2011-10-17, 17:43
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
Jag skriver upp reaktionsformeln och får ju då
ättikssyra + etanol -> vatten + etylacetat

Dock vet jag inte hur många mol etylacetatet har. Annars vet jag hur man stället upp formeln.

Du har lika mycket etylacetat som vatten. Och du vet ju hur mycket vatten du har.
2011-10-17, 22:34
Medlem
Uppslagsverks avatar
Skulle vara riktigt awesome om någon kunde lägga ett par minuter på att förklara en eller flera av följande fyra frågor, vet inte riktigt hur jag ska googla(är du bättre länka gärna) för att finna svar:

1)Jämför bindningsförhållandena (geometri, elektronernas fördelning över sigma- och pi-bindningar, hybridisering) i CxOyHzNq (x,y,q är 1 eller 2, och x+y+q är mindre än eller lika med 4) .

2)Två atomer A och B är bundna till varandra och x-axeln är densamma som bindningsaxel. Visa med figurer vilka av följande orbitalkombinationer (på A resp. B) som kan ge ett bidrag till bindningen: a)2s och 2px; b)2pz och 2pz; c)2py och 2s; d)2px och 3dxy; e)3dxy och 2py

3)Beräkna bindningsordning (bindningstal) i ett givet molekylorbitaldiagram för en X2 molekyl.

4) I en struktur bestående av kubiskt tätpackade anjoner, A^2-, kan man tänka sig olika motjoner. Beskriv troliga strukturer för: a) relativt stora B^2+ joner b) relativt små B^2+ joner c) relativt små B^+ joner.
(menar man fcc, bcc, hcp?)
2011-10-18, 15:15
Medlem
NickaNyfikens avatar
Ett element skall bildas av en cell bestående av vätejoner i vattenlösning vätgas och en elektrod av platina. Den andra cellen består av 1.0M tvåvärda järn joner och 1.0M trevärda järnjoner, även här utgörs elektroden av platina. Hur ser anod- och katodreaktionen ut samt hur ser totalteaktionen ut
2011-10-18, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickaNyfiken
Ett element skall bildas av en cell bestående av vätejoner i vattenlösning vätgas och en elektrod av platina. Den andra cellen består av 1.0M tvåvärda järn joner och 1.0M trevärda järnjoner, även här utgörs elektroden av platina. Hur ser anod- och katodreaktionen ut samt hur ser totalteaktionen ut

Katod: 2H+ + 2e- --> H2(g)
Anod: Fe --> Fe2+ + 2e-

Total 2H+ + Fe(s) --> H2(g) + Fe2+
2011-10-18, 18:20
Medlem
santanders avatar
Lite hjälp med kemi A, Snälla ngn vänlig hjälp mig.

Hej håller på och läser kemi A på distans och utan lärare som kan förklara framför en så har jag lite svårt att förstå med hjälp av boken. De uppgifter jag inte riktigt förstår är:

1. 0,80 mol kaliumklorid löses i vatten och man späder volymen till 4,0 dm³. Beräkna lösningens koncentration.

Det jag kommit fram till än så länge
74,551 g/mol är kaliumklorid
0.80*74,551= 59,6408g

Hur gör jag sen? Fastnar lite här. Eller har jag gjort fel från början?

2. 5,00*10^2 cm³ kopparsulfatlösning med koncentrationen 0,18 mol/dm³ späds med 4,00*10^2 cm³ vatten. Beräkna koncentrationen.

Här står det helt stilla fattar inte rikigt.

3. En lösning av kalciumhydroxid, Ca(OH)2, har koncentrationen 1,4*10^-3 mol/dm³.
Ange
a) [Ca²+]
b) [OH¯]

fattar inget här heller.

4. 60 g aluminium förbränns i luft men utbytet blir bara 99 g aluminiumoxid.
a) Skriv reaktionsformeln för oxidation av aluminium.
b) Beräkna det teoretiska utbytet av aluminium oxid.
c) Beräkna det verkliga utbytet i procent av det teoretiska utbytet.

Tror jag förstår hur jag skriver reaktionsformeln och får den balanserad men inte mer än så.

