Behöver lite snabb hjälp med en vidarefråga gällande något jag undrade över i en tidigare tråd, min originalfråga var:
Citat:
Sitter med en uppgift (distans), det står att vi ska göra såhär:
1. Tänd ett värmeljus och ställ det på botten i ett glas.
2. Häll 2 msk bakpulver och 1 dl vatten i en tillbringare och rör om.
3. Låt bakpulverblandningen stå i minst 10 sekunder.
4. Häll sedan försiktigt över gasen som bildats i tillbringaren i glaset med ljuset.
Jag förstår inte, när jag blandade det bildades det inte av vad jag kunde se någon "gas" ? Och om det vore en gas, hur ska jag få över gasen i glaset med ljuset i mitt lilla kök hemma?
Eller ska jag hälla hela vätskan (vatten+bakpulver) i glaset med ljuset? Jag testade det och spillde så klart på själva lågan i sig och sen slockade det, så var det klart.
Fattar inte uppgiften, någon som kanske kan förklara/hjälpa till?
Till vilket jag fick svar:
Citat:
Koldioxid bildas av bakpulvret - och koldioxid är tyngre än luft så det stannar i botten av tillbringaren - därav kan du hälla ner det som att det vore vatten (ungefär). Koldioxid är osynlig, smak- och luktlös, så du märker den inte.
Därtill är koldioxiden kvävande och tränger undan syret i luften. Så, gissa själv vad som ska hända med ljuset då.
Min kommentar till detta var:
Citat:
Så hela vätskeblandningen ska alltså inte ned i glaset med ljuset - bara gasen i sig (som är osynlig) ?
Varav jag fick svar:
Citat:
Precis. Gasen i sig (koldioxiden) är tyngre än luft och ligger "ovanpå" vattnet.
Jag är lite osäker vad som egentligen gäller här, först får jag förklarat att "koldioxid är tyngre än luft så det stannar i botten av tillbringaren"
Och sedan
"Gasen i sig (koldioxiden) är tyngre än luft och ligger "ovanpå" vattnet."
Vilken av dom är det? Sitter och skriver uppgiften just nu, det är väl ändå så att den ligger på vattnet - inte i botten av tillbringaren - således varför den gick att "hälla ner" utan att man såg det?
Har inte pluggat på flera år och försöker läsa in naturkunskap B just nu.s
Tack för all hjälp.