2011-12-14, 22:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Barapalek
Koppar är mer ädelt än zink, vilket betyder att det är zinken som kommer att reagera med saltsyran. Reaktionsformeln kommer vara Zn + 2HCl -> ZnCl2 + H2. Det bildas en gas, vätgas, som du kan räkna ut substansmängden på genom att använda allmänna gaslagen med det tryck, temperatur och volym du fått i uppgiften. Sen ser du ju att det gått åt lika mycket zink som vätgas har bildats. Därifrån kan du beräkna massan zink som fanns i legeringen.

Kan detta stämma?
pV=nRT
n≈0,019
m=n*M=1,29g
1,29/3≈43%?
2011-12-14, 22:32
Medlem
Barapaleks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AMTL
Kan detta stämma?
pV=nRT
n≈0,019
m=n*M=1,29g
1,29/3≈43%?

Ja det ser väl rätt så rimligt ut. Jag har ingen koll på legeringen mässing, men det känns ju rimligt att det är ungefär lika mycket att koppar som zink.
2011-12-14, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Barapalek
Ja det ser väl rätt så rimligt ut. Jag har ingen koll på legeringen mässing, men det känns ju rimligt att det är ungefär lika mycket att koppar som zink.

Oh vad bra! Fast jag har undrar en sak. Hur kan en legering består av två positiva metaller? Hur ser dt då ut?
2011-12-14, 22:49
Medlem
SciOques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AMTL
Oh vad bra! Fast jag har undrar en sak. Hur kan en legering består av två positiva metaller? Hur ser dt då ut?

Metallerna är inte positiva, de är neutrala.

En legering är en homogen blandning, inte en kemisk förening.

Zink och kopparn har alltså inte reagerat med varandra.

Att de kan smältas tillsammans är inte konstigare än att de kan ställas på varandra, alltså att de kan finnas i en heterogen blandning.

Jämför med hur saltkar kan ha olika salter i sig. Att olika tygmaterial kan ligga ihopvikta tillsammans och så vidare, finns ingenting konstigt här inte.

EDIT: eller så har jag missat något, i så fall ursäktar jag naturligtvis.

Wikipedia hade en fin mikroskopbild förresten.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Macrostructure_of_rolled_and_annealed_brass;_ magnification_400X.jpg
Senast redigerad av SciOque 2011-12-14 kl. 23:33.
2011-12-15, 16:12
Medlem
hjalmar123s avatar
"Du har en okänd lösning men tror att det finns sulfatjoner i lösningen. Hur kan du ta reda på om det finns sulfatjoner i lösningen?

Hjälp uppskattas!
2011-12-15, 16:20
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjalmar123
"Du har en okänd lösning men tror att det finns sulfatjoner i lösningen. Hur kan du ta reda på om det finns sulfatjoner i lösningen?

Hjälp uppskattas!

Du kan fälla ut sulfatjonerna med nånting...

Tillsätt t.ex. bariumsulfat och får du en vit fällning (Bariumsulfat) så kan detta indikera att det är troligt att du sulfatjoner i provet.
2011-12-15, 16:43
Medlem
hjalmar123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Du kan fälla ut sulfatjonerna med nånting...

Tillsätt t.ex. bariumsulfat och får du en vit fällning (Bariumsulfat) så kan detta indikera att det är troligt att du sulfatjoner i provet.

Tack för svar, men är du säker på detta?
Jag har omprov imorgon och förra gången svarade jag:

"Tillsätt salt och kolla om det blir en fällning"

Fick ett streck för det
2011-12-15, 16:48
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Tack för svar, men är du säker på detta?
Jag har omprov imorgon och förra gången svarade jag:

"Tillsätt salt och kolla om det blir en fällning"

Fick ett streck för det

Ja, jag hade gjort så iaf. Jag hade också gett dig ett streck om du skrev vad du säger att du skrev då det visar att du inte kan svaret på frågan.

"Salt" är ett mycket vitt begrepp, tillsätt bariumjoner i form av ett vattenlösligt salt, t.ex. bariumklorid

Ba2+ + SO42- → BaSO4
2011-12-15, 17:04
Medlem
hjalmar123s avatar
Har en till som någon kanske orkar ta sig an:

"Du får en stor mängd HCl-lösning med en okänd koncentration. Du har en NaOH-lösning med koncentrationen 0,120 mol/dm3.
Hur kan du bestämma saltsyrans koncentration? Du har tillgång till allt materiel som du vill använda och du kan göra de antaganden som du behöver."

Jag gissar själv på att det har med titrering att göra men jag är inte säker.
Senast redigerad av hjalmar123 2011-12-15 kl. 17:46.
2011-12-15, 18:05
Medlem
dxdps avatar
Citat:

"Du får en stor mängd HCl-lösning med en okänd koncentration. Du har en NaOH-lösning med koncentrationen 0,120 mol/dm3.
Hur kan du bestämma saltsyrans koncentration? Du har tillgång till allt materiel som du vill använda och du kan göra de antaganden som du behöver."

Ja, det låter som en idé. Säg att du tar ut 20ml med en okänd koncentration av den stora, titrera då med NaOH tills du får en neutral lösning. Du vet att reaktionen som sker är.

NaOH + HCl -> NaCl(aq) + H2O, så om du behöver tillsätta säg 10ml NaOH med koncentrationen 0.120 mol/dm^3 så gick det åt 0.120 mol/dm^3 * 10ml = 0.0012mol NaOH, enligt formeln så fanns det då 0.0012mol HCl i lösningen.

Alltså hade den en koncentration på 0.0012 mol/(20 ml) = 0.06 mol/dm^3.

Om du får för snabbt omslag kan du använda en annan större volym så varje enskild droppe till titreringen får mindre betydelse...
2011-12-15, 18:07
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:

Du gör helt riktigt en titrering. Du tar upp en specifik mängd HCl lösning och titrerar den med NaOH lösningen vars koncentration är känd, du titrerar tills omslag sker (pH7) för att veta vilken substansmängd HCl du hade i det ursprungliga provet. konc = substansmängd/volym
2011-12-15, 18:44
Medlem
hjalmar123s avatar
Tack, herrar!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in