2012-04-27, 11:47
Medlem
da faq? jag inte ens citera
2012-04-27, 11:48
Medlem
och inte heller skriva fullständiga meningar vad det verkar
2012-04-27, 13:42
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahudjia
och inte heller skriva fullständiga meningar vad det verkar

Skulle inte vilja generalisera så mycket som att det alltid bildas vatten om det sker i en sur lösning, men det kommer ofta att bildas vatten, du ser ju normalt om du får ett överskott av syre från vänsterledet med, då brukar det vara en befogad och korrekt gissning att man kan lägga till vatten i högerledet.

Ser att jag blandade ihop höger och vänster i förra inlägget, men du förstod bevisligen vad jag menade ändå.
2012-04-28, 12:28
Medlem
MissaJoodens avatar
Hejsan alla flashbackare!
Håller på att göra en labbrapport i Kemi B - reaktionsmekanismer och skulle uppskatta lite hjälp!
Det är 2 försök som gjorts.

Försök 1:
tre provrör med 1kubikcentimeter etanol i var placeras i ett vattenbad som håller 50 grader. I det första provröret tillsätts 2 droppar 1-klorbutan, i det andra 2 droppar 1-brombutan och i det tredje 2 droppar 1-jodbutan. 1 kubikcentimeter silvernitratlösning tillsätts i varje provrör samtidigt. Provrören får stå i vattenbadet i 10 min.
Resultat:
rör 1: litet genomskinligt lager vid toppen efter 3:20 min
rör 2: grumlig efter 2 min, bildas lager på botten/bubblor
rör 3: gulfärgad direkt. Efter 2 min bildades en gul fällning

Försök 2:
tre provrör med 1 kubikcentimeter etanol görs i ordning igen. i rör 1 tilsätts 2 droppar 1-brombutan, rör 2 2-brombutan och rör 3 2-brom-2metylpropen. 1 kubikcentimeter silvernitratlösning tilsätts och provrören får stå 5 min i rumstempratur.
Resultat:
rör 1: lite grumlig efter 2 min, bildas bubblor. Efter 4 min bildas ett skikt på botten
rör 2: efter 1:20 lite vitfärgad. efter 3 min gråvit färg. Efter 5 min skapades lite fällning
rör 3: reagerar direkt. 0:10 - mjölkvit färg. 0:40 svampaktig, korning fällning bildas. Gråvit färg efter 3 min. Fällningen helt stelnad efter 4 min.

ALL HJÄLP MED DETTA UPPSKATTAS!!

Tack på förhand!
2012-04-28, 14:56
Medlem
MissaJoodens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissaJooden
Hejsan alla flashbackare!
Håller på att göra en labbrapport i Kemi B - reaktionsmekanismer och skulle uppskatta lite hjälp!
Det är 2 försök som gjorts.

Försök 1:
tre provrör med 1kubikcentimeter etanol i var placeras i ett vattenbad som håller 50 grader. I det första provröret tillsätts 2 droppar 1-klorbutan, i det andra 2 droppar 1-brombutan och i det tredje 2 droppar 1-jodbutan. 1 kubikcentimeter silvernitratlösning tillsätts i varje provrör samtidigt. Provrören får stå i vattenbadet i 10 min.
Resultat:
rör 1: litet genomskinligt lager vid toppen efter 3:20 min
rör 2: grumlig efter 2 min, bildas lager på botten/bubblor
rör 3: gulfärgad direkt. Efter 2 min bildades en gul fällning

Försök 2:
tre provrör med 1 kubikcentimeter etanol görs i ordning igen. i rör 1 tilsätts 2 droppar 1-brombutan, rör 2 2-brombutan och rör 3 2-brom-2metylpropen. 1 kubikcentimeter silvernitratlösning tilsätts och provrören får stå 5 min i rumstempratur.
Resultat:
rör 1: lite grumlig efter 2 min, bildas bubblor. Efter 4 min bildas ett skikt på botten
rör 2: efter 1:20 lite vitfärgad. efter 3 min gråvit färg. Efter 5 min skapades lite fällning
rör 3: reagerar direkt. 0:10 - mjölkvit färg. 0:40 svampaktig, korning fällning bildas. Gråvit färg efter 3 min. Fällningen helt stelnad efter 4 min.

ALL HJÄLP MED DETTA UPPSKATTAS!!

Tack på förhand!

