2010-11-29, 18:17
Medlem
Har kemiprov som kommer upp imorgon, har fixat fram provet med skulle vilja ha hjälp med frågorna:

2. Värme + H20 (s)  H20(I) vad kallas denna typ av reaktion?

3. Vad betyder ΔH (delta H)?

5.Bindningarna kväveoxid, No, ur kväve och syre är en endoterm reaktion. 90,2Kj om sätts per mol No.

a) Vad är ΔH för bindning?

b) Vad är ΔH för bindning av NO ur 1mol syrgas och 1mol kvävgas?
2010-11-29, 19:49
Medlem
icys avatar
I en tidigare tenta fanns denna uppgiften i komplexometri. Men jag förstår den inte riktigt och vet inte hur jag skall lösa den. Kan någon visa mig hur man skall lösa uppgiften? Och vad är egentligen Ktermodyn

Frågan lyder:
För att man med framgång skall kunna titrera en metalljon med EDTA krävs att den konditionella konstanten är minst 10^8 M^-1. Man ville titrera metalljonen M^2+ vid pH 6,0 i en buffert bestående av syran HA och dess anjon A^-. Beräkna högsta användbara koncentration av A^-. Beräkna högsta användbara koncentration av A^- och motsvarande totalkoncentration ([HA] + [A^-]) av bufferten om följande jämvikter gäller:

M^2+ + A^- <--> MA^+ K = 5 * 10^4.0 M^-1

HA <--> H^+ + A^- pKa = 5,9

För komplex bildning mellan M^2+ och EDTA gäller att log Ktermodyn = 15,9
2010-11-29, 21:12
Medlem
pyro860s avatar
Är det skitsamma om man skriver:
(Z)3,7-dimetyl-4-etyl-2-okten eller (Z)-4-etyl-3,7-dimetyl-2-okten?

Z och E var:
Z - samma sida.
E - olika sidor.

Va?
2010-11-29, 21:25
Medlem
FESKEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Är det skitsamma om man skriver:
(Z)3,7-dimetyl-4-etyl-2-okten eller (Z)-4-etyl-3,7-dimetyl-2-okten?

Z och E var:
Z - samma sida.
E - olika sidor.

Va?

Det ska vara i bokstavsordning så den första du skrev är rätt (Z)3,7-dimetyl-4-etyl-2-okten .
Enligt den lärare jag hade så var det inte skitsamma fast man kan tycka det.
Zusammen och Entgegen har du rätt på.
2010-11-29, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mathematics1
Vilka är de vanligaste? Om man t.ex. har salter med kloridjon, nitratjon, sulfatjon, karbonatjon, hydroxidjon osv. Kan man då veta, och på ett enkelt sätt se, vilka av dem som ej ger fällning och därmed förblir fria i lösningen?

PS: När man löser t.ex. natriumklorid (NaCl), bordsalt, i vatten så sker ju följande: NaCl(s) + H2O(l) --> NaCl(aq) + H2O(l). Det jag inte riktigt fattar är hur man endast genom att lösa ett salt i vatten lyckas bryta jonbindningarna så enkelt? Jonbindningar ska väl vara väldigt, väldigt starka, och sålunda vara svåra att bryta?
vattenmolekylerna är ju di-polära, dvs att de har en + o en - sida, kommer jag ihåg rätt så är NaCL också det som gör att vattenmolekylerna attraherar saltets olika "Poler" och bryter bindningarna
2010-11-30, 15:49
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FESKE
Det ska vara i bokstavsordning så den första du skrev är rätt (Z)3,7-dimetyl-4-etyl-2-okten .
Enligt den lärare jag hade så var det inte skitsamma fast man kan tycka det.
Zusammen och Entgegen har du rätt på.

Aha man räknar di som "bokstavsordning" också alltså. Tänkte metyl/etyl, därför det blev fel
Senast redigerad av pyro860 2010-11-30 kl. 16:47.
2010-11-30, 16:07
Medlem
Vad händer när man lägger en Magnesiumbit i en kopparlösning?
2010-11-30, 16:57
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolo
Vad händer när man lägger en Magnesiumbit i en kopparlösning?
Magnesiumet byter plats med kopparn: Mg (s) + Cu^2+ (aq) -> Cu (s) + Mg^2+ (aq)
2010-11-30, 18:46
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Aha man räknar di som "bokstavsordning" också alltså. Tänkte metyl/etyl, därför det blev fel

Jag har fått lära mig att prefixen di, tri och liknande ej räknas. Wikipedia stödjer det också:

Citat:
Ursprungligen postat av http://en.wikipedia.org/wiki/IUPAC_nomenclature_of_organic_chemistry
Different side-chains and functional groups will be grouped together in alphabetical order. (The prefixes di-, tri-, etc. are not taken into consideration for grouping alphabetically. For example, ethyl comes before dihydroxy or dimethyl, as the "e" in "ethyl" precedes the "h" in "dihydroxy" and the "m" in "dimethyl" alphabetically. The "di" is not considered in either case).
2010-11-30, 19:03
Medlem
FESKEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dxdp
Jag har fått lära mig att prefixen di, tri och liknande ej räknas. Wikipedia stödjer det också:

Oj kan vara så att jag blandar ihop det med iso nu, då är det väl den man ska ta hänseende till? Ber om ursäkt om jag yra till det nu.
2010-11-30, 19:37
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FESKE
Oj kan vara så att jag blandar ihop det med iso nu, då är det väl den man ska ta hänseende till? Ber om ursäkt om jag yra till det nu.

Menar du om du har till exempel en isopropylsubstitutent? I så fall heter själva funktionella gruppen 'isopropyl' och därför kommer den i bokstavsordning som 'i' och inte 'p'. Fast, inte helt säker på om jag förstod din fråga.
2010-11-30, 19:46
Medlem
FESKEs avatar
Jo det var svar på min fråga, tackar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in