2011-10-14, 16:04
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
Nu är jag inte alls så duktig på organisk kemi, men är inte metylgruppen enkelbunden till kolet och därmed CH3? Här är väl substituenten CH2, som då iaf enligt wikipedia är en metylengrupp. Jag får det till en 3-metylenpenten, men varken det eller 3-methylenepentene ger mig några sökträffar på google. Nu blev jag själv riktigt förvirrad över vad det systematiska namnet ska vara.

Ok, metylengrupp är det korrekta namnet, pinsamt att skriva fel Speciellt när man snart har tenta i en organkemikurs

3-methylidenepentane heter den enligt chemsketch, jag är helt oduglig på nomenklatur så är lätt att bara köra molekyler i nåt namngivningsprogram.
http://www.chemexper.com/chemicals/supplier/cas/760-21-4.html
2011-10-14, 16:22
Medlem
Carelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Ok, metylengrupp är det korrekta namnet, pinsamt att skriva fel Speciellt när man snart har tenta i en organkemikurs

3-cepentane heter den enligt chemsketch, jag är helt oduglig på nomenklatur så är lätt att bara köra molekyler i nåt namngivningsprogram.
http://www.chemexper.com/chemicals/supplier/cas/760-21-4.html
Vidrig molekyl att be kemi A-elever att namnsätta, dock! Jag tycker att Funkybeat ska kontra läraren med att be denne namnsätta molekylen framför klassen!
2011-10-14, 19:15
Medlem
Hjälp på en upgift (ex tenta)

Hejsan jag pluggar just nu på en gammal ex tenta i kemi. Men jag har fastnat på en fråga kommer skriva fråga här snabbt så kan ni visa hur ni gör för att räkna ut det så jag kan lokalisera var jag gör fel.
Obs alla siffror inom parantes är dem små siffrorna för jag vet inte hur man skriver dem.
frågan:
Ett system för lagring av solvärme består av 60 slutna rör. Varje rör innehåller 45,6 kg CaCl(2)·6H(2)O. Värme från solen absorberas av saltet och lagras när saltet smälter vid 30 ˚C och det bildas en koncentrerad vattenlösning av saltet. På natten avges värmet när saltet återr kristalliserar. Hur många kilogram vatten som håller 15 ˚C kan systemet värma upp till 30 ˚C?

Vattnets värmekapacitet är 4,18 J/(K g).
Smältentalpin för Cacl(2)·6H(2)O är 27 kJ/mpl.

Tack för hjälpen!!!
2011-10-14, 21:35
Medlem
mungs avatar
Relativt enkel uppgift. Du har smältentalpin för saltet i kJ/mol. Räkna ut substansmängden salt i mol genom att använda molmassan för 1xCa, 1xCl, 12xH och 6xO från periodiska systemet samt massan 45,6 kg. Sedan kan du räkna ut hur mycket energi (kJ) som kan lagras i saltet om allt smälter.

När du har energin som kan avges när saltet återkristalliseras är det bara att dividera den siffran med (temperaturskillnad x Cp för vatten).

Bara för att jag skrev att den var enkel har jag säkert gjort något fel...
2011-10-15, 12:23
Medlem
Oxidations, reduktions och redoxformler?

Hej!

Till att börja med kan jag börja med att fråga var skoluppgiftstråden för kemi är, den brukar ju vara högst upp i kemi och pyroteknik-avdelning, men jag hittar den inte någonstans, är den under moderering eller något? Om det är jag som är blind får gärna mod. flytta tråden till skoluppgiftstråden, det är ingen skoluppgift egentligen men den passar bättre där.

Hursomhelst, till min fråga.

Vet inte om jag förstått det hela rätt, vill gärna dubbelkolla med kemisterna här på flashback

Oxidation handlar om att ett ämne ger ifrån sig elektroner.
Då tänker jag att formeln för när man blandar t.ex. järnjoner i en vattenlösning och en vanlig zinkbit

Fe2+ -> Fe + 2e-

Reduktion handlar om att ett ämne tar upp elektroner.

Och reduktion blir så här

Zn+ 2e- -> Zn2+

Och en redoxformler är båda två ihoplagt

Fe2+ + Zn -> Fe + Zn2+

Laddade upp en bild på formlerna där dom är lättare att läsa. När ska flashback fixa formelskrivare egentligen?
http://img850.imageshack.us/img850/6827/elektrokemi.jpg

Tänker jag ens rätt, eller är jag helt ute och cyklar?

Om jag är helt ute och cyklar, kan någon förklara hur man ska göra?

Ska man inte balansera på något sätt, känns som att detta är lite väl simpelt?

Om man inte ska balansera på just det här exemplet, kan ni ge mig ett exempel där man behöver balansera och visa hur man ska göra det?

EDIT *****

Ojdå, råkade visst skriva lite fel i exemplet, på reduktionen menar jag givetvis att det ska vara zink istället för järn. Fel på den länkade bilden alltså.
Senast redigerad av zoorroo4 2011-10-15 kl. 12:27.
2011-10-15, 13:03
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoorroo4
Hej!

Till att börja med kan jag börja med att fråga var skoluppgiftstråden för kemi är, den brukar ju vara högst upp i kemi och pyroteknik-avdelning, men jag hittar den inte någonstans, är den under moderering eller något? Om det är jag som är blind får gärna mod. flytta tråden till skoluppgiftstråden, det är ingen skoluppgift egentligen men den passar bättre där.

Hursomhelst, till min fråga.

