Citat:
Ursprungligen postat av ivanrebroff
Det var ett tag sedan jag läste det, men i alla exoterma reaktioner så minskar entalpin (ΔH blir negativt)
Exoterm reaktion - Avger värme, värme som produkt
Endoterm reaktion - Konsumerar värme, värme som reaktant
-------------------------------
ρ(N) = 1,2506 kg/m3
5 L = 0,005 m3
m(N) = ρ(N) * V(N) = 1,2506 kg/m3 * 0,005 m3 = 0,006253 kg = 6,253 g
MwN2 = 28 g/mol
n= m/M
n= (6,253 g)/(28 g/mol)
n= 0,223 mol
Sen har du ju molförhållandet från reaktionsformeln och kan räkna vidare
Ska konsultera mina böcker angående ammoniaksyntesens entalpi, men det är möjligt att du har rätt. Tog ur minnet från höstens föreläsningar.
Sedan förstår jag inte riktigt din uträkning, men testa att använda allmänna gaslagen, pV=nRT, där p är tryck, V är volym, n är molmängd, R är allmänna gaskonstanten och T är temperaturen i kelvingrader. Om vi utgår från att vätgasen och kvävgasen har samma tryck och temperatur, vilket de borde ha om inte annat anges, och R som sagt är en konstant, så får vi ett direkt förhållande mellan Volym och molmängd. Vi behöver tredubbla molmängden väte, och vid samma tryck och temperatur skulle detta alltså resultera i en tredubbel volym.
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
Rätt simpel fråga men minns fan inget:
Beräkna PH i 0,05M HCN Ka=4*10^-10M
Du har fått veta Ka, dvs jämviktskonstanten för reaktionen HCN + H2O <--> CN- + H3O+
Jämviktsuttrycket, som definierar Ka, är som vanligt produktkoncentrationerna genom reaktant-koncentrationerna (vatten utelämnas).
Ka = ([CN-]*[H3O+])/([HCN])
Vi började med 0,05 M HCN. När protolysens jämvikt inställt sig kan vi säga att [HCN] = 0,05–x M, [CN-] = x M och [H3O] = x M
Sätter vi in dessa värden i vårt jämviktsuttryck får vi:
Ka = (x*x)/(0,05–x) = x^2/(0,05-x)
Eftersom vi vet Ka har vi plötsligt fått en andragradsekvation med en okänd. Detta kan vi såklart lösa, men jag föredrar att göra livet enklare för mig.
Eftersom Ka är så otroligt liten (4*10^-10 är ju 0,0000000004) kan det inte vara särskilt många HCN-molekyler som protolyserats. (För att få en så låg siffra måste ju x^2 vara väldigt mycket lägre än 0,05-x). Därför kan vi nog försumma x i parentesen, och låtsas som att all HCN är kvar. Isåfall får vi:
Ka = x^2/0,05. Den ekvationen är betydligt enklare att lösa. Ta båda sidor gånger 0,05, och sedan roten ur båda sidor. Plötsligt har vi fått ett värde på x. För att kontrollera om det var okej att försumma kan du jämföra x-värdet med 0,05. Är det mindre än 5% så brukar man tycka att det är okej att försumma. Skulle x visa sig vara större än 5 % får vi ändå ta och lösa andragradaren, men i det här fallet tror jag att vi klarar oss undan.
x var ju koncentrationen på bland annat H3O+. Koncentrationen på denna är ju det enda vi behöver för att kunna ta reda på pH, eftersom pH är -log[H3O+], dvs minuslogaritmen av vårt X-värde.
Lycka till, hoppas att du hängde med och förstod.