Har stött på ett par till synes enkla kemifrågor, men som jag ständigt får fel på. Här är länk till samtliga frågor.
http://oi47.tinypic.com/2n0igrd.jpg
Ska redogöra hur jag tänkt på respektive fråga, så kan ni förhoppningsvis se VART jag behöver tänka om.
1.
De efterfrågar substansmängden. Vi har massan respektive molmassan för kaliumkloriden att utnyttja i den fina formeln: n=m/M (20,2/111,0). Efter beräkning får vi 0,18 mol vilket är tydligen fel enligt systemet. Det känns som det är "bara" den ovanstående formeln som krävs för att utföra beräkningen. Dock tror jag det ligger i min brist i kunskap av enhetsomvandlingar som står för felet. 110.9848 är molmassan för CaCl2 där jag har avrundat till 2 värde siffror så att det blir 111,0..
2.
Vi har volym, koncentration respektive molmassa (63.01 g/mol) att använda för att få fram molmassan som efterfrågas. Vi vet sedan tidigare att c = n/V och gör om det till n = c*V istället. Därefter stoppar vi in bara de värden vi har dvs. 10,1 ml*10^-3 * 15 M= 0,15 mol. Vilket även här blir fel? vart ska jag tänka om, tänka rätt?
3.
Ärligt talat blir jag förvirrad när de nämner 0,50 M och sedan 0,080 M. Jag tolkar det som att koncentrationen är 0,50 M i det här fallet. Känns som det är "för lätt" för att beräkningen ska gå ut på endast stoppa in värden i formeln: v=n/c. Hur ska vi tänka här?
4. Vollpipett och pasteuripipett.
5. Vi vill få fram m. Vi har V, c och M. Vi kan då utnyttja formeln n=m/M där vi gör om det till m= M*n. Vi behöver alltså substansmängden för att fortsätta. Vi använder oss då av n=c/V och kör 0,0100/200 och får 5,0 *10-5 som vi sedan stoppar in i den första formeln och får därmed msad5,0 × 10-5)*158,11 = 0,008 g. Detta blev också fel... vart har det gått snett i tänkandet?
Tack på förhand!