2010-12-10, 12:31
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omarstrollin
Du kommer få en blandning i din kolv, men då det finns två orto-positioner och bara en para så du kommer att få 66% orto och 33% para. Blir någon procent meta också men who cares.

Ops, glömde tillägga att jag ska rita den mest tänkbara produkten.

Men i min bild sitter ju brom i para-position. Var ska den sitta?
2010-12-10, 12:53
Medlem
Kemi-uppgift

Är det någon som kan lösa detta.

När jag tankar min bil till full tank går det i 65 liter motorbensin (oktan). Densiteten för motorbensin är ca 0.73g/cm3. Använd reaktionsformeln ovan och beräkna massan koldioxid som bildas när jag kör slut på hela tanken. Förklara alla steg du gör i uträkningen och sätt ut enheter överallt där det skall vara enheter. Visa alla beräkningar!

Jag fick denna uppgift i andra året på den Naturvetenskapliga linjen. Jag klarade den inte då.

Reaktionsformeln är: 2C8H18 + 25O2 -> 16CO2 + 18H2O
2010-12-10, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elinwest
Är det någon som kan lösa detta.

När jag tankar min bil till full tank går det i 65 liter motorbensin (oktan). Densiteten för motorbensin är ca 0.73g/cm3. Använd reaktionsformeln ovan och beräkna massan koldioxid som bildas när jag kör slut på hela tanken. Förklara alla steg du gör i uträkningen och sätt ut enheter överallt där det skall vara enheter. Visa alla beräkningar!

Jag fick denna uppgift i andra året på den Naturvetenskapliga linjen. Jag klarade den inte då.

Reaktionsformeln är: 2C8H18 + 25O2 -> 16CO2 + 18H2O

1. Beräkna mängden oktan i enheten gram. 1 liter = 1 dm3 = 1000 cm3
2. Beräkna antal mol oktan (n = m/M)
3. Inse molförhållandet mellan oktan och CO2
4. Gör om antal mol CO2 till gram
2010-12-10, 14:30
Medlem
blps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan_ros
100 cm3 av en gasbildning, som består av kolmonoxid och etan blandas med ett överskott av syrgas (150cm3). Blandningen antänds. Kolmonoixd och etan förbrinner var för sig till koldioxid och vatten. När blandningen efter reatkionen har svaltnat och allt vatten kondenserats till vätska återstår 144 cm3 gas i form av Co2 och överskott på syrgas. Alla voylmer mäts vid samma tryck och tempratur. Hur många volymprocent kolmonoxid fanns i den ursprungliga gasblandningen?

Kan någon hjälpa mig lite snabbt? skriva bara snabbt hur ni löste den med.

MvH väldigt tacksam.
Etan ger 2 Co2 / molekyl med tillräckligt syre.
Kolmonoxid ger 1 Co2 / molekyl med tillräckligt syre.

144/100 = 1,44Co2 i genomsnitt per molekyl
44cm3 etan ger 88cm3 Koldioxid
56cm3 Kolmonoxid ger 56cm3 Koldioxid
88cm3+56cm3=144cm3
44%Etan
56%Kolmonoxid
2010-12-10, 15:31
Medlem
Skärgårdsdoktors avatar
Tack till alla som hjälper en n00b som mig med kemins ädla konst.

ytterligare en fråga. Hur många isomerer finns det av tribrombensen, C6H3Br3?

Jag får det till 4, stämmer det?

en till fråga på det. Den ska ju ha 3 st H. Om man tittar på den här bilden http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/ba/Synthesis_2%2C4%2C6-Tribromoresorcinol.svg så syns det bara 2 st H. Sitter det tredje i det "tomma hörnet"? Och är det så att det är ett C i varje "hörn" i figuren?

Tack på förhand! Eder trogna Skärgårdsdoktor

Edit: kom på en till!
Senast redigerad av Skärgårdsdoktor 2010-12-10 kl. 15:42.
2010-12-10, 15:49
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skärgårdsdoktor
Tack till alla som hjälper en n00b som mig med kemins ädla konst.

ytterligare en fråga. Hur många isomerer finns det av tribrombensen, C6H3Br3?

Jag får det till 4, stämmer det?

en till fråga på det. Den ska ju ha 3 st H. Om man tittar på den här bilden http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/ba/Synthesis_2%2C4%2C6-Tribromoresorcinol.svg så syns det bara 2 st H. Sitter det tredje i det "tomma hörnet"? Och är det så att det är ett C i varje "hörn" i figuren?

Tack på förhand! Eder trogna Skärgårdsdoktor

Edit: kom på en till!

3st verkar stämma fint enligt mig dock. Tänk på att molekylen är helt plan och att du kan vända den som en enkrona med enda skillnaden att båda sidorna ser likadana ut.

