2012-02-10, 15:35
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synderliga
Jag läser en gammal kemibok och undrar om detta påstående är korrekt med kunskapen om kemi idag.

"Vid addition av vätehalogenid till en osymmetrisk substituerad alken går väteatomen i H-X till den kolatom som bär det största antalet väteatomer"

tack

Ja!

Läs på om "markovnikovs lag"
http://en.wikipedia.org/wiki/Markovnikov%27s_rule

Det finns dock normalt vägar att gå om man vill erhålla anti Markovnikov produkten.
2012-02-10, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Du utelämnar ett par steg men jag antar att du ansåg att dom var självklara. T.ex. filtreringen efter att du kristalliserat ut ämnena med saltsyran. Det känns som att det är ganska viktigt att vara noga när du tillsätter vätekarbonaten så att du får "rätt" pH då de båda ämnena inte skiljer sig särskilt mycket pKa-mässigt. Tänk också på att 2-naftanol inte är helt olösligt i vatten...

Lycka till!

Som sagt gjorde jag labben idag.

Dock gick det inte så jättebra, fick ut 2-naftol, men den var geggig och innehöll på tok för mycket vatten för att stelna.

Bensoesyran fick jag inte ut någonting av, det kristalliserades aldrig ens. Sjukt besviken faktiskt, följde alla steg och instruktioner ifrån läraren, men ändå blev det såhär. Trist, men shit happens antar jag.
2012-02-10, 18:29
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bckash
Som sagt gjorde jag labben idag.

Dock gick det inte så jättebra, fick ut 2-naftol, men den var geggig och innehöll på tok för mycket vatten för att stelna.

Bensoesyran fick jag inte ut någonting av, det kristalliserades aldrig ens. Sjukt besviken faktiskt, följde alla steg och instruktioner ifrån läraren, men ändå blev det såhär. Trist, men shit happens antar jag.

Tråkigt att det sket sig, men det viktigaste är att du verkar ha fattat hur det går till iaf .Du skriver aldrig på vilken nivå det är på, gissar att det antingen är kemi B eller första organkemiska kursen på universitetet. Men kunde du inte bara satt naftolen under vakuum med nåt ljummet vattenbad under för att få bort vattnet? Kollade du pH:t med nån pH sticka, gissar att ett pH på lösningen runt 7 borde vara ganska lagom. Fick du båda ämnena i nån lösning eller torra?
2012-02-10, 18:45
Medlem
Behöver hjälp med följande uppgift, kemi är inte min starka sida.

Citat:
Hur mycket 1,0*M saltsyra åtgår för att neutralisera en lösning som innehåller 450*g NaOH löst i 10,0*liter vatten?

Jag köper att formeln blir så här:
NaOH + HCl --> NaCl + H2O

Har försökt komma vidare men kommer inte långt. Skulle någon kunna vissa hur man gör?
Dessutom, varför ges svaret i dm3 och inte i massa?
Rätt svar ska bli 11 dm3
2012-02-10, 19:10
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Longface
Behöver hjälp med följande uppgift, kemi är inte min starka sida.

Jag köper att formeln blir så här:
NaOH + HCl --> NaCl + H2O

Har försökt komma vidare men kommer inte långt. Skulle någon kunna vissa hur man gör?
Dessutom, varför ges svaret i dm3 och inte i massa?
Rätt svar ska bli 11 dm3

1) Räkna ut hur många mol NaOH du har
2) Inse att du behöver precis lika många mol HCl
3) Hur stor volym behöver du då av lösningen med koncentrationen 1M (1mol/dm3)
Anledningen till att du ska svara i en volymsenhet är att du har saltsyran i en volymsenhet.

Gör ett försök och följ mina steg och visa det i din nästa post, så får du hjälp där du kört fast.
2012-02-11, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Tråkigt att det sket sig, men det viktigaste är att du verkar ha fattat hur det går till iaf .Du skriver aldrig på vilken nivå det är på, gissar att det antingen är kemi B eller första organkemiska kursen på universitetet. Men kunde du inte bara satt naftolen under vakuum med nåt ljummet vattenbad under för att få bort vattnet? Kollade du pH:t med nån pH sticka, gissar att ett pH på lösningen runt 7 borde vara ganska lagom. Fick du båda ämnena i nån lösning eller torra?

