2011-03-10, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whitenite
Nu vet jag inte hur du tror att syremolekylen, O2, ser ut men den är rak och fin (?).
H2O, H-O-H eller om alla valenselektroner ska synas:
Kod:
  /\
H-O-H
svår att visa utan riktig grafik. Strecken utgör ivart fall ett elektronpar (ersätt ett "|" med ":" för individuella elektroner)
Tänk dig sedan en pingisboll (syre atomen) och försök placera 2st tennisbollar (låt dem representera väte) och två handbollsbollar (som elektronpar) i direktkontakt med pingisbollen. Om min hjärna fungerar rätt så kommer tennisbollarna att vara närmare varandra än om de hade varit på direkt motsatt sida om pingisbollen (samma sak med handbollsbollarna).
Eller så kan du tänka dig att ALLA elektronpar försöker vara så långt ifrån varandra som möjligt (jmf med metan) och därmed får du inte en 180 graders vinkel på vatten molekylen (men den skiljer sig doch från vinlerna i metanm iom att de olika elektronparen skiljer sih åt, vissa delas med väte-syre andra tillhör enbart syret).
Så lärde jag mig det i all fall.
[EDIT: Det är alltså de FRIA (odelade) elektronparen som påverkar strukturen. Jämför tex. metan, vatten, koldioxid och ammoniak. Ta dig tid att rita upp dem med elektronparen så kanske du kommer på hur att "se" det ]

Ok, jag kollade upp lite mer. Vad jag menar är att den böjs, och jag förstår inte riktigt varför. Det är ju som du säger, och det har jag förstått, att alla elektronpar försöker vara så långt från vandra som möjligt. I en vattenmolekyl så finns det ju som bekant två lediga elektroner som binds med vattenmolekyler. Hur kommer det sig att dom två trycks nedåt och dom lediga paren trycks uppåt? Orsaken kan ju inte BARA vara att elektronpar försöker vara så långt bort i från varandra som möjligt, för då skulle väl en vattenmolekyl lika gärna kunna ha varit linjär.
2011-03-10, 00:56
Medlem
[EDIT: Det är alltså de FRIA (odelade) elektronparen som påverkar strukturen. Jämför tex. metan, vatten, koldioxid och ammoniak. Ta dig tid att rita upp dem med elektronparen så kanske du kommer på hur att "se" det ]

Ah, det förklarade en del, tack! Försöker de fria elektronparen vara på motsatt sida som bindningarna då eller?

Det leder mig in på nästa fråga - om en molekyl innehåller typ 3 eller fler olika atomer, hur vet man då vilken som är "huvudatomen?" Kollar man på valenselektronerna och det blir uppenbart eller?
2011-03-10, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midro
Det leder mig in på nästa fråga - om en molekyl innehåller typ 3 eller fler olika atomer, hur vet man då vilken som är "huvudatomen?" Kollar man på valenselektronerna och det blir uppenbart eller?
Vad menar du med "huvudatom"?
I nomenklaturen så brukar man nämna katjonen först.
Vilken atom som är mest "reaktiv" kanske kan förutspås från valenselektronerna.
Strukturellt skulle "huvudet" kunna vara den största atomen, eller den med näsa och öron :-)
[EDIT: och i organkemin kan det bli riktigt krångligt då många föreningar/atomkombinationer har egna namn som man måste kunna (i linje med "fostfat" tidigare nämnts)]
Senast redigerad av whitenite 2011-03-10 kl. 01:46.
2011-03-10, 01:54
Medlem
Citat:
Vad menar du med "huvudatom"?
I nomenklaturen så brukar man nämna katjonen först.
Vilken atom som är mest "reaktiv" kanske kan förutspås från valenselektronerna.
Strukturellt skulle "huvudet" kunna vara den största atomen, eller den med näsa och öron :-)
[EDIT: och i organkemin kan det bli riktigt krångligt då många föreningar/atomkombinationer har egna namn som man måste kunna i linje med "fostfat" tidigare nämnts)

Vad jag menade med huvudatomen var den atom som är i mitten typ. Nu känner jag mig rätt dum när jag inser hur lätt det är, i alla fall när molekylerna är så pass enkla.

