2012-03-06, 18:42
Medlem
Hej igen! Tackar så hjärtligt för den senaste hjälpen, men har nu fastnat på nästa inlämning (om någon skulle undra varför jag skriver så mycket i den här tråden, beror det på att jag måste göra denna 10veckors kurs på max 3veckor).

Dessa uppgifter skulle jag behöva hjälp med. Om någon vänlig själ skulle vilja bistå.

1. Beräkna värmeomsättningen vid reaktionen
N₂(g) + 3H₂(g) -> 2NH₃(g)
Är reaktionen exoterm eller endoterm?

2. Bildningen av kväveoxid, NO, ur syrgas och kvävgas är en endoterm reaktion. 90,2 kJ omsätts per mol NO. Skriv reaktionsformel. Använd tabell 9:2 för att beräkna bindningsenergin per mol NO.

3. Man spolar en konstfrusen isbana, 20 m gånger 40 m, så att banan täcks av ett 10 mm tjockt lager vatten.

a) Beräkna det värme som måste bortföras för att vattnet ska frysa till is. Vattnets smältentalpi är 6,0 kJ/mol.

b) Värmet bortförs genom att ”Freon 12” (CCl₂F₂) förångas. Beräkna massan av det freon som måste förgasas. Ångbildningsvärmet för denna freon är 18,8 kJ/mol.

Tack på förhand! )
2012-03-06, 18:57
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afakekbur
Hej igen! Tackar så hjärtligt för den senaste hjälpen, men har nu fastnat på nästa inlämning (om någon skulle undra varför jag skriver så mycket i den här tråden, beror det på att jag måste göra denna 10veckors kurs på max 3veckor).

Dessa uppgifter skulle jag behöva hjälp med. Om någon vänlig själ skulle vilja bistå.

1. Beräkna värmeomsättningen vid reaktionen
N₂(g) + 3H₂(g) -> 2NH₃(g)
Är reaktionen exoterm eller endoterm?

2. Bildningen av kväveoxid, NO, ur syrgas och kvävgas är en endoterm reaktion. 90,2 kJ omsätts per mol NO. Skriv reaktionsformel. Använd tabell 9:2 för att beräkna bindningsenergin per mol NO.

3. Man spolar en konstfrusen isbana, 20 m gånger 40 m, så att banan täcks av ett 10 mm tjockt lager vatten.

a) Beräkna det värme som måste bortföras för att vattnet ska frysa till is. Vattnets smältentalpi är 6,0 kJ/mol.

b) Värmet bortförs genom att ”Freon 12” (CCl₂F₂) förångas. Beräkna massan av det freon som måste förgasas. Ångbildningsvärmet för denna freon är 18,8 kJ/mol.

Tack på förhand! )

Har du ens försökt?

Fråga 1, använd denna tabell:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bond-dissociation_energy

Samma tabell på fråga 2 samt välbehövlig övning för att skriva enkla reaktionsformler.

Fråga 3 räknar du ut hur många mol vatten du har på isbanan och multiplicerar det med vattnets smältentalpi.
b)
Svaret i A delar du med 18,8 kJ/mol och multiplicerar med molmassan för freon-12.
2012-03-06, 20:03
Medlem
SciOques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defleshed
Sorry att jag har dröjt
http://www.youtube.com/watch?v=vCeAfKCC2ng

Någon snäll själ kan ju transkribera hela den videon och skriva här under

Hej, det där är något så tråkigt som Iodised salt. Man ser förpackningen i videon. Det är nog bara vanligt bordssalt med jod.
2012-03-06, 20:31
Medlem
Kemi A - bestämma pH

När man ska bestämma pH av en lösning ska man ju ta negativa logaritmen av koncentration [H+]

Men om man har en 0,01 mol/dm3 HNO3-lösning

Innebär det att koncentrationen [H+] = 0,01 = 10^-2 och pH = 2?

