2011-04-05, 21:30
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmaSophiaLinnea
Hej! Jag var bortrest när klassen labba, så om någon på bästa sätt kan förklara en del saker...så skulle
de vara schysst!

Du har en tennbit. Beskriv den. Okej, jag vet att den har glansig yta, det är en metall, den är silverfärgad. Vad mer kan jag säga? (leder den värme/elektricitet?) Fast form.

Smält tennbiten. Beskriv den nu. Okej, den är fortfarande silverfärgad? ELLER? och den är flytande.

Låt det kallna (stelnar den då). Beskriv.

RESULTAT.
Har tenn samma egenskaper före och efter exprimentet? har någonting ändrats? vad? (detta är också en fråga)

SVAVEL + JÄRN
Du har svavel och järn i två provrör.
Beskriv de båda ämnena:färg,lukt,konsistens,är det magnetiska etc.
SVAVEL
JÄRN:

blanda dem i ett och samma provrör. stäng provröret med en kork. försök att separera svavel från järn. Går det?
Då svarar jag,ja. Man tar väl en magnet? eller?

Hetta upp blandningen. Vad händer?
Beskriv ämnet som bildas. Det är väl järnsulfid? eller?

Vad är det andra namnet för förbränning?
Vad heter ämnet som bildas vid förbränning?

Läs på om tenn på engelska eller svenska...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tenn
http://en.wikipedia.org/wiki/Tin

Ja du använder dig av en magnet.

Järn magnetiskt, svavel ej magnetiskt är det säkert tänkt att du ska svara men det är dock diamagnetiskt. (inga oparade elektroner)
http://en.wikipedia.org/wiki/Diamagnetic

Fe + S --> FeS

Vad det är för "annat namn" för förbränning dom söker vet jag ej.

Vilken nivå är detta på för övrigt?
ÅK 8?
2011-04-06, 09:09
Medlem
Zzyzx Roads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sxxxoxxxe
hej har lite problem me denna tycks de som
vet inte riktigt hur man skall räkna.

Skriv formeln för protolys av ammoniak samt
beräkna pOH och pH i 0,010 mol/dm3
ammoniaklösning

formeln är ju NH3 + H2O => NH4 + OH
men kan inte få ut de andra
Protolys av ammoniak:
Kod:
NH3 + H2O <-> NH4+ + OH-
Du har jämviktsvillkoret:
Kod:
([NH4+]*[OH-])/[NH3] = K_b
pK_b = 4,74
Ställ upp en tabell med koncentrationerna vid t=0 och jämvikt:
Kod:
t=0:
[NH3] = 0,010 M
[NH4+] = 0 M
[OH-] = ~0 M
Kod:
Jämvikt:
[NH3] = 0,010 - x M
[NH4+] = x M
[OH-] = x M
Sätt in i jämviktsvillkoret och lös ut x:
Kod:
x^2/(0,010 - x) = 10^(-4,74)
x = 0,000417578
[OH-] = 0,000417578 = 10^(-3,379)
pOH = -log[OH-] = ~3,38
pH = 14 + log[OH-] = 14 - 3,38 = 10,62
2011-04-06, 19:02
Medlem
Vilken funktion har sukros i elektroforesbuffert?
2011-04-06, 21:05
Medlem
Vad är en dipol-dipodbindning?

Jag undrar också om det finns någon skillnad mellan den sortens bindningen och vanlig dipolbindning? o.o
2011-04-06, 22:27
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panacea

Jag undrar också om det finns någon skillnad mellan den sortens bindningen och vanlig dipolbindning? o.o

Saxat från wikipedia:

Citat:
"Dipol-dipolbindningar är en typ av intermolekylär bindning som uppstår när två eller flera polära molekyler binds till varandra av laddningarna i de enskilda molekylerna. Den attraktionskraft som uppstår mellan molekyler som är permanenta dipoler kallas dipol-dipolbindningar"

Det borde vara samma sak.
2011-04-07, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panacea

En dipol är en molekyl som har polära egenskaper, det vill säga den kan lösa sig i vatten och har en ände (eller del av molekylen) som är delvis övervägande negativ, medan andra är positiv. En dipols INTRAmolekylära bindning kallas för "polär kovalent", där kovalent betyder ungefär "delar lika". De delar på elektronerna, men det är ändå vanliga att elektronerna befinner sig i en del molekylen då de ofta har olika elektronegativitet.