Men om vi säger att vi har en lite mer komplicerad molekyl med typ 50 atomer varav 4 är olika. Hur börjar man nysta ut det garnet? Det borde väl finnas flera möjliga bindningar om man bara tittar på valenselektronerna? Hur vet man vad som är "rätt"?
2011-03-10, 02:13
Medlem
Citat:
Men om vi säger att vi har en lite mer komplicerad molekyl med typ 50 atomer varav 4 är olika. Hur börjar man nysta ut det garnet? Det borde väl finnas flera möjliga bindningar om man bara tittar på valenselektronerna? Hur vet man vad som är "rätt"?
Sorry.. det var så pass länge sedan jag gick i skolan att jag inte känner igen frågeställningen.
Kan du ge ett exempel på vad som nystas ut?

tex. vilken är "huvudatomen" i denna molekyl: C10 H16 N5 O13 P3 eller vad???
(mitt exampel är nog omöjlig att "lista ut" om man inte har tillgång till internet eller är en inbiten nörd)

[EDIT: och nej... det går inte att lista ut hur en komplex molekyl ser ut även om man vet hur olika atomer har sina valenselektroner. Enkla molekylar kanske man kan lista ut med lite kunskap och ledtråd..
Tex C2H6O skulle kunna vara
Etanol (C2H5OH = H3C-CH2-OH )
eller
Dimetyleter (O(CH3)2) = CH3-O-CH3 )
Oavsett så är nog syret "huvudatomen" då det är den som är mest "olik".
Fast här är "huvudatomen" en del av en molekyl.. alkohol (hydroxyl grupp) och eter (eter syre).
I båda fallen har den två par fria valenselektroner, men skiljer sig i reaktivitet.
Senast redigerad av whitenite 2011-03-10 kl. 02:38.
2011-03-10, 02:53
Medlem
Citat:
Sorry.. det var så pass länge sedan jag gick i skolan att jag inte känner igen frågeställningen.
Kan du ge ett exempel på vad som nystas ut?

tex. vilken är "huvudatomen" i denna molekyl: C10 H16 N5 O13 P3 eller vad???
(mitt exampel är nog omöjlig att "lista ut" om man inte har tillgång till internet eller är en inbiten nörd)

[EDIT: och nej... det går inte att lista ut hur en komplex molekyl ser ut även om man vet hur olika atomer har sina valenselektroner. Enkla molekylar kanske man kan lista ut med lite kunskap och ledtråd..
Tex C2H6O skulle kunna vara
Etanol (C2H5OH = H3C-CH2-OH )
eller
Dimetyleter (O(CH3)2) = CH3-O-CH3 )
Oavsett så är nog syret "huvudatomen" då det är den som är mest "olik".
Fast här är "huvudatomen" en del av en molekyl.. alkohol (hydroxyl grupp) och eter (eter syre).
I båda fallen har den två par fria valenselektroner, men skiljer sig i reaktivitet.

"Huvudatomen" var något jag kom på för att försöka förklara hur jag såg atomen i mitt huvud, dvs som någon slags molekylkärna (typ mitten av molekylen eller den man utgår ifrån så att säga). Men det insåg jag väldigt snabbt efter att jag hade skrivit det, att det inte riktigt funkar med lite mer komplexa molekyler.

Och vad som nystas ut vet jag inte riktigt själv (det var en väldigt abstrakt fråga). Jag försöker få grepp på ämnet kemi och jag blir GALEN (nästan iaf) när något läggs fram utan härledning. Eftersom man, i kemi-boken jag läser, använder exempel där molekylernas geometri och struktur spelar roll, utan att förklara hur man kommer fram till dessa saker själv, så måste man helt enkelt memorera molekylernas utseende och man tillåts inte riktigt tänka själv och komma fram till slutsatser den rätta vägen.
Senast redigerad av Midro 2011-03-10 kl. 02:55.
2011-03-10, 16:27
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
"Huvudatomen" var något jag kom på för att försöka förklara hur jag såg atomen i mitt huvud, dvs som någon slags molekylkärna (typ mitten av molekylen eller den man utgår ifrån så att säga). Men det insåg jag väldigt snabbt efter att jag hade skrivit det, att det inte riktigt funkar med lite mer komplexa molekyler.

