkt, den har ej med syret att göra. H2O är två H och ett O. 3H2O = 3 O

2CO2 = 4 O

Alltså sju O på båda sidorna.

För övrigt bör såna här ämnen tas i tråden om skoluppgifter. Blir så många småtrådar annars. Tänk på det nästa gång
2013-01-10, 16:40
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatin
http://imgur.com/6s1Sn

Hur blir det där 2-metylpropansyra?

Propan antyder ju att det bara är tre kolatomer?

Rätt namn borde väl isåfall vara 2-metylpentansyra?

Ja, inte är det propa där inte.
2013-01-13, 17:03
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
En fråga om H-NMR av mentol:

Referensbild: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Menthol_Proton_Spectrum.jpg

Vad innebär det att man har d,g,h samt d`, g`,h` i protonspektret? Det har säkert att göra med att d, g, h är kirala centra, men kommer både dgh och d`,g`,h` att dyka upp i ett vanligt H-NMR spektrum av mentol, oberoende av vilken isomer vi har? Jag har för tillfället inte tillgång till lämplig litteratur och det är länge sen jag gick en kurs i NMR.
2013-01-14, 14:15
Medlem
Fe(II)klorid

Hej jag och 2 polare håller på med ett projektarbete där vi ska framställa ferrofluid.
Vi har kommit så långt att vi bestämt oss för ett recept vi ska köra på.
Problemet är att man ska använda sig av Fe(II)chloride och de är väldigt dyrt att köpa
Så vi ha bestämt oss för att tillverka fett ämna.

De gör man genom reaktionen Fe + HCl --> FeCL2 +H2

Först hade vi problem med att järnet oxiderades istället för att reagera med saltvatten men de löste vi med en ventil som ändats släpper ut luft. I detta stadium så brydde vi oss inte om substansmängden FeCl2 i den lösning vi producerat.

Men nu efter jullovet ska vi börja göra en slutprodukt men vi har stött på ett problem.
Vi vill ha järn(II)klorid med koncentrationen 0,75.
Men när vi försöker göra detta löser sig inte järnullen ordentligt i saltsyran. Det blir bara en brun grön rostig lösning.

Någon som kan tänka sig hjälpa oss? Om du har riktigt bra kompetens inom de här området vill vi också gärna prata mer med dig. Vi behöver en handledare som kan kemi har bara blivit tilldelad 2 fysiklärare av någon konstig annledning.

Tack på förhand för svaren som kommer hjälpa oss och om du undrar något mera så ställ bara så mycke frågor ni vill. De hjälper oss bara att nå MVG genom
Att ställa oss själva samma frågor. Dagen betygskriterier.....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in