Någon vänlig själ som kan förklara hur jag löser dessa uppgifter eller ge mig svar men så jag förstår det? Tycker inte det framgår ur boken. Eller i såna fall inte tydligt. Eller så är jag efterbliven.
2011-10-18, 19:06
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santander
Hej håller på och läser kemi A på distans och utan lärare som kan förklara framför en så har jag lite svårt att förstå med hjälp av boken. De uppgifter jag inte riktigt förstår är:

1. 0,80 mol kaliumklorid löses i vatten och man späder volymen till 4,0 dm³. Beräkna lösningens koncentration.

Det jag kommit fram till än så länge
74,551 g/mol är kaliumklorid
0.80*74,551= 59,6408g

Hur gör jag sen? Fastnar lite här. Eller har jag gjort fel från början?

2. 5,00*10^2 cm³ kopparsulfatlösning med koncentrationen 0,18 mol/dm³ späds med 4,00*10^2 cm³ vatten. Beräkna koncentrationen.

Här står det helt stilla fattar inte rikigt.

3. En lösning av kalciumhydroxid, Ca(OH)2, har koncentrationen 1,4*10^-3 mol/dm³.
Ange
a) [Ca²+]
b) [OH¯]

fattar inget här heller.

4. 60 g aluminium förbränns i luft men utbytet blir bara 99 g aluminiumoxid.
a) Skriv reaktionsformeln för oxidation av aluminium.
b) Beräkna det teoretiska utbytet av aluminium oxid.
c) Beräkna det verkliga utbytet i procent av det teoretiska utbytet.

Tror jag förstår hur jag skriver reaktionsformeln och får den balanserad men inte mer än så.

Någon vänlig själ som kan förklara hur jag löser dessa uppgifter eller ge mig svar men så jag förstår det? Tycker inte det framgår ur boken. Eller i såna fall inte tydligt. Eller så är jag efterbliven.

0,8mol / 4dm3 = 0,2mol/1dm3 = 0,2M

0,5dm3 * 0,18M = 0,09mol
0,09mol /(0,5+0,4(dm3)) = 0,1M

Ca(OH)2 =
1*Ca^2+
2*OH^-1
--> [Ca2+] = 1,4*10^-3
[OH-] = 2,8*10^-3

Posta vad du kommit fram till!
Antag att maximal mängd aluminiumoxid endast beror på hyr mycket aluminium du har då du har obegränsat med syre.

ta 99g delat med vad du precis kom fram till.
2011-10-19, 08:59
Medlem
santanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon

0,5dm3 * 0,18M = 0,09mol

Ca(OH)2 =
1*Ca^2+
2*OH^-1
--> [Ca2+] = 1,4*10^-3
[OH-] = 2,8*10^-3

Posta vad du kommit fram till!
Antag att maximal mängd aluminiumoxid endast beror på hyr mycket aluminium du har då du har obegränsat med syre.

ta 99g delat med vad du precis kom fram till.

Så på uppgift 1 är svaret 0,2 mol då jag delar antalet mol med volymen?
Och på uppgift 2 blir svaret 0,1mol?

Tror jag fattar hur jag räknar ut dom nu, det gäller att få allt till dm3 och sedan ta molen / dm3 eller?

Efter detta fattar jag ingenting igen kan du förklara lite mer med ord utan alla dessa siffror. Blir förvirrad verkar som jag fått storhetsvansinne som gett mig in på denna kurs
2011-10-19, 11:08
Medlem
2. Ge en förklaring till varför en del ämnen reagerar med varandra, medan andra kan sammanföras utan att reagera.

3. Hur ändras pH i en sur lösning, om lösningen späds med vatten?

4. Från vår kost behöver vi få i oss bland annat kolhydrater, fetter och proteiner. Beskriv dessa tre ämnesklassers uppbyggnad. Varför är det viktigt att vi får i oss dessa ämnen?