Och vad som nystas ut vet jag inte riktigt själv (det var en väldigt abstrakt fråga). Jag försöker få grepp på ämnet kemi och jag blir GALEN (nästan iaf) när något läggs fram utan härledning. Eftersom man, i kemi-boken jag läser, använder exempel där molekylernas geometri och struktur spelar roll, utan att förklara hur man kommer fram till dessa saker själv, så måste man helt enkelt memorera molekylernas utseende och man tillåts inte riktigt tänka själv och komma fram till slutsatser den rätta vägen.

Något som jag tycker att man måste inse är att det är mycket svårt att härleda vissa saker och få det på kemi A nivå. Om man ska förstå varför det är som det är måste man helt enkelt läsa vidare på universitetet. Så fokusera helt enkelt på det läraren säger och memorera dom enklare molekylerna, du kommer inte behöva namnge några jättemolekyler utan mest antas känna till enklare funktionella grupper.
2011-03-10, 18:44
Medlem
Elektrolys av saltsyra med kopparanod?

Hej!
Fick en uppgift i skolan om att vi ska göra en elektrolys av saltsyra med kopparanod?
Någon som har lust att förklara hur något sådant går till?

Tack!
2011-03-10, 18:48
Medlem
squeez1s avatar
Ska ni göra det här hemma alltså?
2011-03-10, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av squeez1
Ska ni göra det här hemma alltså?

Nej men han har förvarnat oss om att vi ska göra en elektrolys av saltsyra med kopparanod, han ställer endast fram grejerna i skolan sen så får vi fixa allt själva, och jag personligen har ingen aning om hur man gör.
2011-03-10, 19:25
Medlem
Akut plugghjälp

Hej.

Min bror kom hem med en kemiläxa och jag kan tyvärr inte hjälpa honom. Trots skryt om mina kunskaper i kemi... Flashback hjälp!

Fråga ett: Varför ska man inte spika upp ett koppartak med järnspikar?
Enligt hans kemibok så står det något om att man ska räkna med att regnvattnet innehåller joner.

Jag tänker mig att Fe-atomerna i spikarna lämnar ifrån sig elektroner till H-atomer i vattnet och på så vis oxideras. Det sker då en korrosion och spikarna rostar MEN vad har plåttaket med det hela att göra?

Fråga två är lite samma sak.

Man kan inte lägga blöta silverbestick på en ståldiskbänk för då händer någonting dåligt.

Återigen tänker jag mig att stålet oxiderar och lämnar ifrån sig elektroner till vätet i vattnet. Jag förstår inte vad silvret har med det hela att göra.

Lovade att hjälpa honom så hjälp mig

Mvh
2011-03-10, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Något som jag tycker att man måste inse är att det är mycket svårt att härleda vissa saker och få det på kemi A nivå. Om man ska förstå varför det är som det är måste man helt enkelt läsa vidare på universitetet. Så fokusera helt enkelt på det läraren säger och memorera dom enklare molekylerna, du kommer inte behöva namnge några jättemolekyler utan mest antas känna till enklare funktionella grupper.

Det är lite frustrerande, men men..

Iaf, här kommer två frågor som jag skulle gissa på är rätt lätta att svara på och ligger på tidig Kemi A-nivå.

Eftersom skillnaden i elektronegativiteten mellan FeCl2 är ca 1.2, så ska bindningarna enligt vad jag har lärt mig vara kovalenta. Men vad jag har förstått genom att googla runt lite grann är att FeCl2 är ett salt, som är ett resultat av en jonbindning. Hur i hela friden går det ihop?

Edit: andra frågan lyder: ger jonbindningar dipoler? Jag vet att bindningarna är extremt polära men klassar man föreningarna som dipoler?
Senast redigerad av Midro 2011-03-10 kl. 20:36.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in