En dipol-dipolbindning är en bindning som uppstår i en lösning av dipoler, det innebär kort sagt att två dipoler (molekyler) kan med influens från varandra skapa en bindning mellan sig, eftersom molekylerna skiljer sig lite då en ände kan vara positiv laddad och en negativ. Denna bindning är en INTERmolekylär bindning (till skillnad från INTRAmolekylär), vilket innebär att den verkar mellan molekylerna (du kan tänka inter som i internationell, dvs mellan varandra och inte inom molekylen själv).
2011-04-07, 23:23
Medlem
hur vet jag när en atoms orbitaler hybridiseras?

jag förstår hybridisering av (C) men just nu håller jag på att göra en presentation av guanin och jag undrar hur jag avgör ifall någon av de ingående komponenterna har hybridiserade orbitaler?
2011-04-08, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LinusT
Vilken funktion har sukros i elektroforesbuffert?

Här verkar det stå en massa om det du efterfrågar http://www4.liber.se/kemionline/gymkeb/11.html tyvärr kan jag inte hjälpa dig med själva svaret, hoppas att någon annan kan hjälpa både dig o mig.
2011-04-08, 11:23
Medlem
Gjorde en laboration där vi gjorde hydrolys av ester i basisk lösning. Man tog 2 cm3 etylacetat i ett provrör och tillsatte 10 cm3 natriumhrydroxidlösning. Sedan tillsattes fenolftalein som indikator. Innan vi skakat fick vi en klar del upptill (ca 1,5 cm) av provet, och nertill (7 cm) en rosa vätska. Vi ska nu svara på vilken av skikten som består av etylacetat och vad den rosa vätskan är. Har försökt leta reda på information men inte hittat något. Jag antar att den klara delen var etylacetat då den var mindre men är osäker på om NaOH-lösningen reagerat och bildat något nytt ämne? Man måste motivera svaret.
2011-04-08, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maximerat
Gjorde en laboration där vi gjorde hydrolys av ester i basisk lösning. Man tog 2 cm3 etylacetat i ett provrör och tillsatte 10 cm3 natriumhrydroxidlösning. Sedan tillsattes fenolftalein som indikator. Innan vi skakat fick vi en klar del upptill (ca 1,5 cm) av provet, och nertill (7 cm) en rosa vätska. Vi ska nu svara på vilken av skikten som består av etylacetat och vad den rosa vätskan är. Har försökt leta reda på information men inte hittat något. Jag antar att den klara delen var etylacetat då den var mindre men är osäker på om NaOH-lösningen reagerat och bildat något nytt ämne? Man måste motivera svaret.

Esterhydrolys gör om estern till etanol och ättiksyra. Hydroxiden är enbart katalysator. Nu har jag aldrig använt fenolftalein men man har för mig att färgat betyder surt? så det bör väl vara ättiksyran. Är osäker på hur löslig natriumacetat skulle vara men tror inte det kristalliseras i vatten

Edit: Stavar som en kråka
Senast redigerad av Omarstrollin 2011-04-08 kl. 12:08.
2011-04-08, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omarstrollin
Esterhydrolys gör om estern till etanol och ättiksyra. Hydroxiden är enbart katalysator. Nu har jag aldrig använt fenolftalein men man har för mig att färgat betyder surt? så det bör väl vara ättiksyran. Är osäker på hur löslig natriumacetat skulle vara men tror inte det kristalliseras i vatten

Edit: Stavar som en kråka
(Mycket) starka baser - Transparent
(Svagt) basiska lösningar - Lila/rosa (pH 8-10 och uppåt)
Neutrala och sura lösningar - Transparent (pH < 7)
Från wiki
Antar då att den rosa vätskan var etanolen och den klara ättiksyran? När vi skakade om efter första observationen så blev provet uppdelat i tre skikt (rosa, ljusrosa och klar), efter den sista skakningen blev hela provet rosa. Därför jag blev lite fundersam på att ämnena inte hunnit reagera än, samt läraren specifikt frågade vilket skikt som etylacetatet var.
2011-04-08, 14:00
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maximerat
(Mycket) starka baser - Transparent
(Svagt) basiska lösningar - Lila/rosa (pH 8-10 och uppåt)
Neutrala och sura lösningar - Transparent (pH < 7)
Från wiki
Antar då att den rosa vätskan var etanolen och den klara ättiksyran? När vi skakade om efter första observationen så blev provet uppdelat i tre skikt (rosa, ljusrosa och klar), efter den sista skakningen blev hela provet rosa. Därför jag blev lite fundersam på att ämnena inte hunnit reagera än, samt läraren specifikt frågade vilket skikt som etylacetatet var.

Kolla upp densiteterna för de olika ämnena!
Kolla sedan på följande bild för att kunna motivera:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in