Citat:
Ursprungligen postat av IFKGBG1904
Snälla, dessa uppgifter ska in innan 23.59. JAG HAR LÄMNAT IN BOKEN I SKOLAN.
Jag ber om hjälp, snälla. Skickar jag inte in denna idag så får jag IG i kursen
Kompletteringsuppgift Kemisk Bindning MD2/DT2
1. Hur kan du med hjälp av periodiska systemet säga vilken laddning följande atomer får som joner. Skriv kemiskt tecken och laddning!
a) Natrium
b) Barium
c) Svavel
d) Helium
När atomerna blir till joner tar de upp eller släpper ifrån sig elektroner så att de ska få ädelgasstruktur, dvs ett fyllt yttersta skal.
a) Natrium står i första gruppen, och har en valenselektron. Släpper den ifrån sig valenselektronen kommer den att anta samma elektronkonfiguration som Neon. Beteckningen för natrium är ju Na, och eftersom den har släppt ifrån sig en elektron har den nu en proton mer än vad den har elektroner. Laddningen blir då +1. Man brukar dock inte skriva ut ettor vid laddningar, utan nöjer sig med Na+ (plustecknet ska egentligen vara upphöjt)
b) Leta i ett
periodiskt system efter i vilken grupp Barium står. Ett tips: den står i vänstra kanten. Hur många elektroner har Barium i yttersta skalet? Skriv beteckningen för Barium, följt av, upphöjt, laddningens storlek och ett +.
c) Svavel ligger i högra änden av periodiska systemet, och det är lättare att ta upp elektroner än att avge för att få ett fullt skal (helt enkelt för att det är färre elektroner som behöver byta ägare då). I vilken grupp hittar du Svavel? Hur många steg är det till ädelgaserna, som har fullt yttersta skal, från svavel? Skriv beteckningen för svavel, och sedan, upphöjt, laddningens storlek och ett - (eftersom svavel tar upp elektroner istället för att avge kommer den ha fler elektroner än protoner, och därmed en negativ laddning).
d) Helium är en ädelgas. Den blir inte ädelgas särskillt ofta. Den har ju redan ett fullt yttersta skal, så varför ta upp eller ge bort elektroner?
Citat:
Ursprungligen postat av ESSE1
KAN någon kemigud svara på VAD för kemisk metod man använder för att ta reda på om ett medel är oxiderande eller reducerande.
ex: Fläckborttagningsmedel som löser jod: två slags joner kan bildas, I2- eller IO3- och jag vet hur OT ändras. Reaktionsformlerna kan jag oxå men jag kan fan inte vad för ''KEMISK METOD'' man kan använda för att ta reda på vad som har hänt. Blir tokig...
''Medlet kan innehålla antingen ett reduktionsmedel eller oxidationsmedel. Vad händer när jodfläcken ”försvinner” om det är ett reduktionsmedel? Om det är ett oxidationsmedel kan istället den färglösa jodatjonen, IO3-, bildas hur ändras oxidationstalet för jod vid fläckborttagningen? Kan du hitta på en kemisk metod att ta reda på vilken funktion medlet har?''
Guld till den som hjälper mig
Det går att ta reda på genom att tillsätta lite stärkelse. Stärkelse bildar nämligen ett väldigt färgstarkt blått komplex med I2 (eller I3(-) som den också förekommer som). Blir det inte blått när du har tillsatt stärkelse, så är det helt enkelt ingen I2 som skapats, utan IO3(-). Metoden är helt enkelt att använda en indikator, i dethär fallet stärkelse.
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDeRossi
Hej,
Lyckas verkligen inte klura ut hur man går tillväga med denna uppgiften. Vill någon vänlig själ vara vänlig och förklara för mig?
Vi har koncentrerad saltsyra med tätheten 1,13g/cm^3, saltsyran innehåller 33 "masseprocent" HCl.
Vilken koncentration (molaritet) har lösningen?
Tack på förhand!
33 massprocent betyder att 33% av vikten är HCl, och 67% är vatten. Titta på en cm3 lösning. Den väger 1,13 g. Hur mycket väger saltsyremolekylerna? Jo, 33% av 1,13 g. Ta fram en miniräknare och räkna ut 0,33*1,13.
Så mycket väger saltsyran i en kubikcentimeter. vi säger att det är m för saltsyran. Nu behöver vi molmassan, M, för saltsyra. Titta i ett periodiskt system. M för H är 1,008, M för Cl är 35,45. Addera dessa två för att få M för saltsyra.
Nu har vi det vi behöver veta för att ta reda på hur många mol saltsyra vi har i en kubikcentimeter. m/M=n. Ta din massa, dela den med molmassan, och svaret är antalet mol.
Nu är det bara sista steget kvar. Vi vet molmängden, och vi vet volymen. Koncentrationen, som är det vi vill ha, yttrycks vanligen i mol/dm3. Vi får helt enkelt räkna om volymen till dm3. 1 cm3 = 0,001 dm3. n/V=C. Dela antalet mol med antalet dm3 och få mol/dm3.
Hängde du med? Lycka till