2012-03-30, 20:55
Medlem
Klassiskts avatar
Om man ska ange oxidationstalen för grundämnen i en förening, t ex Co3(PO4)2, hur ska man tänka då? Jag vet att O = -II, men hur ska man veta vad Co och P ska vara? Om det är en förening med järn i brukar det gå att prova sig fram med antingen +II eller +III och balansera ut det, men hur gör man om man inte vet oxidationstalet för mer än ett ämne? Finns det någon strategi?
2012-03-31, 11:43
Medlem
Varför är en metylgrupp en omöjlig lämnande grupp i SN2 och nukleofila additions-eliminationsreaktioner osv?

tack
2012-03-31, 13:59
Medlem
fantazodiacs avatar
Fixade det
Senast redigerad av fantazodiac 2012-03-31 kl. 14:32.
2012-03-31, 21:37
Medlem
Vad händer med bindningarna i reaktionen CH4 + 20 2 (g) -> C0 2 (g) + 2H20, vilka bindningar bryts och vilka bindningar bildas?
Tacksam för hjälp!
2012-04-01, 17:56
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synderliga
Varför är en metylgrupp en omöjlig lämnande grupp i SN2 och nukleofila additions-eliminationsreaktioner osv?

tack

Du kommer aldrig ha en metylgrupp som lämnande grupp. Anledningen kan ses som olika pKa värden på lämnande grupp för den motsvarande syran, dvs den lämnande gruppen + en proton. Metan har ett pKa runt 48, säg 50 är inte säker på hur man kan bestämma det så exakt när det ligger så oerhört högt.

Här har du en liten tabell, finns säkerligen mycket mer utförliga om du söker lite.
http://masterorganicchemistry.com/2010/09/29/how-to-use-a-pka-table/
2012-04-01, 17:57
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusT
Vad händer med bindningarna i reaktionen CH4 + 20 2 (g) -> C0 2 (g) + 2H20, vilka bindningar bryts och vilka bindningar bildas?
Tacksam för hjälp!

Rita upp reagens och produkter så inser du vilka bindningar som måste brytas för att reaktionen skall kunna ske. Kort sagt, alla bindningar bryts i vänsterledet och alla bindningar är nybildade i högerledet.
2012-04-01, 18:01
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klassiskt
Om man ska ange oxidationstalen för grundämnen i en förening, t ex Co3(PO4)2, hur ska man tänka då? Jag vet att O = -II, men hur ska man veta vad Co och P ska vara? Om det är en förening med järn i brukar det gå att prova sig fram med antingen +II eller +III och balansera ut det, men hur gör man om man inte vet oxidationstalet för mer än ett ämne? Finns det någon strategi?

Du vet ämnena i PO4^(3-) har för ox-tal. Jämför med fosforsyra som du bör kunna utantill H3PO4 som då är neutral så inser du att PO4 ligger på -3 totalt sett. Väte har nästan alltid +1, finns -1 i hydridföreningar med. Syre ligger nästan alltid på -2 om det inte är nån peroxid eller superoxid. Fosfor måste då ha +5 (-4*2+x = -3). Och då kan du räkna ut vad kobolt har. 3*2/3 = 2 då saltet är neutralt.
2012-04-01, 18:20
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Vätebindning sker endast om ett väte är kopplat till ett syre, fluor eller kväve.

Alltså:

HF
-NH
-OH

(Fluor kan bara binda till ett ämne därav avsaknaden av bindestreck)

Vill lägga till klor på listan över vätebindningsacceptorer, det brukar stå i kursböcker att den inte är det, men den har ändå en viss effekt, t.ex. inom läkemedelskemin så kan den definitivt hjälpa en förening att binda in till ett aktivt säte och uppfylla "farmacophoren". Brom kanske kan läggas till med, men den bör vara ändå sämre.

Det finns med andra ord ingen absolut sanning över vilka ämnen som är vätebindningsacceptorer och inte, men de är dock olika bra.
2012-04-02, 11:31
Medlem
MoldyPeachess avatar
någon som är duktig på kemi b som vill hjälpa en stackare?
pm
Senast redigerad av MoldyPeaches 2012-04-02 kl. 12:13.
2012-04-02, 17:55
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoldyPeaches
någon som är duktig på kemi b som vill hjälpa en stackare?
pm

Skriv direkt i tråden om du vill ha hjälp, då kan andra stackare som fastnat på liknande problem hitta svaret här och slippa ställa samma fråga igen.
2012-04-03, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gwinoth
Hej,

jag har fått en uppgift i skolan att lösa detta problem, vi har inte börjat på detta avsnitt ännu så jag har väldigt svårt att hitta hur man löser detta, skulle va snällt om nån visade hur man löste samt förklarade va ni gör.

Frågan:
Om butan brinner i syre bildas koldioxid och vatten (vattenånga) under utveckling av värme. Rita upp molekylerna och visa vilka bindningar som bryts samt bildas då reaktionen sker. Beräkna hur mycket värmeenergi som frigörs av 1gram butan.

Tack på förhand!

Har kollat upp entalpier om det men jag förstår ändå inte riktigt hur jag ska gå till väga, finns de nån snäll som kan visa hur man gör?
2012-04-03, 16:35
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Har kollat upp entalpier om det men jag förstår ändå inte riktigt hur jag ska gå till väga, finns de nån snäll som kan visa hur man gör?

Citat:
jag har fått en uppgift i skolan att lösa detta problem, vi har inte börjat på detta avsnitt ännu så jag har väldigt svårt att hitta hur man löser detta, skulle va snällt om nån visade hur man löste samt förklarade va ni gör.

Frågan:
Om butan brinner i syre bildas koldioxid och vatten (vattenånga) under utveckling av värme. Rita upp molekylerna och visa vilka bindningar som bryts samt bildas då reaktionen sker. Beräkna hur mycket värmeenergi som frigörs av 1gram butan.

Ställ upp reaktionen och balansera

2 C4H10 + 13 O2 → 8 CO2 + 10 H2O

Du har massan butan (1g), alltså kan du räkna ut antalet mol av butan (n=m/M). Slå upp förbränningsentalpin för butan i din formelsamling (2,877 kJ/mol), och multiplicera med antalet mol.

Det kan även göras på ett annat sätt (genom bildningsentalpier), men det får du utforska själv om du har intresse. Ang vilka bindningar som bryts; van der Waals (London dispersion)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in