Man har vatten innehållande något natriumklorid i en behållare av stål. Vattenytan hålls hela tiden konstant på samma nivå. Efter en tid kan man konstatera korrosion på behållaren i ett område strax under vattenytan. Man beslöt att till natriumkloridlösningen tillsätta kaliumnitrit som inhibitor. Nu fick man efter en tid korrosion något högre upp vid vattenytan, i menisken.
Vad kallas denna typ av korrosion och försök förklara dess orsaker, speciellt varför angreppet i det ena fallet sker i vattenmenisken och i det andra fallet något under menisken.
Okej, har inte läst mycket kemi, och det jag läste var länge sedan. Jag har kommit fram till att korrosionstypen kallas "differential aeration corrosion" vad fan nu det är på svenska. Alltså närmare vattenytan finns det mera fritt syre än en bit under den. Detta leder till att delen närmast vattenytan agerar som katod(minus?) och längre ner som anod(plus?). Järnjoner? frigörs från den nedre delen och flyttar sig till den övre där det bildats hydroxid? dessa förenas sen till nån järnoxid?
Jag antar att kaliumnitriten då stoppar denna reaktion på något vis, vilket leder till att det börjar korrodera vid vattenytan i stället där det finns fritt syre O2. Men hur och varför? och vad har natriumkloriden med detta att göra?