2011-03-27, 14:10
Bannlyst
30 sekunders brustablett?

Tjena alla FBare.
Nu är det så att jag fått ett skolproject att planera en labb där jag ska få fram en brustablett som ska brusa i 30 sekunder, (cirka). Dom material jag får använda är citronsyra, natriumkarbonat, socker.
Någon som vet hur jag ska lyckas med detta?
Tack på förhand.
2011-03-27, 14:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av f1ish
Tjena alla FBare.
Nu är det så att jag fått ett skolproject att planera en labb där jag ska få fram en brustablett som ska brusa i 30 sekunder, (cirka). Dom material jag får använda är citronsyra, natriumkarbonat, socker.
Någon som vet hur jag ska lyckas med detta?
Tack på förhand.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Brustablett

Mal ner, packa ihop.
2011-03-27, 14:23
Medlem
Brustabletter är väl torrpressade med ganska högt tryck. Partikelstorleken spelar också in. (Och blandningsförhållandet givetvis.) Testa att ta tid på köpta brustabletter och se om de brusar lika länge (inbördes alltså) så ser du om du har några utsikter att lyckas.

Edit: Och storleken på tabletten!
Senast redigerad av Lars H 2011-03-27 kl. 14:31.
2011-03-27, 15:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Brustabletter är väl torrpressade med ganska högt tryck. Partikelstorleken spelar också in. (Och blandningsförhållandet givetvis.) Testa att ta tid på köpta brustabletter och se om de brusar lika länge (inbördes alltså) så ser du om du har några utsikter att lyckas.

Edit: Och storleken på tabletten!

men vad får jag utav det? jag vet ju fortfarande inte hur mycket citronsyra respektive karbonat jag ska blanda...
2011-03-27, 15:35
Medlem
Jag skulle experimentera mig fram. Det går ju att räkna ut stökiometriskt hur mycket citronsyra resp bikarbonat det ska vara, men det säger ingenting om tiden, i köpta tabletter är det väl dessutom överskott på syra för syrlig smak.
2011-03-27, 15:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Jag skulle experimentera mig fram. Det går ju att räkna ut stökiometriskt hur mycket citronsyra resp bikarbonat det ska vara, men det säger ingenting om tiden, i köpta tabletter är det väl dessutom överskott på syra för syrlig smak.

Det är sant, man kan pröva sig fram, men ett problem är ju att man inte veta när man når rätt PH värde, man vill ju inte dricka det om man inte vet att det inte är direkt farligt.
2011-03-27, 16:01
Medlem
Ingen av ingredienserna är farliga (jag är inte helt säker på natriumkarbonat, men natriumbikarbonat, vilket man brukar använda är ofarligt i normala mängder), det pH-värde man kan uppnå är inte heller farligt.
2011-03-27, 18:56
Medlem
kanulas avatar
Trådar sammanfogade.
/Mod
2011-03-27, 22:59
Medlem
Hallå Flashback!

Sitter och pluggar inför en kemi tenta som jag har ganska snart. Behöver lite hjälp med en uppgift som jag inte blir riktigt klok på. Om det är någon som har orken att hjälpa mig med denna och kommer med något pedagogiska svar så blir jag extremt tacksam!

Ett galvaniskt element består av en silverstav i 1 M silvernitratlösning
och en kopparstav i 1 M kopparsulfatlösning ftirenade med en
ytterledning och en saltbro, som leder joner.

a) Skriv formeln fiir reaktionen vid den positiva polen.
b) Skriv formeln lor reaktionen vid den negativa polen.
c) Ange formeln ör den strömdrivande processen (cellreaktionen).
d) Ange cellschema.
e) Beräkna cellens emk.

Kloberg
2011-03-27, 23:25
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kloberg
Hallå Flashback!

Sitter och pluggar inför en kemi tenta som jag har ganska snart. Behöver lite hjälp med en uppgift som jag inte blir riktigt klok på. Om det är någon som har orken att hjälpa mig med denna och kommer med något pedagogiska svar så blir jag extremt tacksam!

Ett galvaniskt element består av en silverstav i 1 M silvernitratlösning
och en kopparstav i 1 M kopparsulfatlösning ftirenade med en
ytterledning och en saltbro, som leder joner.

a) Skriv formeln fiir reaktionen vid den positiva polen.
b) Skriv formeln lor reaktionen vid den negativa polen.
c) Ange formeln ör den strömdrivande processen (cellreaktionen).
d) Ange cellschema.
e) Beräkna cellens emk.

Kloberg

Varsågod, jag antar att du hittar svaret på dina frågor i den här texten
https://www.msu.edu/course/lbs/172l/Lab10-S06-Electrochemistry.pdf
2011-03-28, 11:21
Medlem
Hej har lite problem att finna svaret på den här frågan

Du behandlar 2-metyl-1-buten med bromvatten och räknar med att få en dibromförening. Istället får du en bromoalkohol och vätebromid. Försök att lista ut vilken alkohol du fått och rita en reaktionsformel som förklarar hur den bildats.

CH3-CH2-C=CH2---+-Br2-->-----OH------------+----HBr
-----------|----------------------------|---------------------
----------CH3--------------CH3-CH2-C-CH2----------------
------------------------------------------|--|------------------
---------------------------------------CH3 Br-----------------

Svaret skall vara att de är alkoholen 1-bromo-2-metyl-2-butanol är inte helt säker på att reaktions delen ser ut så men sen undrar jag varför just denna alkohol bildas.

tacksam för svar
Senast redigerad av Centrino87 2011-03-28 kl. 11:27.
2011-03-28, 14:57
Medlem
Om man blandar jod och magnesium så kan man starta reaktionen med vatten. Vad händer på partikelnivå? Vad bildas? Varför bildas detta?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in