I figuren så sitter det ett H där inte nån annan substituent är utritad. I varje hörn av sexkanten så sitter det ju ett kol. Det är alltså totalt 3st H, 6st C, 2st O och 3st Br. Väten brukar inte ritas ut då de binder till kol och kol har fyra bindningar.
2010-12-10, 16:03
Medlem
Skärgårdsdoktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
3st verkar stämma fint enligt mig dock. Tänk på att molekylen är helt plan och att du kan vända den som en enkrona med enda skillnaden att båda sidorna ser likadana ut.

I figuren så sitter det ett H där inte nån annan substituent är utritad. I varje hörn av sexkanten så sitter det ju ett kol. Det är alltså totalt 3st H, 6st C, 2st O och 3st Br. Väten brukar inte ritas ut då de binder till kol och kol har fyra bindningar.

Hmm...nu blir jag förvirrad. Jag som precis kommit på 7 stycken figurer.
Jag har laddat upp mitt verk så kanske du vill vara vänlig och tala om vilka som är likadana.
Jag glömde numrera, låt oss kalla översta raden 1-4 från vänster till höger.
Och raden under får bli 5-7, vänster till höger även där.

länk: http://i55.tinypic.com/hu3c3p.jpg
2010-12-10, 16:48
Medlem
tjena har en lite fråga:

Framställning av material är ett av de viktigaste arbetsområdena för en kemist och att utveckla nya syntesmetoder samt att optimera redan kända metoder för att kunna designa material med väl definierade egenskaper är av högsta prioritet.

a) Ge en kortfattad beskrivning av fast fas sintring och diskutera styrkor respektive svagheter med metoden.

b) En del supraledande material kan tillverkas genom traditionell fast fas sintring i ett öppet system under kontrollerad atmosfär. En av följande föreningar, Y1Ba2Cu3O7-δ eller Tl2Ba2CaCu2O8-δ, går utmärkt att framställa på traditionellt sätt. Vilken av de två föreningarna går att framställa med traditionell teknik? Motivera ditt svar. Ge även förslag på hur du skulle kunna gå till väga för att tillverka den andra föreningen. Beskriv även strukturen för Y1Ba2Cu3O7-δ och förklara hur den kan relateras till en av de vanligast förekommande oorganiska strukturtyperna.
2010-12-10, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skärgårdsdoktor
Hmm...nu blir jag förvirrad. Jag som precis kommit på 7 stycken figurer.
Jag har laddat upp mitt verk så kanske du vill vara vänlig och tala om vilka som är likadana.
Jag glömde numrera, låt oss kalla översta raden 1-4 från vänster till höger.
Och raden under får bli 5-7, vänster till höger även där.

länk: http://i55.tinypic.com/hu3c3p.jpg

Det där är inte tribromobensen.
2010-12-10, 17:16
Medlem
Skärgårdsdoktors avatar
Citat:

Vad är det då?
2010-12-10, 17:18
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ta bort dina OH, så blir det bra.
Sen tänker vi såhär:
1. Du kan sätta alla brom bredvid varann (1,2,3-tribromobensen)
2. Du kan flytta en bromatom ett hack (1,2,4).
3. Du kan testa andra kombinationer där två bromatomer sitter bredvid varann och den tredje för sej, men du kommer att finna att om du speglar eller roterar resultatet kan du alltid komma tillbaks till 1,2,4 - alltså är det samma molekyl sedd från olika synvinklar.
3. Det sista du kan göra är att låta alla tre sitta på varsitt hörn, 1,3,5-tribromobensen.

Med andra ord går det att pussla ihop tre isomerer, varken mer eller mindre.
Här ser du ett likartat exempel: http://en.wikipedia.org/wiki/Trichlorobenzene
2010-12-10, 17:39
Medlem
Skärgårdsdoktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Ta bort dina OH, så blir det bra.
Sen tänker vi såhär:
1. Du kan sätta alla brom bredvid varann (1,2,3-tribromobensen)
2. Du kan flytta en bromatom ett hack (1,2,4).
3. Du kan testa andra kombinationer där två bromatomer sitter bredvid varann och den tredje för sej, men du kommer att finna att om du speglar eller roterar resultatet kan du alltid komma tillbaks till 1,2,4 - alltså är det samma molekyl sedd från olika synvinklar.
3. Det sista du kan göra är att låta alla tre sitta på varsitt hörn, 1,3,5-tribromobensen.

Med andra ord går det att pussla ihop tre isomerer, varken mer eller mindre.
Här ser du ett likartat exempel: http://en.wikipedia.org/wiki/Trichlorobenzene

Ah! Nu är jag med. Jag fick mina OH från tyska wikipedia, trodde jag va inne på tribrombensen men tydligen inte. Med lite vett hade jag kanske kunnat räkna ut själv att O:et var överflödigt.
Så om man tittar på min bild så är de tre första rätt? (Om man tar bort OH )

Edit: bildlänk http://i55.tinypic.com/hu3c3p.jpg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in