2010-09-01, 23:44
Medlem
Man titrerar NaOH med svavelsyra och man använder Bromtymolblått. När man titrerar NaOH med ättiksyra så använder man fenolftalein. Varför är fenolftalein lämpligt till ättiksyra men inte till svavelsyra?
Är det någon som kan hjälpa mig med detta?
2010-09-02, 12:13
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolo
Man titrerar NaOH med svavelsyra och man använder Bromtymolblått. När man titrerar NaOH med ättiksyra så använder man fenolftalein. Varför är fenolftalein lämpligt till ättiksyra men inte till svavelsyra?

Det är inte ett så enkelt svar som att det helt enkelt är lättare att avläsa just den indikatorn för ättiksyra men inte till svavelsyra?
2010-09-02, 17:10
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Det är inte ett så enkelt svar som att det helt enkelt är lättare att avläsa just den indikatorn för ättiksyra men inte till svavelsyra?

Dom har sitt färgomslag vid olika pH. Eftersom du är intresserad av ekvivalenspunkt så ska du ha olika indikatorer, så enkelt är det. Du kommer garanterat att få lära dig ordentligt varför senare i kursen
2010-09-03, 19:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ari4president
Landsmän

Håller på och studerar Kemi och läroboken rekommenderar att man skriver en Enhetsanalys, vid beräkningar mellan molmassa, massa (g) och substansmängd.

Hur sen en enhetsanalys ut (självklart har jag sett en enhetsanalys innan, men hur är standarduppställningen)? Hur är logiken i en enhetsanalys?

mvh
Ari

Jag antar att man gör en enhetsanalys för att bevisa vilken enhet det rör sig om, då man räknar med något.

Kommer inte riktigt ihåg vad saker och ting är, men t.ex. M har ju gram per mol som enhet, eftersom m=n*M ger m/n=M... Alltså M är ju m/n, som då är eneheten (m/n).

Vi säger att du har några olika saker i täljaren och några olika saker i nämnaren. Vi säger att något utav sakerna i täljaren är Newton... Newton är ju massa*gravitationen.. Då klanske du har massa i nämnaren också, då kan du förkorta bort massan mot massan.. Det som blir kvar efter att du förkortat bort allt, efter att du "faktoriserat/brutit ut" saker och ting, så är det som blir kvar själva enheten... Behöver ju inte vara x/y som är enheten, kan ju vara x^y eller vad som hellst. Det som blir kvar helt enkelt.

Jag är osäker på hur det är, men jag har för mig att det är så man gör en enhetsanalys... Det som blir kvar är iaf. själva enheten.

Edit: Om detta inte är en enhetsanalys, vad är det isf jag har babblat om?
Senast redigerad av amagadfittnoob 2010-09-03 kl. 19:28.
2010-09-03, 20:47
Medlem
Vad tror ni om denna då: Vad är kolatoms lagen och lufttrycks förflyttningar?
2010-09-04, 00:01
Medlem
Citat:
Vad tror ni om denna då: Vad är kolatoms lagen och lufttrycks förflyttningar?

Är det INGEN som vet något om detta? Jag är verkligen förbryllad.
2010-09-04, 11:03
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Jag har aldrig hört talas om något som skulle kunna vara "kolatomslagen" eller "lufttrycksförflyttningar". Lufttryck tenderar att sprida ut sig så att det inte blir olika tryck, och vad fan lagen om kolatomer skulle vara har jag inte en aning om.

Sätt det i sammanhang!
2010-09-04, 11:58
Medlem
Carelesss avatar
Citat:
Du menar inte Markovnikovs regel?
2010-09-04, 13:19
Medlem
Hjälp med en realtivt enkel kemiuppgift.

Hej

Har en uppgift som jag inte lyckas få rätt på.

Är där någon orkar ta sig tid och hjälpa mig?

Borde inte ta mer än 2 min för den som kan det.

En katalysatorbil släpper i genomsnitt ut 0.13 g NO/km vid en hastighet
av 90 Km/h. 90% av kväveoxiden omvandlas till salpetersyra. Hur många gram
salpetersyra bildas vis en bilfärd på 19 mil om man håller hastigheten 90 km/h?
(En bil utan katalysator släpper ut 1,97 g vid samma hastighet).

Tack
2010-09-04, 13:23
Medlem
Degerlundens avatar
22,23 g / 190 km

Det får jag det till :/
2010-09-04, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Degerlunden
22,23 g / 190 km

Det får jag det till :/

Tack för ett snabbt svar

Men då tog du 0.13*190*0.9

Är det verkligen rätt svar?

Bör kanske tillägga att jag inte har svaret på denna uppgift. Det är hemläxa till måndag.
2010-09-04, 13:32
Medlem
..FAN..s avatar
Vafan menas med NO/km, vad står NO för (blev nyfiken..).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in