Vet inte om jag förstått det hela rätt, vill gärna dubbelkolla med kemisterna här på flashback

Oxidation handlar om att ett ämne ger ifrån sig elektroner.
Då tänker jag att formeln för när man blandar t.ex. järnjoner i en vattenlösning och en vanlig zinkbit

Fe2+ -> Fe + 2e-

Reduktion handlar om att ett ämne tar upp elektroner.

Och reduktion blir så här

Zn+ 2e- -> Zn2+

Och en redoxformler är båda två ihoplagt

Fe2+ + Zn -> Fe + Zn2+

Laddade upp en bild på formlerna där dom är lättare att läsa. När ska flashback fixa formelskrivare egentligen?
http://img850.imageshack.us/img850/6827/elektrokemi.jpg

Tänker jag ens rätt, eller är jag helt ute och cyklar?

Om jag är helt ute och cyklar, kan någon förklara hur man ska göra?

Ska man inte balansera på något sätt, känns som att detta är lite väl simpelt?

Om man inte ska balansera på just det här exemplet, kan ni ge mig ett exempel där man behöver balansera och visa hur man ska göra det?

EDIT *****

Ojdå, råkade visst skriva lite fel i exemplet, på reduktionen menar jag givetvis att det ska vara zink istället för järn. Fel på den länkade bilden alltså.

Zinket oxideras (ger ifrån sig elektroner) och järnet reduceras (tar upp elektroner) Det känns som att du blandar ihop dom båda.

Apropå formelskrivare så finns det nåt tilläggsprogram till Firefox som nån snäll Flashbackare skrivit som fungerar alldeles ypperligt, vet inte exakt vart du hittar det, men nånstans i fysikdelen iaf. Sök och du skall finna.

Edit: Missade att du ville ha nåt exempel på när du ska balansera. Skriv gärna vilken nivå det gäller så att du får ett passande exempel.

Börja med att balansera och räkna ut potentialen för:

Ag+ + Mg --> Ag + Mg2+
Senast redigerad av YellowLemon 2011-10-15 kl. 13:08.
2011-10-15, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Zinket oxideras (ger ifrån sig elektroner) och järnet reduceras (tar upp elektroner) Det känns som att du blandar ihop dom båda.

Apropå formelskrivare så finns det nåt tilläggsprogram till Firefox som nån snäll Flashbackare skrivit som fungerar alldeles ypperligt, vet inte exakt vart du hittar det, men nånstans i fysikdelen iaf. Sök och du skall finna.

Edit: Missade att du ville ha nåt exempel på när du ska balansera. Skriv gärna vilken nivå det gäller så att du får ett passande exempel.

Börja med att balansera och räkna ut potentialen för:

Ag+ + Mg --> Ag + Mg2+

Så det är tvärtom i formlerna där jag skrivit?

Det gäller Kemi A.

Hur balanserar jag Ag+ + Mg --> Ag + Mg2+ ?
Och varför blir det Mg2+ och inte Mg+, Silvret har väl bara en elektron att ge bort?

Tack för att du försöker hjälpa mig
2011-10-15, 14:25
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Så det är tvärtom i formlerna där jag skrivit?

Det gäller Kemi A.

Hur balanserar jag Ag+ + Mg --> Ag + Mg2+ ?
Och varför blir det Mg2+ och inte Mg+, Silvret har väl bara en elektron att ge bort?

Tack för att du försöker hjälpa mig

Ok då är den nog på en lagom nivå

Mg+ är ingen stabil nivå för magnesium. Titta i http://en.wikipedia.org/wiki/Table_of_standard_electrode_potentials för att se vilka reaktioner du har.

Du har helt enkelt blandat ihop vad oxidation och reduktion betyder. Om du tar 2 silverjoner per magnesiumatom så har du ju 2 elektroner för båda elementen per mol Testa att balansera den.
2011-10-15, 15:14
Medlem
Silvret har en elektron att ge bort, Magnesiumet behöver två?

Ska jag då balansera såhär 2Ag+ + Mg --> 2Ag + Mg2+ ?

Silvret har väl bara en elektron att ge bort, och magnesiumet ska ha två elektroner, då krävs det två silverjoner, eller? Har verkligen ingen koll ..
2011-10-15, 15:58
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Silvret har en elektron att ge bort, Magnesiumet behöver två?

Ska jag då balansera såhär 2Ag+ + Mg --> 2Ag + Mg2+ ?

Silvret har väl bara en elektron att ge bort, och magnesiumet ska ha två elektroner, då krävs det två silverjoner, eller? Har verkligen ingen koll ..

Så ska det se ut!

Magnesiumet oxideras medan silverjonerna reduceras.

Red:
Ag+ +1e- -> Ag

Ox:
Mg -> Mg2+ + 2e-

Redox balanserad:
2Ag+ + Mg -> 2Ag + Mg2+

Tråden som du efterlyser i första posten
https://www.flashback.org/t1522377
2011-10-15, 19:07
Medlem
Tack så mycket YellowLemon och IvanRebroff för hjälpen!
2011-10-16, 13:05
Medlem
Hej! Har en kort fråga om kemi A

Nedan följer fyra försök där man stoppar en metallbit i en lösning som innehåller olika
joner. I vilket/a av försöken kommer en reaktion att ske?
Metall Lösning
a. Koppar - Magnesiumjoner
b. Magnesium - Natriumjoner
c. Silver - Järnjoner
d. Tenn - Kopparjoner

Min fråga är om man kan lösa uppgiften med hjälp av metallernas elektromagnetiska spänningsserie.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in