Ah, det är på organiskkemi.

Mjo, men det hade dragit ut lite på tiden och jag skulle göra en smältpunktsbestämning och spektroskopi också. Men man kunde klart och tydligt se att det var naftol i provburken. Nej, det gjorde jag aldrig förutom när jag hällde i HCl då förstås.

Dom var torra, så blandades det ut med dietyleter.

Det hade helt klart gått att fått naftolen torr om jag lagt tid på det förstås.
2012-02-12, 12:32
Medlem
Kemi...

Vilken typ av bindning kan man vänta sig i
a) KCl b) H2S c) I2

(Tvåorna ska såklart vara nedsänkta. Den sista är såklart ett stort i med en nedsänkt tvåa.)
2012-02-12, 13:06
Medlem
SciOques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SallyBally
Kemi...

Vilken typ av bindning kan man vänta sig i
a) KCl b) H2S c) I2

(Tvåorna ska såklart vara nedsänkta. Den sista är såklart ett stort i med en nedsänkt tvåa.)

Vad tror du själv?
2012-02-12, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SciOque
Vad tror du själv?

a) Jonbindning
b) Dipolbindning
c) Kovalent bindning

???
2012-02-12, 13:33
Medlem
SciOques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SallyBally
a) Jonbindning
b) Dipolbindning
c) Kovalent bindning

???

Så här ska det vara:

a) jonbindning.

b) polär kovalent bindning

c) ren kovalent bindning.

Fall a uppstår då skillnaden i elektronegativitet är större än 2,1. Fall b uppstår när skillnaden i elektronegativitet är större än 0,9 men mindre än 2,1 och fall c uppstår när skillnaden i elektronegativitet är noll.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kovalent_bindning

Mellan 0 och 0,9 i skillnad i elektronegativt så har du en så kallad svagt polär kovalent bindning.

Hjälpte det?
2012-02-12, 14:23
Medlem
Försöker läsa upp gammal kemi.. Fått en "labb" att skriva en slutsats på bara. Förmodligen är någon bättre än mig..

Uppgift: Ladda upp och ladda ur ett batteri.

Materiell: 2 blyplattor, bägare, natriumsulfat (Na2So4), elkub, voltmätare, sladdar.

Utförande: Blyplattorna var kopplade till sladdar som var kopplade till elkuben. Blyplattorna fick inte ha kontakt med varandra i jonlösningen (natriumsulfat). Därefter kopplade vi sladdarna från plattorna till voltmätaren.

Resultat: Det började fräsa och ryka.
När vi kopplade sladdarna från blyplattorna till voltmätaren visade voltmätaren 1,5 volt, alltså som ett vanligt batteri.

Slutsats.
2012-02-12, 14:31
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polsiks
Försöker läsa upp gammal kemi.. Fått en "labb" att skriva en slutsats på bara. Förmodligen är någon bättre än mig..

Uppgift: Ladda upp och ladda ur ett batteri.

Materiell: 2 blyplattor, bägare, natriumsulfat (Na2So4), elkub, voltmätare, sladdar.

Utförande: Blyplattorna var kopplade till sladdar som var kopplade till elkuben. Blyplattorna fick inte ha kontakt med varandra i jonlösningen (natriumsulfat). Därefter kopplade vi sladdarna från plattorna till voltmätaren.

Resultat: Det började fräsa och ryka.
När vi kopplade sladdarna från blyplattorna till voltmätaren visade voltmätaren 1,5 volt, alltså som ett vanligt batteri.

Slutsats.

Vad tror du?

Börja med att läsa igenom detta och kom med nån ide om vad som hände sedan....
http://sv.wikipedia.org/wiki/Blyackumulator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in