Citat:
Ursprungligen postat av whitenite
Nu vet jag inte hur du tror att syremolekylen, O2, ser ut men den är rak och fin (?).
H2O, H-O-H eller om alla valenselektroner ska synas:
Tänk dig sedan en pingisboll (syre atomen) och försök placera 2st tennisbollar (låt dem representera väte) och två handbollsbollar (som elektronpar) i direktkontakt med pingisbollen. Om min hjärna fungerar rätt så kommer tennisbollarna att vara närmare varandra än om de hade varit på direkt motsatt sida om pingisbollen (samma sak med handbollsbollarna).
Eller så kan du tänka dig att ALLA elektronpar försöker vara så långt ifrån varandra som möjligt (jmf med metan) och därmed får du inte en 180 graders vinkel på vatten molekylen (men den skiljer sig doch från vinlerna i metanm iom att de olika elektronparen skiljer sih åt, vissa delas med väte-syre andra tillhör enbart syret).
Så lärde jag mig det i all fall.
[EDIT: Det är alltså de FRIA (odelade) elektronparen som påverkar strukturen. Jämför tex. metan, vatten, koldioxid och ammoniak. Ta dig tid att rita upp dem med elektronparen så kanske du kommer på hur att "se" det ]
H2O, H-O-H eller om alla valenselektroner ska synas:
Kod:
svår att visa utan riktig grafik. Strecken utgör ivart fall ett elektronpar (ersätt ett "|" med ":" för individuella elektroner)/\ H-O-H
Tänk dig sedan en pingisboll (syre atomen) och försök placera 2st tennisbollar (låt dem representera väte) och två handbollsbollar (som elektronpar) i direktkontakt med pingisbollen. Om min hjärna fungerar rätt så kommer tennisbollarna att vara närmare varandra än om de hade varit på direkt motsatt sida om pingisbollen (samma sak med handbollsbollarna).
Eller så kan du tänka dig att ALLA elektronpar försöker vara så långt ifrån varandra som möjligt (jmf med metan) och därmed får du inte en 180 graders vinkel på vatten molekylen (men den skiljer sig doch från vinlerna i metanm iom att de olika elektronparen skiljer sih åt, vissa delas med väte-syre andra tillhör enbart syret).
Så lärde jag mig det i all fall.
[EDIT: Det är alltså de FRIA (odelade) elektronparen som påverkar strukturen. Jämför tex. metan, vatten, koldioxid och ammoniak. Ta dig tid att rita upp dem med elektronparen så kanske du kommer på hur att "se" det ]
Ok, jag kollade upp lite mer. Vad jag menar är att den böjs, och jag förstår inte riktigt varför. Det är ju som du säger, och det har jag förstått, att alla elektronpar försöker vara så långt från vandra som möjligt. I en vattenmolekyl så finns det ju som bekant två lediga elektroner som binds med vattenmolekyler. Hur kommer det sig att dom två trycks nedåt och dom lediga paren trycks uppåt? Orsaken kan ju inte BARA vara att elektronpar försöker vara så långt bort i från varandra som möjligt, för då skulle väl en vattenmolekyl lika gärna kunna ha varit linjär.
Försöker de fria elektronparen vara på motsatt sida som bindningarna då eller?