Ingen där ute som kan detta??
Bara länken till någon hemsida som skulle kunna hjälpa mig vore mycket hjälpsamt!
åter igen, Tack på förhand
2012-04-28, 15:13
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Bara länken till någon hemsida som skulle kunna hjälpa mig vore mycket hjälpsamt!

Börja med att göra ett försök och skriv vad du tror händer samt varför. Är inte jättesugen på att gå igenom precis allt i ett inlägg då det tar för mycket tid samt att det är meningslöst om du redan vet en hel del...
2012-04-28, 15:34
Medlem
dxdps avatar
Citat:

Jo, det finns massor som kan detta. Inte för att låta elak, men det är inget jätteavancerat och jag har gjort exakt denna lab själv för en himla massa år sen och har till och med en labrapport på det liggande på datorn.

Men, vad förstår du inte? Vad är svårigheten? Helt poänglöst att skriva när man inte vet vad svårigheten är.
2012-04-28, 15:37
Medlem
MissaJoodens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Börja med att göra ett försök och skriv vad du tror händer samt varför. Är inte jättesugen på att gå igenom precis allt i ett inlägg då det tar för mycket tid samt att det är meningslöst om du redan vet en hel del...

Vad jag förstår så måste det ha med Sn1 och Sn2 reaktioner att göra och även respektive halogens elektronegativitet (?). 2-brom-2-metylpropen har ju steriska hinder så därför kommer väl denna reaktion att vara Sn1? 2-brombutan kanske också har dessa steriska hinder o isf kommer väl den också vara Sn1? Resten borde vara Sn2-reaktioner. Är jag på rätt spår?
2012-04-28, 16:58
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Vad jag förstår så måste det ha med Sn1 och Sn2 reaktioner att göra och även respektive halogens elektronegativitet (?). 2-brom-2-metylpropen har ju steriska hinder så därför kommer väl denna reaktion att vara Sn1? 2-brombutan kanske också har dessa steriska hinder o isf kommer väl den också vara Sn1? Resten borde vara Sn2-reaktioner. Är jag på rätt spår?

Ja, du kan ju börja med att resonera varför du ser att det sker en reaktion, vad är det som ger utslag (fällning). Sedan kan du ju fortsätta med att förklara varför de olika halogenerna är olika reaktiva.

Försök också att resonera lite kring de olika konfigurationernas relativa reaktivitet. Samt varför är alkener mer reaktiva än alkaner?
2012-04-30, 17:39
Medlem
TheKingOfPops avatar
Propan heter C3H8.

Varför får propyn strukturformeln:

CH3-C≡CH.

Varför bara fem väte? Förstår inte riktigt vad som händer där...
2012-04-30, 18:38
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKingOfPop
Propan heter C3H8.

Varför får propyn strukturformeln:

CH3-C≡CH.

Varför bara fem väte? Förstår inte riktigt vad som händer där...

Ett kolväte som har trippelbindning har ändelsen -yn

Kol kan binda till fyra ämnen samtidigt:

Enkelbindning till klor, väte
Dubbelbindning till syre, svavel
Trippelbindning till kol och kväve.

Kolföreningar som har flera bidningar till samma kol kallas omättade

Etyn C2H2 omättad
Eten C2H4 omättad
Etan C2H6 mättad (kolatomerna känner sig mättade av allt väte )

http://en.wikipedia.org/wiki/Unsaturated_hydrocarbon
Senast redigerad av Askenar 2012-04-30 kl. 18:39. Anledning: Tillägg av länk
2012-05-01, 07:22
Bannlyst
Hej!

Jag har ett ex antal frågor som jag skulle behöva få svar på.

Sker det någon reaktion om man stoppar ett koppar bleck i en Cr3+ lösning?

- Hur ska man tänka här?
En till likadan fråga nedan

Sker det någon reaktion om man stoppar ett krombleck i en Cu2+ lösning?

Skriv reaktionsformel för en av reaktionerna ovan
3C4 2+ + 2Cr --) 3Cu + 2Cr3+

Hur ska jag kunna balansera den formeln? Ser inte hur jag ska göra helt uppriktigt sagt.

Vad är deltaH för reaktionen när 1 mol syrgas bildas från sönderdelning av vatten
Förstår inte hur man ska tänka här.

vi har formeln C3H8 + 5O2 -----) 3CO2 + 4H2O
Beräkna med tabellen bildningsentalpier deltaH för förbränning av 1 mol propan
Hittar inget tabellvärde för denna frågan. Hur ska jag tänka, likaså här..?

Är extremt tacksam för svar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in