2016-09-22, 13:26
Medlem
skillnad mellan jonförening och sammansatt jon?

Vad är skillnaden mellan en jonförening och en sammansatt jon? Är en sammansatt jon en molekyl med laddning?
2016-09-22, 17:18
Medlem
Jag har en till fråga.

Citat:
Grundämnen i grupp 16 (t.ex. syre och svavel) behöver uppta två elektroner för att få ädelgasstruktur. Detta är svårare eftersom den andra av dessa elektroner ska fångas av en jon som fick laddningen 1- då den första elektronen upptogs.

Den första elektronen kan upptas av en atom som är neutral men den andra måste upptas av en atom med överskott av elektroner. Varför?
2016-09-22, 17:53
Medlem
JohnOldmans avatar
Tjenare grabbar.

Söker någon som kan hjälpa mig operera min Picospin 80, behöver få fram en enkel NMR spectrometer.

Denna maskin skall vara busenkel att operera men mina kunskaper med detta ligger på 0.

Tänk att du opererar maskinen via teamviewer bara, de går snabbt och enkelt - tar normalt 6 minuter att göra en NMR spectro.

Som belöning för att du hjälper mig med detta, ja de kan vi prata om - vad vill du ha? ^^

det är ganska akut att detta blir löst snabbt!!

Förtydligar: Har alltså köpt in en kemikalie i större mängd men behöver få bekräftelse på renheten och att det är rätt produkt jag fått hem.

PM!
Senast redigerad av JohnOldman 2016-09-22 kl. 18:48.
2016-09-23, 00:10
Bannlyst
Behöver lite snabb hjälp med en vidarefråga gällande något jag undrade över i en tidigare tråd, min originalfråga var:

Citat:
Sitter med en uppgift (distans), det står att vi ska göra såhär:

1. Tänd ett värmeljus och ställ det på botten i ett glas.
2. Häll 2 msk bakpulver och 1 dl vatten i en tillbringare och rör om.
3. Låt bakpulverblandningen stå i minst 10 sekunder.
4. Häll sedan försiktigt över gasen som bildats i tillbringaren i glaset med ljuset.

Jag förstår inte, när jag blandade det bildades det inte av vad jag kunde se någon "gas" ? Och om det vore en gas, hur ska jag få över gasen i glaset med ljuset i mitt lilla kök hemma?

Eller ska jag hälla hela vätskan (vatten+bakpulver) i glaset med ljuset? Jag testade det och spillde så klart på själva lågan i sig och sen slockade det, så var det klart.

Fattar inte uppgiften, någon som kanske kan förklara/hjälpa till?

Till vilket jag fick svar:

Citat:
Koldioxid bildas av bakpulvret - och koldioxid är tyngre än luft så det stannar i botten av tillbringaren - därav kan du hälla ner det som att det vore vatten (ungefär). Koldioxid är osynlig, smak- och luktlös, så du märker den inte.

Därtill är koldioxiden kvävande och tränger undan syret i luften. Så, gissa själv vad som ska hända med ljuset då.

Min kommentar till detta var:

Citat:
Så hela vätskeblandningen ska alltså inte ned i glaset med ljuset - bara gasen i sig (som är osynlig) ?

Varav jag fick svar:

Citat:
Precis. Gasen i sig (koldioxiden) är tyngre än luft och ligger "ovanpå" vattnet.

Jag är lite osäker vad som egentligen gäller här, först får jag förklarat att "koldioxid är tyngre än luft så det stannar i botten av tillbringaren"

Och sedan

"Gasen i sig (koldioxiden) är tyngre än luft och ligger "ovanpå" vattnet."

Vilken av dom är det? Sitter och skriver uppgiften just nu, det är väl ändå så att den ligger på vattnet - inte i botten av tillbringaren - således varför den gick att "hälla ner" utan att man såg det?

Har inte pluggat på flera år och försöker läsa in naturkunskap B just nu.s

Tack för all hjälp.
2016-09-23, 04:40
Medlem
GalFisks avatar
En sammansatt jon är mycket riktigt en laddad molekyl. En jonförening är flera joner som gått ihop för att bilda en nettoladdning på 0.

När syre- eller svavelatomen har tagit upp den ena av två elektroner, blir atomen negativt joniserad. Mot denna kraft måste atomen kämpa för att få tag i sin andra elektron.
2016-09-23, 18:41
Medlem
https://sv.wikipedia.org/wiki/Opol%C3%A4r_molekyl

Citat:
En opolär molekyl saknar ett permanent elektriskt dipolmoment. Det beror på att laddningsfördelningen är symmetrisk över hela molekylen så att tyngdpunkten för de positiva laddningarna (från atomkärnorna) sammanfaller med tyngdpunkten för de negativa laddningarna (från elektronerna). En opolär molekyl har inga elektriskt laddade poler.

Opolära ämnen kan bara lösas i opolära lösningsmedel enligt principen lika löser lika.

Det fetstilta betyder det att de elektromagnetiska krafterna neutraliserar varandra pga symmetrin som råder (förutsatt att krafterna är lika stora)?

