2011-10-16, 14:33
Medlem
Axells avatar
Pluggar lite inför ett Kemi B prov och har ett litet problem som egentligen nog inte är svårt men får skylla på min lärare som förklarar dåligt.

a) Vilka produkter erhålls vid oxidation av 3-metyl-2-butanol?

b) Vilka produkter erhålls vid oxidation av propanal?

Skulle gärna om möjligt uppskatta om någon förklarar metoden hur man gör när man ska ta reda på svaret på dessa frågor så jag kan lösa liknande frågor i framtiden.
2011-10-16, 14:47
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funkybeat
Hej! Har en kort fråga om kemi A

Nedan följer fyra försök där man stoppar en metallbit i en lösning som innehåller olika
joner. I vilket/a av försöken kommer en reaktion att ske?
Metall Lösning
a. Koppar - Magnesiumjoner
b. Magnesium - Natriumjoner
c. Silver - Järnjoner
d. Tenn - Kopparjoner

Min fråga är om man kan lösa uppgiften med hjälp av metallernas elektromagnetiska spänningsserie.

Det kan du göra

Testa och skriv upp vilka reaktioner som du tror kommer ske så rättar nån dig om det behövs.

/YellowLemon
2011-10-16, 14:50
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
Pluggar lite inför ett Kemi B prov och har ett litet problem som egentligen nog inte är svårt men får skylla på min lärare som förklarar dåligt.

a) Vilka produkter erhålls vid oxidation av 3-metyl-2-butanol?

b) Vilka produkter erhålls vid oxidation av propanal?

Skulle gärna om möjligt uppskatta om någon förklarar metoden hur man gör när man ska ta reda på svaret på dessa frågor så jag kan lösa liknande frågor i framtiden.

Frågeställningen är åt helvete då det inte står vilket/vilka reagens som används....

Men vi antar att dom inte menar fullständig oxidation (förbränning i syre) till vatten och koldioxid.

a) Kan oxideras till antingen den motsvarande ketonen eller ett steg längre till den motsvarande karboxylsyran, det är helt omöjligt att veta då bakgrundsinformationen är minst sagt bristfällig.

b) Propanal kommer att oxideras till den motsvarande karboxylsyran.
2011-10-17, 00:18
Medlem
Uppslagsverks avatar
En jonisk förening bildas mellan en katjon A+ och en anjon B-. Hur skulle energin hos den joniska bindningen påverkas av följande ändringar; a)dubbla radien på A+, b)ändra laddningen på A+ till A3+

(A och B står är randomatomer)

Thx
2011-10-17, 00:43
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uppslagsverk
En jonisk förening bildas mellan en katjon A+ och en anjon B-. Hur skulle energin hos den joniska bindningen påverkas av följande ändringar; a)dubbla radien på A+, b)ändra laddningen på A+ till A3+

(A och B står är randomatomer)

Thx

Om du dubblar radien så kommer "laddningarna" längre ifrån varandra och dom kan inte dra i varandra lika hårt. Bindningen blir därmed svagare. Jod binder svagare till kol än vad fluor gör av samma princip.

Om du ökar laddningen så drar dom ju hårdare i varandra, ganska så uppenbart eller vad säger du?
2011-10-17, 00:46
Medlem
Uppslagsverks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Om du dubblar radien så kommer "laddningarna" längre ifrån varandra och dom kan inte dra i varandra lika hårt. Bindningen blir därmed svagare. Jod binder svagare till kol än vad fluor gör av samma princip.

Om du ökar laddningen så drar dom ju hårdare i varandra, ganska så uppenbart eller vad säger du?

mjo fattade tydligen inte frågan
2011-10-17, 10:53
Medlem
Förstår verkligen ingenting här:P Uppgiften ser ju inte allt för svår ut, men men...

Reaktionen mellan två ämnen (x och y) ser ut enligt följande: x+ y → z Vid vilken
temperatur sker denna process spontant om följande värden finns?
ΔH (kJ)/12,6

ΔS (J/K)/30
2011-10-17, 12:29
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funkybeat
Förstår verkligen ingenting här:P Uppgiften ser ju inte allt för svår ut, men men...

Reaktionen mellan två ämnen (x och y) ser ut enligt följande: x+ y → z Vid vilken
temperatur sker denna process spontant om följande värden finns?
ΔH (kJ)/12,6

ΔS (J/K)/30

(Delta)G = (Delta)H − T(Delta)S

Spontan om (Delta)G<0

http://en.wikipedia.org/wiki/Gibbs_free_energy
2011-10-17, 13:49
Medlem
Sarteks avatar
Man har vatten innehållande något natriumklorid i en behållare av stål. Vattenytan hålls hela tiden konstant på samma nivå. Efter en tid kan man konstatera korrosion på behållaren i ett område strax under vattenytan. Man beslöt att till natriumkloridlösningen tillsätta kaliumnitrit som inhibitor. Nu fick man efter en tid korrosion något högre upp vid vattenytan, i menisken.
Vad kallas denna typ av korrosion och försök förklara dess orsaker, speciellt varför angreppet i det ena fallet sker i vattenmenisken och i det andra fallet något under menisken.

Okej, har inte läst mycket kemi, och det jag läste var länge sedan. Jag har kommit fram till att korrosionstypen kallas "differential aeration corrosion" vad fan nu det är på svenska. Alltså närmare vattenytan finns det mera fritt syre än en bit under den. Detta leder till att delen närmast vattenytan agerar som katod(minus?) och längre ner som anod(plus?). Järnjoner? frigörs från den nedre delen och flyttar sig till den övre där det bildats hydroxid? dessa förenas sen till nån järnoxid?

Jag antar att kaliumnitriten då stoppar denna reaktion på något vis, vilket leder till att det börjar korrodera vid vattenytan i stället där det finns fritt syre O2. Men hur och varför? och vad har natriumkloriden med detta att göra?
2011-10-17, 14:18
Medlem
Axells avatar
Kemi B

2,0 mol etanol och 1,0 mol ättikssyra blandades. Lösningen fick stå ett år efter vilket jämvikt antogs ha uppnåtts. Analys visade att lösningen innehöll 0,85 mol vatten. Beräkna K.
2011-10-17, 14:43
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
Kemi B

2,0 mol etanol och 1,0 mol ättikssyra blandades. Lösningen fick stå ett år efter vilket jämvikt antogs ha uppnåtts. Analys visade att lösningen innehöll 0,85 mol vatten. Beräkna K.

Fischerförestring. en.wikipedia.org/wiki/Fischer–Speier_esterification Min favoritlänk att länka på FB förövrigt

K = [ester][vatten]/([etanol][ättiksyra])

http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4mviktskonstant

Gör ett försök och förklara vad det är du inte förstår om du inte lyckas, posta gärna ditt försök.
2011-10-17, 16:08
Medlem
Axells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Fischerförestring. en.wikipedia.org/wiki/Fischer–Speier_esterification Min favoritlänk att länka på FB förövrigt

K = [ester][vatten]/([etanol][ättiksyra])

http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4mviktskonstant

Gör ett försök och förklara vad det är du inte förstår om du inte lyckas, posta gärna ditt försök.
Jag skriver upp reaktionsformeln och får ju då
ättikssyra + etanol -> vatten + etylacetat

Dock vet jag inte hur många mol etylacetatet har. Annars vet jag hur man stället upp formeln.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in