2011-06-02, 21:20
Medlem
Tr0bler0nes avatar
Typ nånting såhär:
"Inte alla molekylära vibrationer resulterar i absorption av IR-energi. För att en vibration ska uppstå med absorptionen av IR-energi måste dipolmoment av molekylen förändras i takt med att vibrationer uppstår. Så när de fyra väteatomerna i metan vibrerar symmetriskt, så absorberar metan inte IR energi. Symmetriska vibrationer i kol-kol-dubbel-och trippelbindningar av eten och ethyne resulterar heller inte i absorption av IR-strålning."

Eller nåt...
2011-06-02, 21:42
Medlem
C0ws avatar
Ok, tack för översättningen. Förstår fortfarande inte allt, men får väl söka lite mer på google
2011-06-03, 01:17
Medlem
Lite på lyset nu men hoppas jag kan tillföra ngt.

förmodar att det är FT-IR det handlar om.

det jag gissar är att molekyler som har en spegelbildssymmetri (alltså har två identiska delar om man drar en centrallinje genom molekylen) har ingen IRabsorbtion då de vibrationer som uppstår tar ut varadnrda...det blir ingen vibration öht med andra ord. Lite som inteferens...fast på molekyler.

som sagt, lite full men hoppas det hjälper
2011-06-03, 11:57
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epikur

det jag gissar är att molekyler som har en spegelbildssymmetri (alltså har två identiska delar om man drar en centrallinje genom molekylen) har ingen IRabsorbtion då de vibrationer som uppstår tar ut varadnrda...det blir ingen vibration öht med andra ord. Lite som inteferens...fast på molekyler.

Med det resonemanget är varken koldioxid, metan eller vatten IR-aktiva/växthusgaser.

Det står precis det som Tr0bler0ne säger att symmetriska vibrationer inte ger upphov till IR absorption. Har nån bok om detta men orkar inte kolla igenom för mycket, har du läst igenom engelska wikipedia delen om "IR spectroscopy" Om inte gör det, det står på en nivå så att du inte borde ha några problem att förstå det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Infrared_spectroscopy
2011-06-03, 12:15
Medlem
det jag försökte få fram att symmetrin är i både x och y planet...Vatten är ju ingen "rak" molekyl, medan eten och etyn är det.

men jag kan ju ha fel
2011-06-03, 12:36
Medlem
YellowLemons avatar
En molekyl med N bindningar kan vibrera i 3N-6 olika sätt om den är olinjär och 3N-5 om linjär.
Enbart vibrationer som ger en ändring i det elektriska dipolmomentet är IR aktiva.

Kan nog hjälpa till en del imon om det skulle behövas, måste gå iväg nu och kommer inte hem förrän sent gissar jag.
2011-06-03, 15:03
Medlem
firstdayatworks avatar
estimera entalpi, entropi och Gibbs

jag undrar hur man går till väga när man ska bestämma om en reaktions entalpi, entropi och Gibbs är positiv, 0 eller negativ.

jag vet t.ex. att om molekyler i gasfas bildas från molekyler i fast fas så är entropin positiv

men tydligen ska det finnas en handfull regler och detta var den enda jag hittade. någon som vet?
2011-06-03, 15:53
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firstdayatwork
jag undrar hur man går till väga när man ska bestämma om en reaktions entalpi, entropi och Gibbs är positiv, 0 eller negativ.

Koll igenom wikipedia artikeln om spontana reaktioner http://en.wikipedia.org/wiki/Spontaneous_process.

En spontan reaktion har ett positivt deltaG. Hos en reaktion i jämvikt är deltaG = 0.
deltaG = deltaH - T*deltaS vid kontant tryck och temperatur. Detta är väl det mest kända sambandet mellan Gibbs fria energi, entalpi och entropi. Ta en titt på http://en.wikipedia.org/wiki/Gibbs_free_energy för att se vad som gäller vid andra tillstånd.
2011-06-03, 17:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Polygon
Ja. Det finns reaktioner där entalpin minskar. Entalpin är ju energi-innehållet i ämnena, och om reaktionen är exoterm minskar entalpin, eftersom energin avges till omgivningen i form av värme.
Det jag undrar över är om du kanske menar entropi. Där blir det lite knepigare, men det går också.

Ah, visst är det reaktion där entropin minskar jag menar. Nåja, tack för all hjälp jag fått av dig och alla andra, en vacker dag kanske jag kan ge något tillbaka i den här tråden.
2011-06-03, 17:33
Medlem
Fieldleafs avatar
Ämnen sammanfogade.

/mod
2011-06-03, 22:09
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epikur

Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Med det resonemanget är varken koldioxid, metan eller vatten IR-aktiva/växthusgaser.

Det står precis det som Tr0bler0ne säger att symmetriska vibrationer inte ger upphov till IR absorption. Har nån bok om detta men orkar inte kolla igenom för mycket, har du läst igenom engelska wikipedia delen om "IR spectroscopy" Om inte gör det, det står på en nivå så att du inte borde ha några problem att förstå det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Infrared_spectroscopy

Tackar för svaren. Ska ta och titta lite närmare på engelska wiki igen
Senast redigerad av C0w 2011-06-03 kl. 22:12.
2011-06-03, 22:31
Bannlyst
Snälla, dessa uppgifter ska in innan 23.59. JAG HAR LÄMNAT IN BOKEN I SKOLAN.
Jag ber om hjälp, snälla. Skickar jag inte in denna idag så får jag IG i kursen

Kompletteringsuppgift Kemisk Bindning MD2/DT2

1. Hur kan du med hjälp av periodiska systemet säga vilken laddning följande atomer får som joner. Skriv kemiskt tecken och laddning!
a) Natrium
b) Barium
c) Svavel
d) Helium

2. Hur skriver man saltet kalciumnitrat (Ca) (NO3-) med kemiska tecken? Fundera på hur många joner av varje som behövs för att få balans.

3. Metan består av 4 väteatomer och en kolatom. Rita ut alla valenselektroner mellan ämnena och skriv vilken typ av bindning som är mellan atomerna.

4. Varför leder saltvatten ström men inte rent salt?

5. Hur förändras en atoms storlek när det blir en jon? Förklara!

6. Vad är skillnaden mellan en polär och en icke polär kovalent bindning?

7. Metanol löser sig i vatten men inte i bensin. Varför är det så?

8. Vad heter de svaga bindningar som verkar mellan opolära molekyler och hur fungerar de?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in