2011-01-20, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osthus
Blir fan inte klok på oxidationstal, varför ändras talet från det första röda till det andra?

http://i52.tinypic.com/11s37m0.jpg

Är rostig på oxidationstal, reaktionen i punkt 1 är i obalans, därför måste du korrigera den mha oxidationstal. I punkt 2 har kopparen har släppt ifrån sig 2 st elektroner, medan NO2 har bara plockat upp 1st. Ökningen i oxidationstal måste vara lika med minskningen. Därför korrigerar (balanserar) man reaktionsformeln så att 2 mol NO3- reagerar med 1 mol Cu och bildar 1 mol Cu+ och 2 mol NO2. Formeln är nu balanserad.

Hoppas det hjälpte!
/J
2011-01-20, 23:09
Medlem
Osthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reazon
Är rostig på oxidationstal, reaktionen i punkt 1 är i obalans, därför måste du korrigera den mha oxidationstal. I punkt 2 har kopparen har släppt ifrån sig 2 st elektroner, medan NO2 har bara plockat upp 1st. Ökningen i oxidationstal måste vara lika med minskningen. Därför korrigerar (balanserar) man reaktionsformeln så att 2 mol NO3- reagerar med 1 mol Cu och bildar 1 mol Cu+ och 2 mol NO2. Formeln är nu balanserad.

Hoppas det hjälpte!
/J

Jag är ganska förvirrad/trött just nu, men jag tror inte riktigt du svarar på min fråga. Borde inte oxidationstalet vara detsamma i punkt 1 som punkt 2? Ox-talen är ju inte ett mått på hur många elektroner som finns eller nåt sånt (jag förstår inte vad det är exakt om jag ska vara ärlig...).
2011-01-20, 23:56
Medlem
gunar_prinze_jrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osthus
Blir fan inte klok på oxidationstal, varför ändras talet från det första röda till det andra?

http://i52.tinypic.com/11s37m0.jpg

hmmm, trodde kväve bara kunde ha oxidationstal från -1 till -3 och +1 till +5. Tycker att det borde vara 4 på den andra också då det totala oxidationstalet är 0 i NO2. Men jag är trött som fan också.

Hahah nu vill jag också veta.
2011-01-21, 00:16
Medlem
Det står givetvis fel. Oxidationstalet är 4 (IV) i båda fallen.
2011-01-21, 00:20
Medlem
gunar_prinze_jrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omarstrollin
Det står givetvis fel. Oxidationstalet är 4 (IV) i båda fallen.

hahaha fan va drygt, har bränt säker en timme på att försöka lista ut svaret..
2011-01-21, 10:32
Medlem
Har arbetat lite med reaktionsformler och fastnat lite på den här: Förklara nedanstående reaktion. Fenoftalein i vattnet färgades rosa. Kalium + vatten --> kaliumjoner + hydroxidjoner + vätgas.
2011-01-21, 11:13
Medlem
Jag har själv gjort alla uppgifterna, förutom Litium på trean, förstår inte hur man räknar ut den?

Har börjat på svaret men...

"Litium tillhör grupp 1 och har då 1 valenselektron i det yttersta skalet (eftersom atomnumret är 3 har den sammanlagt bara 3 elektroner och protoner.) Litium avger sin valenselektron (varför?) och … får den positivt elektriska laddningen 1+, och beteckningen för detta skrivs ut Li+."
Senast redigerad av JohanAwesome 2011-01-21 kl. 11:41.
2011-01-21, 12:51
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAwesome
Jag har själv gjort alla uppgifterna, förutom Litium på trean, förstår inte hur man räknar ut den?

Har börjat på svaret men...

"Litium tillhör grupp 1 och har då 1 valenselektron i det yttersta skalet (eftersom atomnumret är 3 har den sammanlagt bara 3 elektroner och protoner.) Litium avger sin valenselektron (varför?) och … får den positivt elektriska laddningen 1+, och beteckningen för detta skrivs ut Li+."

Alla atomer strävar efter att uppfylla oktettregeln. Se ut som någon av atomerna i grupp 18 i periodiska systemet.
Lämnar Li bort en valenselektron ser du att den får 2 kvar och liknar då He.

Li blir då positiv eftersom den har kvar 3 protoner men nu bara har två elektroner. Det är ingen atom längre utan en jon och betecknas med namn och laddning Li+.

Tittar du på Ca t.ex. ser du att om den lämnar bort två valenselektroner liknar den rätt många av atomerna i grupp 18.

Lämnar den ifrån två elektroner får den två protoner mer (än antalet elektroner) och betecknas då Ca2+.
Det är alltså en jon med 2 protoner mer än antalet elektroner.

(OBS tvåan är upphöjd men vet inte hur man skriver det på datorn)
2011-01-21, 13:28
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinturrr
Har arbetat lite med reaktionsformler och fastnat lite på den här: Förklara nedanstående reaktion. Fenoftalein i vattnet färgades rosa. Kalium + vatten --> kaliumjoner + hydroxidjoner + vätgas.

Fenolftalein är en indikator som färgas rosa i basiska lösningar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Phenolphthalein

2K + 2H2O --> 2K+ + 2OH- + H2
2011-01-21, 20:07
Medlem
snws avatar
Jag är färdig med kursjäveln förutom två frågor som jag fått tillbaka. Har googlat och letat i timmar men hittar inget svar. Sätter nu mitt hopp till att någon av er kan!

1)Fråga: Varför är helium (He) placerad bland ädelgaserna trots att det grundämnet har endast två valenselektroner?
Mitt svar: För att helium ogärna reagerar med andra ämnen liksom de andra ädelgaserna. Andra grundämnen än ädelgaser reagerar med varandra i sin strävan att få 8 elektroner i sitt yttersta skal. Liksom övriga ädelgaser undantaget helium
Lärarens protest: Ja men varför är det så med He trots att det inte har 8 valenselektroner?

2)Förklara rent kemiskt varför det krävs mer energi för att värma vatten än t.ex. sand?
2011-01-21, 20:23
Medlem
..FAN..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snw
Jag är färdig med kursjäveln förutom två frågor som jag fått tillbaka. Har googlat och letat i timmar men hittar inget svar. Sätter nu mitt hopp till att någon av er kan!

1)Fråga: Varför är helium (He) placerad bland ädelgaserna trots att det grundämnet har endast två valenselektroner?
Mitt svar: För att helium ogärna reagerar med andra ämnen liksom de andra ädelgaserna. Andra grundämnen än ädelgaser reagerar med varandra i sin strävan att få 8 elektroner i sitt yttersta skal. Liksom övriga ädelgaser undantaget helium
Lärarens protest: Ja men varför är det så med He trots att det inte har 8 valenselektroner?

2)Förklara rent kemiskt varför det krävs mer energi för att värma vatten än t.ex. sand?
1. De vill ha fullt i sitt yttersta skal, gör inget att det bara är 2 istället för 8. Så länge det yttersta är fult, He är alltså inget undantag
2011-01-21, 20:23
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snw

Jag tar 1: en ädelgas har ett fullt yttre skal. Eftersom 1s-orbitalen har två elektroner, och bara kan innehålla två elektroner, är den full.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in