Och om vi har en 0,01 mol/dm3 NaOH-lösning:

[OH-] = 10^-2 => pOH = 2

pOH + pH = 14 ger pH = 12

Tänker jag rätt?
2012-03-06, 21:22
Medlem
"En person hemföll åt olagligt beteende och gjorde maskros vin av 2 kg maskrosor (vilkas kolhydratinnehåll är försumbart) och 7 kg socker (C12H22O11). Slutprodukten blev 25 liter vin

frågan lyder ;
-Vilken blev % alkohol (etanol) i vinet om man räknar med att all bildad alkohol finns med i slutprodukten?
? Antag att vinets densitet är 1 g/dm3. Visa fullständiga lösningar på beräkningarna med text och korrekta kemiska formler".
2012-03-06, 22:01
Medlem
Barapaleks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambience
Kemi A - bestämma pH

När man ska bestämma pH av en lösning ska man ju ta negativa logaritmen av koncentration [H+]

Men om man har en 0,01 mol/dm3 HNO3-lösning

Innebär det att koncentrationen [H+] = 0,01 = 10^-2 och pH = 2?

Och om vi har en 0,01 mol/dm3 NaOH-lösning:

[OH-] = 10^-2 => pOH = 2

pOH + pH = 14 ger pH = 12

Tänker jag rätt?
Ja du tänker rätt!
2012-03-07, 08:45
Medlem
Barapaleks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthe90
"En person hemföll åt olagligt beteende och gjorde maskros vin av 2 kg maskrosor (vilkas kolhydratinnehåll är försumbart) och 7 kg socker (C12H22O11). Slutprodukten blev 25 liter vin

frågan lyder ;
-Vilken blev % alkohol (etanol) i vinet om man räknar med att all bildad alkohol finns med i slutprodukten?
? Antag att vinets densitet är 1 g/dm3. Visa fullständiga lösningar på beräkningarna med text och korrekta kemiska formler".
Den kemiska formeln för bildning av alkohol från socker och jäst (som finns i maskrosorna?) är (enligt här):

3C12H22O11 = 11C2H5OH + 14CO + 4O2

Börja med att räkna hur många mol socker du har från början:
M=12*12+22*1+11*16=342 g/mol
m=7000 gram
n(socker)=m/M=20,47 mol

Anta nu att allt socker omvandlas till alkohol och enligt den kemiska formeln bildas det 11/3 alkoholmolekyler för varje sockermolekyl som går åt. Räkna ut antal mol alkohol nu:

n(alkohol)=11/3*n(socker)=75 mol
M(alkohol)=2*12+6*1+16=46 g/mol
m(alkohol)=M*n=3450 g

Om du vill ha vikts% alkohol i vinet får du m(alkohol)/m(vin)=3450/25000=13,8 %

Vill du ha volyms% alkohol i vinet får du räkna ut alkoholets volym:

densitet(alkohol)=789 g/dm3
V(alkohol)=m(alkohol)/densitet(alkohol)=4,37 liter

Volyms%=V(alkohol)/V(vin)=4,37/25=17,5 %
2012-03-07, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Har du ens försökt?

Fråga 1, använd denna tabell:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bond-dissociation_energy

Samma tabell på fråga 2 samt välbehövlig övning för att skriva enkla reaktionsformler.

Fråga 3 räknar du ut hur många mol vatten du har på isbanan och multiplicerar det med vattnets smältentalpi.
b)
Svaret i A delar du med 18,8 kJ/mol och multiplicerar med molmassan för freon-12.

Tack för tabellen, men jag vet inte ens vilken formel jag ska använda för att räkna ut värme omsättningen.

3an har jag klarat nu, och ja, jag borde öva på reaktionsformler
2012-03-07, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santander
hmm får kolla boken igen och se om jag fattar bättre.
Formeln pV = nRT gäller både före och efter utvidgningen.
De enda värden som ändras är volymen och temperaturen.
Om temperaturen T ökar så ökar även volymen V, vilket framgår av formeln.

p, n och R har samma värden både före och efter utvidgningen, så du kan bortse från dem och göra uppställningen:

V1 ÷ T1 = V2 ÷ T2

Den andra volymen kan du nu räkna ut genom att lösa ut V2:

V2 = T2 ⋅ (V1 ÷ T1)
2012-03-08, 23:18
Medlem
Akut Hjälp Sökes!!!

Måste besvara på denna fråga snabbt hittar inte ngt på internet kolla igeom allt exakt allt!

vilken typ av reaktion sker vid syntes av ASA?
2012-03-08, 23:19
Medlem
Cowtippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fransse
Måste besvara på denna fråga snabbt hittar inte ngt på internet kolla igeom allt exakt allt!

vilken typ av reaktion sker vid syntes av ASA?

Gör dina egna läxor, latmask!!!
2012-03-08, 23:37
Medlem
Vad menar du med ASA?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in