2012-12-21, 12:37
Medlem
Hjälp med att justera REDOX reaktion

Jag blir inte riktigt klok på den här uppgiften och hoppas att det finns någon där ute som kan hjälpa mig. Uppgiften är som följer,

Justera följande REDOX reaktion,

ClO3^- + Co^2+ + OH^- --> Co^3+ + Cl^- + H2O

Oxidationsbiten är ju lätt, Co^2+ --> Co^3+ + e-

Reduktionsreaktion får jag dock inte till alls och jag har stirrat mig blind på uppgiften så jag uppskattar all hjälp.

Tack på förhand!
2012-12-21, 13:01
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evelinac
Jag blir inte riktigt klok på den här uppgiften och hoppas att det finns någon där ute som kan hjälpa mig. Uppgiften är som följer,

Reduktionsreaktion får jag dock inte till alls och jag har stirrat mig blind på uppgiften så jag uppskattar all hjälp.

Tack på förhand!

Kolla vad som händer med oxidationstalet för klor och gör ett till försök att balansera den.
2012-12-21, 13:05
Medlem
xanax99s avatar
Citat:

Tack på förhand!

Det finns en kalasfin tråd med namnet "Stora Skol & Kunskapstråden - för de lata", den ligger som sticky i denna del av forat.
Här: flashback.org/t1830128
Där är det många som är grymt hjälpsamma och använder tråden för att hålla liv i sina kunskaper samt sprida dessa vidare. Kort och gott underbara människor.

Det vore ju att föredra att det inte startades 10-20 sådana här enfråge-trådar varje dag.
2012-12-21, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Kolla vad som händer med oxidationstalet för klor och gör ett till försök att balansera den.

Tack, ska försöka!

Citat:
Ursprungligen postat av xanax99
Det finns en kalasfin tråd med namnet "Stora Skol & Kunskapstråden - för de lata", den ligger som sticky i denna del av forat.
Här: flashback.org/t1830128
Där är det många som är grymt hjälpsamma och använder tråden för att hålla liv i sina kunskaper samt sprida dessa vidare. Kort och gott underbara människor.

Det vore ju att föredra att det inte startades 10-20 sådana här enfråge-trådar varje dag.

Missade det totalt, tack. Ska posta där nästa gång jag behöver hjälp!
2012-12-21, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon

Så, Cl går från oxidationstal 5+ till -1

ClO3^- + OH- +6e- --> Cl- + H2O (inte justerad)

Det känns som att H2O borde vara på andra sidan för att det ska stämma?
2012-12-21, 13:39
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Så, Cl går från oxidationstal 5+ till -1

ClO3^- + OH- +6e- --> Cl- + H2O (inte justerad)

Det känns som att H2O borde vara på andra sidan för att det ska stämma?

Du balanserar väte och syre sist med vatten och i detta fall OH-
2012-12-21, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Du balanserar väte och syre sist med vatten och i detta fall OH-

Tack, tror jag fått till den nu.

ClO3- + 6e- + 3H2O --> Cl- + 6OH-

Så,

ox: 6Co2+ --> 6Co3+ + 6e-
red: ClO3- + 6e- + 3H2O --> Cl- + 6OH-

=> ClO3- + 6Co2+ + 3H20 --> 6Co3+ + Cl- + 6OH-

Men måste jag inte ha OH- på vänstersidan och H2O på höger (som de är placerade i uppgiften), eller är det bra såhär?
2012-12-21, 14:44
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Tack, tror jag fått till den nu.

ClO3- + 6e- + 3H2O --> Cl- + 6OH-

Så,

ox: 6Co2+ --> 6Co3+ + 6e-
red: ClO3- + 6e- + 3H2O --> Cl- + 6OH-

=> ClO3- + 6Co2+ + 3H20 --> 6Co3+ + Cl- + 6OH-

Men måste jag inte ha OH- på vänstersidan och H2O på höger (som de är placerade i uppgiften), eller är det bra såhär?

Det går nog att skriva så. Jag är faktiskt lite osäker

Men jo, det verkar stämma
2012-12-31, 21:39
Medlem
TageMans avatar
Vad ska R i formeln pV=nRT föreställa? Jag fattar inte vad det innebär eller vad poängen med den är, någon vänlig själ som vill förklara för mig?
2012-12-31, 22:01
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TageMan
Vad ska R i formeln pV=nRT föreställa? Jag fattar inte vad det innebär eller vad poängen med den är, någon vänlig själ som vill förklara för mig?

Allmänna gaskonstanten: http://sv.wikipedia.org/wiki/Allm%C3%A4nna_gaskonstanten
2013-01-04, 11:03
Medlem
Spinnakers avatar
Värt att notera att den är olika beroende på vad du räknar på.
2013-01-04, 11:14
Medlem
För ett tag sedan så gjorde jag en laboration, där vi använde oss utav en ballong och lite metanol.
Vi la i två ml metanol i ballongen och förde ner den i varm vatten. Ballongens volym ökade och blev bra mycket större.

Jag gjorde sedan två beräkningar på ballongens volym. En där vi använde oss utav våra data vi hade i laborationen (vattnets temp, vattennivån och bägarens diameter.) och en teoretisk där vi använde oss utav allmänna gaslagen samt mols densitet.

Det blev två skilda värden, vad kan orsakerna till det vara?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in