Tjena
Det är så att jag håller på med en inlämningsuppgift i Kemi B om IR spektroskopi.
Fick en kemi bok på svenska att jobba med, men eftersom det inte står så mycket i den så fick jag ett häfte där det står en del, men det är på engelska.
Så, skulle någon kunna översätta det här och förklara (behöver inte vara komplicerat, någon mening räcker) vad som menas?
Not all molecular vibrations result in the absorbtion of IR energy. In order for a vibration to occour with the absorbtion of IR energy, the dipole moment of the molecule must change as the vibration occours. Thus when the four hydrogen atoms of methane vibrate symmetrically, methane does not absorb IR energy. Symmetrical vibrations of the carbon-carbon double and triple bonds of ethene and ethyne do not result in the absorbtion of IR radiation, either.
Inte alla molekylära vibrationer sker pga absorbtion av IR energi. För att en vibration pga absobrtion av IR energi ska ske....... därefter blev det lite för komplicerat för att jag ska förstå.
Hjälp, snälla ni

Tack på förhand.