Jag tänker att 4 människor står i hörnen på en kvadrat med rep bundna till en person i centrum. Alla drar med lika stor kraft så personen i mitten utsätts inte för någon kraft.
2016-09-23, 21:58
Medlem
Deadline om 2 timmar, behöver därför snabbt svar!

Varför sjunker inte en tändsticka i vatten trots att jag har droppat i diskmedel när ett gem gör det? (tensid)

Hittar fan inget om varför det är skillnad, antar att det har med densitet att göra men hittar inget om det
2016-09-27, 17:09
Medlem
Behöver hjälp med att räkna ut pH i en buffertlösning.

Kalibreringsbuffert pH 6,87 (25ºC):
0,025 M med avseende på såväl KH2PO4 som
K2HPO4, 250 ml.

Får svaret till 7,21 mha buffertformeln, och inte i närheten av pH 6,87 när jag använder andra sätt.

Tacksam för hjälp.

mvh
2016-10-04, 22:08
Bannlyst
Någon som har aning om vad resultatet av detta kan vara? En uppgift i naturkunskap B.

Syfte: Syftet med denna laboration är att öka förståelsen för vad som sker vid en kemisk
reaktion.

Material
Stålull (svinto). Om du använder annat märke än svinto måste du kolla att stålullen inte
består av rostfritt stål.

1 tom och ursköljd petflaska (33cl eller 50 cl storlek)

0,5 dl vatten

Metod
1. Ta en tuss stålull stor som en golfboll och tvätta ur den med vatten så att allt tvållödder
försvinner. (Ett sätt att bli av med tvålen är att använda svintot för att diska en plåt eller
diskbänken.

2. Peta ner stålullen i flaskan

3. Häll i 0,5 dl vatten.

4. Skruva på korken så att det blir tätt.

5. Låt flaskan stå i minst tre dygn (72 timmar).

6. Observera vad som hänt. Vad kan du se på flaskans väggar? Vad har hänt med flaskans form?
Hur ser biten med svinto ut?

Någon som kanske har svaret på punkt 6?
2016-10-05, 00:27
Medlem
Allanthyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidornot
Någon som har aning om vad resultatet av detta kan vara? En uppgift i naturkunskap B.

Syfte: Syftet med denna laboration är att öka förståelsen för vad som sker vid en kemisk
reaktion.

Material
Stålull (svinto). Om du använder annat märke än svinto måste du kolla att stålullen inte
består av rostfritt stål.

1 tom och ursköljd petflaska (33cl eller 50 cl storlek)

0,5 dl vatten

Metod
1. Ta en tuss stålull stor som en golfboll och tvätta ur den med vatten så att allt tvållödder
försvinner. (Ett sätt att bli av med tvålen är att använda svintot för att diska en plåt eller
diskbänken.

2. Peta ner stålullen i flaskan

3. Häll i 0,5 dl vatten.

4. Skruva på korken så att det blir tätt.

5. Låt flaskan stå i minst tre dygn (72 timmar).

6. Observera vad som hänt. Vad kan du se på flaskans väggar? Vad har hänt med flaskans form?
Hur ser biten med svinto ut?

Någon som kanske har svaret på punkt 6?

Svinto är järnull; den har börjat rosta altså att järnet oxiderat och blivit till järnoxid, därmed också brun till rödaktig i färg.

Min gissning är att flaskan har sugit ihop sig lite eftersom järnet har bundit med en del av syret i flaskan som numera inte i gasform och de fasta partiklarna tar mindre plats och då minskar trycket och flaskan suger ihop sig.
2016-10-05, 00:37
Medlem
Allanthyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raviiloii
Deadline om 2 timmar, behöver därför snabbt svar!

Varför sjunker inte en tändsticka i vatten trots att jag har droppat i diskmedel när ett gem gör det? (tensid)

Hittar fan inget om varför det är skillnad, antar att det har med densitet att göra men hittar inget om det

Ytspänningen förändras/förstörs i och med diskmedlet, en tändsticka som är gjord av trä flyter på vatten oavsett ytspänning, det gör inte ett gemet av metall.
2016-10-06, 23:16
Medlem
Hej,

Jag har en liten undring angående en utmaning vi fick idag som grupparbete.

Vi skall separera salt (NaCl) och socker (C6H12O6) sand och destillerat vatten så att vi har dem alla i varsin bägare i slutet av laborationen. ;Målet är att behålla mängden till nästintill lika mycket som fanns från början och att det skall vara så "rent" som möjligt..

När vi startar så har vi alltså en slamning och en lösning av salt, socker, vatten och sand. Vi skall beskriva vår metod och vårt genomförande steg-för-steg.

Är det rätt av mig att anta att jag skall filtrera slamningen först för att separera sanden från socker/salt/vatten för att därefter genom destillation utvinna vattnet i sand (som jag lägger i en bägare efter filtreringen tillsammans med filtret) samt socker/salt bägaren och sedan lösa sockret med hjälp av T-röd, filtrera slamningen salt/socker/tröd och sedan genom indunstning i både salt/socker bägaren ha "rent" salt samt socker?

Eller är jag ute och cyklar nu?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in