5. I vilken enhet mäts ljudnivån och vad innebär att skalan är logaritmisk?

6. Vad innebär totalreflektion av ljus? Kan du beskriva en uppfinning där man dragit nytta av detta “fenomen“?

7. Varför transformerar man upp spänningen innan man skickar elektricitet från generatorerna i norrländska vattenkraftverk till storstäderna i södra delen av landet?

taaaacccckkk!
2011-10-19, 12:08
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santander
Så på uppgift 1 är svaret 0,2 mol då jag delar antalet mol med volymen?
Och på uppgift 2 blir svaret 0,1mol?

Tror jag fattar hur jag räknar ut dom nu, det gäller att få allt till dm3 och sedan ta molen / dm3 eller?

Efter detta fattar jag ingenting igen kan du förklara lite mer med ord utan alla dessa siffror. Blir förvirrad verkar som jag fått storhetsvansinne som gett mig in på denna kurs

1. Du söker koncentrationen, det kan innebära två saker, molaritet (substansmängd, antalet mol / volymen) eller molalitet (substansmängd / massan).
Då det är vanligare att man använder molaritet så antar jag att det det du söker. Enheten blir mol/dm3 (eller stora M), och man räknar ut det som YellowLemon visat:

Substansmängd / Volym = Koncentration

2. I den här uppgiften vet du vilken koncentration (molaritet) du har på din kopparsulfatlösning, samt hur mycket du har av den. Du kan då räkna ut substansmängden kopparsulfat

Koncentration*Volym = Substansmängd
0,5 dm3 *0,18 mol/dm3 = 0,09 mol

När du sedan späder lösningen så tillsätter du ju 0,4 dm3.
Alltså blir den totala volymen 0,5 dm3 + 0,4 dm3 = 9 dm3

Sedan tidigare vet du ju att substansmängden är 0,09 mol, och nu vet du även att totala volymen är 9 dm3. Du kan då räkna ut den nya koncentrationen som YellowLemon visat:

3.

Du har (Ca2+) + 2(OH-) -> Ca(OH)2
2 mol OH- och 1 mol Ca2+

Koncentrationerna räknas då fram som YellowLemon redan visat

4.
Skriv upp reaktionsformeln och kolla på molförhållande
Kom ihåg m/M = n
2011-10-19, 12:40
Medlem
Vad innebär redoxkänsligt?
Är kvicksilver och DDT redoxkänsligt? i sådana fall varför eller varför inte?

Tack på förhand!
2011-10-19, 19:51
Medlem
autologs avatar
Har här lite uppgifter som min lillebror har i läxa, och självklart kommer han till storebror och ska ha hjälp. Kunde hjälpa på några men:

Beräkna järnhalten i järnoxiderna Fe2O3 och Fe3O4, VIKTIGT: Siffrorna ska hänga under bokstäverna men fattar inte hur man skriver det på ett tangentbord.

Hur många gram syre ingår i 45g vatten?

Hur många gram svavel finns det i 1kg svaveldioxid?

Är väl högstadienivå i guess.

Tacksam för svar, det är tills imorgon!
2011-10-19, 20:58
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autolog
Har här lite uppgifter som min lillebror har i läxa, och självklart kommer han till storebror och ska ha hjälp. Kunde hjälpa på några men:

Beräkna järnhalten i järnoxiderna Fe2O3 och Fe3O4, VIKTIGT: Siffrorna ska hänga under bokstäverna men fattar inte hur man skriver det på ett tangentbord.

Hur många gram syre ingår i 45g vatten?

Hur många gram svavel finns det i 1kg svaveldioxid?

Är väl högstadienivå i guess.

Tacksam för svar, det är tills imorgon!

Alla uppgifterna följer samma tema och jag antar att du vet att vatten är H2O och att svaveldioxid är SO2

Jag gör bara första uppgiften så förväntar jag mig att du postar hur du gjort på resterande så kontrollerar jag eller nån annan att det är korrekt.

Molmassan för vatten = 2*molmassan för väte + 1*molmassan för syre = 2*1,008 + 1*16 = 18,016g/mol

Masshalten syre i vatten är då:
16/18,016 = 88,8%

Massan syre i 45g vatten är:
88,8% * 45 = 40g

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in